نوبخت: مردم یارانه نمی‌خواهند/ روحانی: به هر نفر ۱۰۰ هزار تومان می‌دهیم!

کد خبر: 1033493

رئیس‌جمهور در حالی صبح امروز از طرح یارانه‌ای جدید دولت به مردم خبر داد که دو روز پیش نوبخت معاون وی گفته بود: امروز مردم ایران به‌جای اعانه و یارانه، از مدیران خود خواهان رفع تحریم هستند.

نوبخت: مردم یارانه نمی‌خواهند/ روحانی: به هر نفر ۱۰۰ هزار تومان می‌دهیم!

خبرگزاری تسنیم: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه هیئت دولت از طرح جدید یارانه‌ای دولت پرده برداشت. وی گفت: باید به یک‌سوم جامعه برای چهارماه یک بسته کمک معیشتی ارائه دهیم که این موضوع را شنبه در ستاد ملی کرونا تصویب خواهیم کرد. افرادی که مشمول این کمک خواهند شد در آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به‌ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد، همچنین وام یک‌میلیونی هم برای همین خانواده‌ها که ۱۰ میلیون خانواده را شامل می‌شود در نظر گرفته می‌شود، شبیه وام یک‌میلیونی که قبلاً داده شد، امّا این بار نه برای همه یارانه‌بگیرها، بلکه فقط برای ده‌میلیون خانواده.

روحانی در حالی خبر پرداخت یارانه‌های جدید را مطرح کرده است که معاونان و مشاوران وی در طول چند روز گذشته به طرح معیشتی مجلس تاخته‌اند. از جمله محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه که در نامه‌ای به قالیباف رئیس مجلس نوشته بود: "امروز مردم ایران به‌جای اعانه و یارانه، از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت ملی طلب می‌کنند.

حالا تنها یک روز پس از نگارش این نامه، رئیس دولت عملا با نقض ادعای معاونش از طرح یارانه‌ای دولت سخن گفته است. انچه که بی‌شک در این میان برای افکار عمومی روشن شده این است که دولت موضوع یارانه معیشتی که پیشتر از سوی مجلس مطرح و کلیات آن تصویب شده بود را به یک مناقشه سیاسی تبدیل کرده است. به عبارتی پول در دولت هست، اما نمی‌خواهند اقدام پرداخت یارانه به نام مجلس زده شود.

بررسی اولیه از طرحی که دولت قصد اجرای آن را دارد نشان می‌دهد در مجموع، کمک معیشتی که امروز آقای رئیس جمهور از آن رونمایی کرده، حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد.

به گفته رئیس جمهور، دولت در طرح معیشتی خود قصد دارد به یک سوم از جمعیت کشور برای مدت ۴ ماه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کند. با این حساب اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، این یعنی حدود ۲۸ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت این یارانه می‌شوند. در واقع با یک حساب سرانگشتی، دولت برای اجرای این طرح، بودجه‌ای در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. علاوه بر این رئیس جمهور به پرداخت وام یک میلیون تومانی به ۱۰ میلیون نفر از خانوار نیز اشاره کرد که تحقق این تصمیم نیز برای دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر آب می‌خورد.

تصمیم دولت برای پرداخت یارانه معیشتی در شرایطی اتخاد شده است که نمایندگان مجلس مدتی است طرحی را تحت عنوان تامین کالا‌های اساسی در دستور کار قرار داده اند. طرحی که در روز‌های گذشته با استناد به ادعای دولت مبنی بر عدم وجود اعتبارات لازم برای تامین بودجه آن، از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگشت داده شد.

اینکه چطور در چند روز گذشته مقام‌های دولتی از سخنگوی دولت تا رئیس بودجه کشور مدام می‌گفتند برای طرح معشتی مجلس اعتبار نداریم، اما حالا این حجم از پول را برای پرداخت یارانه جدید تامین کرده‌اند، جای سوال برای افکار عمومی است.

مردم سوال می‌کنند چطور می‌شود که تنها چند روز پس از مخالفت قاطع دولت با طرح معیشتی مجلس آنهم به بهانه تنگنا‌ها مالی و عدم بودجه لازم، رئیس جمهور از پرداخت یارانه‌ای نقدی سخن می‌گوید که نیاز به بودجه‌ای ۲۲ هزار میلیاردی دارد! آنهم در شرایطی هنوز یک روز از نامه شدید اللحن محمدباقر نوبخت به رئیس مجلس نمی‌گذرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها