نورانی‌نژاد: باید با مذاکره مسایل‌مان را حل کنیم

کد خبر: 1032760

سخنگوی حزب اتحاد ملت گفت: به زیر کشیدن فرد متمول و پوپولیست و عوام‌فریبی، چون ترامپ بسیار کار سختی است که با دموکراسی اتفاق افتاد.

نورانی‌نژاد: باید با مذاکره مسایل‌مان را حل کنیم

خبرگزاری ایسنا: حسین نورانی‌نژاد در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: تفاوت بین دولت‌ها که حتما وجود دارد. مگر بین دولت اوباما و ترامپ و نحوه مواجهه‌شان با ما و دیگر کشور‌ها و نهاد‌های بین المللی تفاوت فاحش وجود نداشت؟ داشت.

وی افزود: البته دولت ترامپ یک دولت بدعهد و پیش‌بینی‌ناپذیر و غیر عادی محسوب می‌شد که در بین خود جمهوری‌خواهان هم منتقدان کمی نداشت و در نتیجه هر دولتی به ریاست هر فردی غیر از ترامپ اگر در آمریکا بر سر کار می‌آمد، حتی از بین خود جمهوری‌خواهان، رفتارش با دولت ترامپ متفاوت می‌شد. ترامپ پدیده عجیب و غریبی بود که باید خوشحال بود از این که شرش از سر جهان برداشته می‌شود. وی ادامه داد: همه این‌ها به این معنی نیست که مسائل ما با روی کار آمدن دولت بایدن به پایان می‌رسد. دولت بایدن صرفا یک فرصت برای ماست برای حل مسائل‌مان با طرفی که پس از چهار سال قابل گفتگوست و البته اگر از این فرصت به درستی استفاده نکنیم، او امکان صدمه زدن بیشتری دارد نسبت به ترامپی که توان همراه کردن اروپا و چین و روسیه را نداشت؛ لذا این بار باید با استفاده از تجارب پیشین به سمتی برویم که توافق‌مان را پایدارتر و عمیق‌تر کنیم به نحوی که نه از داخل و نه از خارج نتوانند به راحتی آن را تخریب کنند.

سخنگوی حزب اتحاد ملت گفت: آمریکا یک قدرت جهانی است که در عین حال در داخل خودشان دموکراتیک است. قدرت دموکراسی را در همین انتخابات اخیرشان دیدیم. به زیر کشیدن فرد متمول و پوپولیست و عوام‌فریبی، چون ترامپ بسیار کار سختی است. بسیاری از افراد تا پیش از این تصوری از یک دوره‌ای شدن دولت ترامپ نداشتند.

وی گفت: دولتی که با گردن کلفتی و برخی دستاورد‌های اقتصادی، می‌توانست گزینه جذابی برای برخی از مردم عادی در آمریکا باشد، اما مجموعه اشتباهات متنوع دولت ترامپ در کنار ظرفیت‌های بی‌بدیل دموکراسی کمک کرد تا از همان نردبانی که بالا رفته بود، به زیر کشیده شود. در واقع مردم آمریکا بابت به قدرت رساندن ترامپ، بدهی بزرگی به همه مردم جهان و محیط زیست و عدالت و اخلاق و بسیاری ارزش‌های دیگر داشتند که به مدد دموکراسی پرداختند.

نورانی‌نژاد تصریح کرد: حالا ما هم باید با محوریت منافع ملی خودمان و استفاده از تمام تجارب چهار دهه گذشته خود که توام با نوعی تخاصم با آمریکا بوده، و در آن هم برجام داشته‌ایم و هم ناکامی‌های برجام، با رویکرد عقلانی، دیپلماتیک و حل مساله‌ای، به سمت احیای برجام و تقویت آن برویم تا با سر رسیدن طوفان‌های گاه و بیگاهی، چون پدیده ترامپ و دیگر اشکال تندروی و بی ملاحظه‌گی که در داخل کشور خودمان هم بی زمینه نیست و می‌توانند که اثرگذار شوند، این نهال نحیف آسیب نبیند و به مرور تنومندتر شود. وی ادامه داد: دولت ترامپ و رفتار ظالمانه و بدعهدی‌هایش به نحوی بود که شکاف در دیدگاه‌های داخل کشورمان در حوزه سیاست خارجی را تا حد زیادی پر کرد. اما اگر دولت بایدن این رویه را تغییر دهد، و با توجه به اهمیت یافتن بیش از پیش سیاست خارجی که مردم را نسبت به نبعات آن در زندگی‌شان متاثر کرده و از طرفی نسبت به سهم خودمان هم در رابطه با این رودررویی با آمریکا منتقد ساخته و توجه بسیار زیاد به انتخابات اخیر آمریکا هم نشان داد که این رابطه را در سرنوشت خودشان به طور جدی دخیل می‌دانند، مجموعا شرایطی را موجب شده که برخلاف دوره ترامپ، مطالبات مردمی در حوزه سیاست خارجی را به نحو جدی دگرگون خواهد کرد.

این فعال سیاسی گفت: اکثریت مردم خواستار رابطه دوستانه با جهان هستند و انصافا برجام هم در همین راستا بود و عهدشکنی از طرف ما نبود و از سوی آمریکا بود، اما ما هم نخواستیم تا روح برجام را در دیگر سیاست‌هایمان تعمیم دهیم. این دیگر تقصیر خود ما بود.

وی همچنین تاکید کرد: الان فرصتی برای جبران آن اشتباهات است. رویکرد برجامی نظام یک رویکرد درست و در راستای منافع ملی بود. رویکرد را عرض می‌کنم و البته می‌توان در جزییان هر توافقی بحث کرد. اما آن رویکرد، یعنی رویکرد صلح و گفتگو و تعامل باید مجددا در سیاست خارجی کشور احیا شود و تعمیم یابد. نفعی در این همه تخاصم با آمریکا وجود ندارد. باید با مذاکره مسایل‌مان را حل کنیم. این به نفع کشور و مردم و نظام است و هیچ متضرری نخواهد داشت.

وی گفت: هم‌پیمان‌های ایران در منطقه و جهان هم این موضوع را درک می‌کنند و به ضرر آن‌ها نیز نخواهد بود. می‌ماند یک سری تندرو در داخل که هر موضوعی را حیثیتی و ناموسی می‌کنند. به آن‌ها هم باید تاریخ انقلاب را نشان داد که مگر با صدام صلح نکردیم و دولت بعثی در این کشور سفارتخانه راه نینداخت؟ مگر در تاریخ صدر اسلام از این گونه تعامل‌ها کم داشته ایم؟ باید با زبانی که آن‌ها را از نگرانی خارج کند و غرورشان را جریحه‌دار نکند، با این روند همراه‌شان کرد. مگر آن‌ها مدافع نظام نیستند؟ خب یکی از راه‌های تقویت نظام همین رویکرد تعاملی است. در تداوم تخاصم با آمریکا، به این هدف آن برادران و خواهران هم لطمه می‌خورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها