دستاورد ایران از پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا چه خواهد بود؟

کد خبر: 1033511

سفیر کشورمان در مسکو پیوستن ایران به موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را فرصتی برای دست‌یابی به بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری برشمرد و گفت: اگر بتوانیم درصد کمی از این بازار را در دست بگیریم، نیاز‌های اقتصادی کشور تامین می‌شود.

دستاورد ایران از پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا چه خواهد بود؟

خبرگزاری فارس: کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی درباره پیوستن ایران به موافقتنامه تجارت آزاد با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا عنوان کرد که این فرصت یعنی دستیابی به یک بازار حدود ۳۰۰ میلیارد دلاری و اگر جمهوری اسلامی ایران فقط بتواند درصد کمی از این بازار را در دست بگیرد، طبعا نیازمندی‌های اقتصادی کشور برآورده می‌شود.

وی با طرح این سوال که چرا در بازار روسیه به قدر سهم خود فعال نیستیم، پاسخ داد: یک بخش آن به بحث‌های زیرساختی ما برمی‌گردد، هنوز راه آهن ما به روسیه متصل نیست و به لحاظ مسیر دریایی بنادر ما دارای ضعف‌هایی هستند، البته طی سال‌های گذشته خیلی در این زمینه کار شده است.

سفیر ایران در مسکو بیان کرد: کشتیرانی مناسب نداریم که این یک ضعف جدی است و مسیر راه آهن هم دچار مشکل است که باید زود حل شود. مسیر رشت به آستارا که کوتاه هم هست و بار‌ها عنوان کرده‌ام از نان شب واجب‌تر است.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل این اتحادیه مذاکرات با آن اتحادیه را جهت انعقاد موافقتنامه تجاری آغاز کرد که نهایتا موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اردیبهشت ۱۳۹۷ به امضای طرفین رسید و از پنجم آبان ۱۳۹۸ اجرایی شد.

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی عنوان کرده بود: در ماه آبان یکمین سال موافقتنامه با اوراسیا پایان می‌یابد و باید طبق توافق وارد مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا شویم. ۲ سال برای مذاکرات فرصت داریم و در پایان سه سال باید بتوانیم وارد مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد شویم.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو تیر ماه سال جاری در اظهاراتی عنوان کرده بود: از زمان اجرایی شدن موافقتنامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حجم تجارت خارجی بین دو طرف به بیش از دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۴ بین رهبران روسیه، قزاقستان و بلاروس به امضا رسید و سپس ارمنستان و قرقیزستان نیز در سال ۲۰۱۵ به آن پیوستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها