نظر سبحانی‌نیا درباره تأثیر رفاقت ظریف و بایدن بر مذاکرات

کد خبر: 1034275

حسین سبحانی نیا با بیان اینکه گفتگو‌های دیپلماتیک زمان بر است، تأکید کرد: دولت آقای بایدن با دولت در حال رفتن آقای روحانی مذاکره نمی‌کند بلکه با دولتی پشت میز مذاکره می‌نشیند که ضمن برخورداری از حمایت رهبری و مردم، زمان کافی را نیز برای به نتیجه رسیدن مباحث دارا باشد.

نظر سبحانی‌نیا درباره تأثیر رفاقت ظریف و بایدن بر مذاکرات

نامه‌نیوز: از وقتی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع بایدن رقم خورده، دولت روحانی سر از پا نمی‌شناسند و مستقیم و غیرمستقیم برای برقراری مذاکرات به بایدن و تیمش پالس می‌فرستد با این توجیه که برای لغو تحریم‌ها نباید فرصت را از دست دارد، اما بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی معتقدند اگر قرار است مذاکراتی بین دو کشور برقرار شود، در دولت روحانی اتفاق نمی‌افتد چراکه بایدن حاضر نخواهد بود با دولت رو به پایان روحانی به مذاکره بنشیند همانطور که ایران با دولت رو به پایان ترامپ مذاکره نکرد.

حسین سبحانی نیا در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز درباره اجازه یافتن دولت روحانی برای مذاکره با دولت بایدن گفت: رفتن ترامپ از کاخ سفید امکان دارد زمینه‌ای را برای مذاکرات ایران و آمریکا در آینده فراهم کند، ولی بعید به نظر نمی‌رسد که در ماه‌های پایانی دولت آقای روحانی و ماه‌های ابتدایی دولت آقای بایدن این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به بلندتر شدن دیوار بی اعتمادی بین تهران و واشنگتن و تشدید تنش‌ها میان دو کشور در دوره ریاست جمهوری ترامپ افزود: در چنین شرایطی امکان ندارد که ظرف چند ماه زمینه آغاز مذاکرات فراهم شود، چه رسد به اینکه مذاکرات به نتیجه برسد و آثارش هم برای جامعه مشخص و ملموس باشد.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه ۲ ماه تا آغاز کار رسمی بایدن در کاخ سفید زمان داریم، تأکید کرد: در این دو ماه نیز بیشتر توجه آقای بایدن و تیمش متوجه خنثی کردن دعوا‌های حقوقی است که ترامپ در دادگاه‌های مختلف برای آن‌ها رقم زده بنابراین وقتی دولت بایدن رسما کار خودش را شروع کند و مستقر شود عملا سال ۹۹ به پایان رسیده است، بعد از تعطیلات عید هم که فضای انتخابات ریاست جمهوری در ایران شکل می‌گیرد. در چنین اوضاعی خیلی بعید است دولت آقای روحانی حتی اگر وارد مذاکره هم شود بتواند کاری انجام دهد.

وی افزود: برخی در دولت خوش خیال هستند و فکر می‌کنند ظرف چند هفته می‌شود مسائل عمیق بین ایران و آمریکا را حل کرد. این همان خوش خیالی است که آن‌ها در زمان مذاکرات برجامی هم داشتند، اما نگاه به واقعیت‌های صحنه نشان می‌دهد که توقع رقم خوردن چنین نتیجه‌ای تنها خوش خیالی است.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره امید دولت روحانی به احیای برجام اظهار کرد: همین الان هم یک برجام بی جان بین ایران و ۱+۴ وجود دارد فقط آمریکا در این جمع نیست. با نگاهی به قرائن و شواهد و تجربیات گذشته معتقدم بازگشت بایدن به برجام نیز پروسه سهل و سریعی نخواهد داشت بنابراین با سرعت و ظرف چند هفته از آغاز کار دولت جدید آمریکا شاهد این اتفاق نخواهیم بود، پس به عمر دولت آقای روحانی نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه مذاکره بین ایران و آمریکا دورنمای روشنی ندارد، ادامه داد: هم اکنون تناقض‌های گفتاری بین اطرافیان و مشاوران آقای بایدن وجود دارد، برخی درباره بازگشت بایدن به برجام اظهارامیدواری می‌کنند، اما بعضی هم بازگشت سریع به برجام را ممکن نمی‌دانند.

این نماینده ادوار مجلس فراهم شدن شرایط مذاکره را نیازمند اقدامات عملی از سوی طرف آمریکایی خواند و گفت: دو طرف نیز باید از فضای مذاکره احساس برد-برد کنند، این طور نیست که آمریکایی‌ها یک طرفه بخواهند ما یکسری کار‌ها را انجام دهیم یا بلعکس. به عبارت دیگر طرفین باید به نقطه مشترکی برسند که رضایت آن‌ها را تأمین کند. رسیدن به این نقطه هم قطعا زمان بر است.

وی ادامه داد: آقای بایدن می‌داند تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی با دولت ایران نیست و مواضع رهبر انقلاب در این حوزه محکم و قاطع بوده، هست و خواهد بود بنابراین اگر غیرمستقیم مباحثی را برای مذاکره مطرح کنند مخاطبش دولتی است که معتمد رهبری و مردم ایران باشد.

سبحانی نیا با بیان اینکه گفتگو‌های دیپلماتیک زمان بر است، تأکید کرد: دولت آقای بایدن با دولت در حال رفتن آقای روحانی مذاکره نمی‌کند بلکه با دولتی پشت میز مذاکره می‌نشیند که ضمن برخورداری از حمایت رهبری و مردم، زمان کافی را نیز برای به نتیجه رسیدن مباحث دارا باشد.

وی درباره تأثیر رفاقت و دوستی بین ظریف و بایدن بر مذاکرات آتی ایران و آمریکا یادآور شد: رفاقت‌های شخصی شاید یکسری راه‌های کوچکی را در روابط کشور‌ها باز کند، اما قطعا این طور نیست که بتواند بر مسائل عمیق بین ایران و آمریکا اثرگذار باشد. باید دید دولت آینده ایران چه رویکردی در حوزه سیاست خارجی دارد، قطعا مباحث در آن چارچوب پیش خواهد رفت، نه با رفاقت و لبخند سیاسی که همیشه مورد انتقاد مردم و خیلی از جریان‌ها در ایران بوده و نتیجه‌ای هم نداشته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها