واکنش خطیب‌زاده به ایجاد «دیوار تحریم‌ها» علیه ایران

کد خبر: 1033452

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی مواضع کشورمان را درباره مسائل مختلفی از جمله تحریم‌های آمریکا و مناقشه قره باغ تشریح کرد.

واکنش خطیب‌زاده به ایجاد «دیوار تحریم‌ها» علیه ایران

خبرگزاری ایسنا: به نقل از پرس تی‌وی، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با این شبکه درباره آتش‌بس انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ و نقش ایران در این آتش‌بس و شایعه تغییر مرزهای ایران با ارمنستان توضح داد: جمهوری اسلامی ایران همیشه از هر تلاشی در راستای راهکاری پایدار برای سه دهه درگیری میان همسایگان بزرگمان آذربایجان و ارمنستان استقبال کرده است. مسلما هیچ تغییری در مرزهای بین‌المللی ایجاد نخواهد شد. نه مرزهای ایران و نه مرزهای این منطقه تغییر نخواهد کرد. هر تغییری در مرزها به معنی تلاش ما در این زمینه خواهد بود. ما ارتباط نزدیکی با باکو و ایروان و دیگر پایتخت‌های منطقه داریم. ما تا حد زیادی در طول این سه دهه به حل شدن این مناقشه کمک کرده‌ایم. البته برخی موضوعات بحث‌برانگیز وجود دارد که به آسانی قابل حل نیستند اما هر تلاش در راستای آن مورد استقبال ایران است.

خطیب‌زاده ادامه داد: عوامل متعددی برای دست یافتن به این آتش‌بس فعالیت می‌کردند. ایران به وضوح به همسایگانش گفت که باید به مرزهای بین‌المللی، استقلال یک‌دیگر، تمامیت ارضی کشورها و دیگر هنجارهای بین‎المللی احترام بگذارند. طرح ابتکاری ایران به پایتخت‌های کشورها داده شد و بخش‌های مهم این طرح تطابق زیادی با این آتش‌بس موجود دارد. ما به حل و فصل این مناقشه از راه دیپلماتیک بسیار خوش‌بین هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به «دیوار تحریم‌ها» علیه ایران که توسط مقامات آمریکایی مطرح شده است و به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران برای ممانعت بازگشت رئیس جمهور جدید این کشور به توافق هسته‌ای اشاره دارد، گفت: همان طور که رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است، چیزی برای تحریم باقی نمانده. در واقع تمامی این ها جنگ روانی است. فشارحداکثری با شکست حداکثری مواجه شده است. هیچ کاری نیست که بخواهند انجام دهند مگر این که این جنگ روانی را علیه ملت ایران ادامه دهند. آن‌ها از سر ناامیدی تحریم‌های جدیدی اعمال می‌کنند که قانع کنند سیاست فشار حداکثری‌شان هنوز زنده است. همه می‌دانند که تا چه حد نتوانسته‌اند به اهداف موجود در سیاست‌شان دست پیدا کنند. بنابراین باید مراقب چیزهایی که اعلام می‌کنند، بود. این‌ها از سر آزردگی و ناامیدی است، آن‌ها به تحریم‌ها اعتیاد دارند و نسبت به ایران حساس شده اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا با روی کار آمدن دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا، ایران خواهد توانست به آمریکا اعتماد کند و آیا این دولت جدید آمده است که به تعهداتش عمل کند و به توافق هسته‌ای بازگردد، توضیح داد: مسئله اعتماد نیست. در واقع برجام[توافق هسته‌ای] بر اساس بی‌اعتمادی دوجانبه مذاکره شد و نه اعتماد. این چیزی است که بیشتر از همه اهمیت دارد و ما فقط به رفتار کسی که کاخ سفید را اداره خواهد کرد، توجه می‌کنیم. خیلی زود است که درباره این صحبتی شود. صبر می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود. از نظر ما برجام هنوز زنده است. همان طور که می‌دانید این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پشتیبان قانونی دارد اما در وضعیت خوبی قرار ندارد. چراکه اروپایی‌ها نتوانستنند به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر تحریم‌ها در این توافق عمل کنند اما هنوز یک قطعنامه قانونی است و بنابراین هنوز زنده است. تنها راهی که می‌تواند از دوام آن اطمینان حاصل کرد بازگشت همه به اجرای کامل تعهداتشان است. ایران قطعا آماده است در صورت پایبندی طرف‌‎ها به توافق و اجرای کامل آن، مانند همیشه با حسن نیت این توافق را اجرایی کند.

خطیب‌زاده در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد در صورت بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای، باز هم شاهد تخطی از تعهدات این کشور همان طور که در دولت ترامپ اتفاق افتاد، نباشیم، بیان کرد: ترامپ به طور موفقیت‌آمیزی هر گونه اعتمادی را در جامعه جهانی نسبت به آمریکا از بین برد. آمریکا نه تنها از برجام تخطی کرد، بلکه از معاهده INF نیز تخطی کرد، از معاهده آب‌وهوایی پاریس، NFTA ،یونسکو، شورای حقوق بشر سازمان ملل و بسیاری دیگر از توافق‌ها و معاهده‌های بین‌المللی خارج شد. بنابراین، آمریکا نشان داده است که قابل اعتماد نیست. هر اقدامی از جانب آمریکا باید به نوعی باشد که بتواند به فضایی که ایران و دیگر شرکای باقی مانده در برجام قرار دارند، دسترسی دوباره پیدا کند. پیدا کردن دوباره این دسترسی بسیار سخت است و مطمئنم این تنها ایران نیست که نسبت به تصمیمات آمریکا شک و تردید دارد و ما به دقت بررسی می‌کنیم که چه اتفاقی قرار است بیافتد. همان طور که گفتم نوع رفتار آمریکا بسیار مهم است و ما هم مانند همیشه مراقب هستیم. مهم نیست که آمریکا به برجام بازگردد یا نه، مهم این است که اعضای باقی مانده در گروه ۱+۵ بتوانند به تعهداتشان عمل کنند که تا کنون نتوانسته‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که ایران در صورت پرداختن دولت بایدن به برنامه موشکی ایران و نقش ایران در منطقه در روند بازگشتش به توافق هسته‌ای چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت، توضیح داد: آمریکا در موقعیتی نیست که برای کشوری به ویژه ایران شرط‌گذاری کند. اگر قرار باشد کشوری با شرط و شروطی مواجه شود، این آمریکا است. آمریکا تمام جنبه‌های قوانین و هنجارهای بین‌المللی را نقض کرده است. علاوه براین، ایران قرار نیست درباره چیزی که پیشتر بر سرش مذاکره شده است، دوباره مذاکره کند. درباره برجام مذاکره شده و امضا شده است. بخش مربوط به برنامه موشکی ایران نیز در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده است و بنابراین، ایران قرار نیست بحث چیزی را که پیش از این درباره‌اش مذاکره شده و نهایی شده است دوباره باز کند.

او افزود: چیزی که بیش از همه اهمیت دارد این است که ایران کشوری نیست که بر سر امنیت ملی‌اش مصالحه کند. هیچ کشوری این کار را نمی‌کند و ایران نیز به عنوان طرفی عاقل این کار را نخواهد کرد. موضوع دفاعی ایران غیرمشروط است و ما درباره آن مذاکره نخواهیم کرد. هر کسی که با ما در ارتباط بوده است می‌داند که این‌ها همه بیشتر شعارهای کارزارهای انتخاباتی است و اتفاق نخواهد افتاد. این‌ها خط قرمز هستند و همه آن را می‌دانند و چیزی است که به گذشته تعلق دارد. چراکه درباره‌اش مذاکره شده است. درباره امنیت منطقه‌ی ما هم طرح‌های مثبت ایران ارائه شده است که نمونه آن طرح صلح امید است که حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان آن را در سازمان ملل ارائه کرد. بنابراین ما آماده هستیم و طرح‌هایی و برنامه‌هایی هم برای امنیت منطقه خلیج فارس و مناطق اطراف آن داریم که از همه دعوت می‌کند تلاش و حسن نیت به خرج دهند و توان و ظرفیت‌شان را برای برقراری امنیت منطقه و فراتر از آن به کار بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا و رژیم صهیونیستی باید ادعایی مبنی بر کشته شدن یک مقام ارشد گروه تروریستی القاعده در ایران را مطرح کنند، گفت: آمریکا به استفاده کردن از رسانه به عنوان یک سلاح عادت کرده است تا خصومت سیاسی‌اش و دستورکار سیاسی‌اش را پیش ببرد و ما از این جنگ آشکار علیه ایران و مردم آن آگاه هستیم. این‌ها بخشی از آن تلاش هستند. پیش از این به دفعات اتفاق افتاده‎اند و اکنون هم اتفاق می‌افتد. آن‌ها به خوبی می‌دانند که چه کسی القاعده را ایجاد کرده و همین حالا هم به اعضای آن در افغانستان، عراق و دیگر جاهای جهان پاداش می‌دهد. ما شواهد داریم و این ادعاها بی اساس است.

خطیب‌زاده همچنین ضمن ابراز حمایت ایران از تسهیل مذاکرات بین‌الافغانی درباره حضور نظامی آمریکا در افغانستان گفت که این کشور باید تعهدات کشوری که کشوری دیگر را اشغال کرده است انجام دهد و باید آسیب‌های ایجاد شده در افغانستان را از جمله در قسمت زیرساخت‌های این کشور جبران کند و نمی‌تواند به سادگی فقط این کشور را ترک کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها