عباس سلیمی نمین: خاتمی و کروبی مراقب باشند بار دیگر شیاطین در وجودشان رخنه نکنند/ جلسات مجمع روحانیون نشان از پذیرش اشتباهات گذشته است/ ای کاش پیش از ورود به انتخابات به خطاهای خود اذعان می‌کردند

کد خبر: 1032173

عباس سلیمی نمین گفت: آقای کروبی با دبیرکل حزب سازندگی جلسه‌ای چندساعته می‌گذارد و بیشتر وقت آن جلسه به بحث‌های انتخاباتی می‌گذرد یا ایشان در جلسه اول مجمع شرکت می‌کند که امر بدی نیست و حکایت از یک تغییر روش دارد اما چه بهتر بود که اصلاح‌طلبانی که در روزگاری نه‌چندان دور اصل انتخابات را زیر سوال برده بودند در ابتدا نسبت به خود انتقاد می‌کردند و بعد وارد کارزار انتخابات می‌شدند.

عباس سلیمی نمین: خاتمی و کروبی مراقب باشند بار دیگر شیاطین در وجودشان رخنه نکنند/ جلسات مجمع روحانیون نشان از پذیرش اشتباهات گذشته است/ ای کاش پیش از ورود به انتخابات به خطاهای خود اذعان می‌کردند

گروه سیاسی فردا: مجمع روحانیون مبارز به تازگی جلسه دوم انتخاباتی خود را به ریاست سید محمد خاتمی برگزار کرد. جلسات سلسله‌ای انتخاباتی این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب در فضای سیاسی چنین فرضیه‌ای را ایجاد کرده است که آیا مجمع روحانیون مبارز قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 به عنوان لیدر طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی ایفای نقش کند و اینکه آیا مجموع اصلاح‌طلبان به تصمیمات نهایی این مجمع تن می‌دهند و خاتمی و همراهانش می‌توانند عامل اجماع باشند یا خیر؟

عباس سلیمی‌نمین، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره ابعاد کنشگری مجمع روحانیون مبارز به «فردا» گفت: «برخی می‌گویند که مجمع روحانیون مبارز قصد پدرخواندگی در جریان اصلاحات را دارد که من این تعبیر را درباره جلسات اخیر این تشکل سیاسی دقیق نمی‌دانم. وطیفه هر فرد ایرانی است که به مصالح ملی پیابند باشد و در سرنوشت جامعه مشارکت کند و نسبت به امور جامعه بی‌تفاوت نباشد و حالا هم که مجمع روحانیون مبارز سعی می‌کند درانتخابات شرکت کند، امر پسندیده‌ای است؛ بنابراین در منظر کلی این جلسات امر بدی نیست اما یک نکته ثانویه هم وجود دارد. واقعیت این است که رویکرد آقای کروبی با رویکرد آقای خاتمی تا چندی پیش کاملا در تقابل بود. به یاد داریم که در انتخابات مجلس در سال90 آقای خاتمی رأی داد اما آقای کروبی و همفکران او انتخابات را به طور کلی تحریم کردند و چنین می‌گفتند که دیگر ساختار انتخاباتی قابل اعتماد نیست و آنها با پیوند با جریان‌های افراطی کاملا رفتاری ضدقانون در پیش گرفته بودند».

او ادامه داد: «اما امروز آقای کروبی با آقای خاتمی می‌نشیند و درباره انتخابات برنامه‌ریزی می‌کند و این به معنای مهر بطلانی بر آنچه بیان می‌کردند هست. بخشی از اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته به برهم جامعه و به هم ریختگی اجتماعی پرداختند و هزینه‌هایی برای ملت ایجاد کردند که در پی آن دشمن احساس کرد ایران در وضعیتی است که می‌تواند دشمنی‌های خود را افزایش دهد و دیدیم که انواع تحریم‌ها بر کشورمان وضع شد. به طور کلی پشت‌کردن آقایان موسوی و کروبی به قانون هزینه‌های زیادی برای این سرزمین رقم زد و متأسفانه امروز هم حاضر نیستند بگویند اشتباه کردیم و اعلام کنند که ساختار قانونی ایرادی نداشت و این آنها بودند که با زیاده‌خواهی حاضر به پذیرش شکست نشدند و با اردوکشی‌های خیابانی تلاش کردند نظام را وادار به پذیرش نظر خود کنند. آنها صراحتا اعلام کردند که نه به قانون و نه به مجری قانون هیچ اعتقادی ندارند و می‌خواستند مطالباتشان را در کف خیابان‌ها دنبال کنند. آقای احمدی‌نژاد هم مقابل اشتباه کرد و طرفدارانش را به کف خیابان آورد و در پی این لشکرکشی‌ها تعدادی از جوانان جان خود را از دست دادند و هزینه‌های سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی به کشور تحمیل شد».

او درباره رویکرد اخیر نیروهای نزدیک به مجمع روحانیون اظهار کرد: «حالا آقای کروبی با دبیرکل حزب سازندگی جلسه‌ای چندساعته می‌گذارد و بیشتر وقت آن جلسه به بحث‌های انتخاباتی می‌گذرد یا ایشان در جلسه اول مجمع شرکت می‌کند که امر بدی نیست و حکایت از یک تغییر روش دارد اما چه بهتر بود که اصلاح‌طلبانی که در روزگاری نه‌چندان دور اصل انتخابات را زیر سوال برده بودند در ابتدا نسبت به خود انتقاد می‌کردند و بعد وارد کارزار انتخابات می‌شدند. به هر حال نفس عمل مجمع روحانیون مبارز خوب است زیرا نشان می‌دهند آنها دریافته‌اند که ساختار انتخابات مشکلی ندارد و اگر می‌خواهند تأثیرگذار باشند باید با همین روش‌های موجود وارد عرصه شوند اما باید مراقب باشدند شیاطین در آنها به خصوص در آقایان کروبی و خاتمی رخنه نکند و برای بار دیگر به سمت روش‌های شیطانی سوق ندهند».

سلیمی‌نمین در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان سید محمد خاتمی به عنوان شخصیت محوری مجمع روحانیون مبارز از نفوذ کلام در سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان برخوردار است یا نه، گفت: «این موضوع بستگی به عموال مختلفی دارد. آقای خاتمی در انتخابات مجلس در سال94 از افرادی حمایت کرد و زمینه ورود کسانی به مجلس را مهیا کرد که عملکرد آنها در مجلس به کشور لطمه زد؛ همین دلیل باعث شد در انتخابات مجلس یازدهم سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به خواسته آقای خاتمی پاسخ مثبت ندهند اما در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این موضوع بستگی به این دارد که آقای خاتمی و اطرافیانش چه قدر به قانون پایبند خواهند بود و چه قدر می‌توانند خود را در ساختار تعریف کنند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها