علت حمایت جریان اصلاحات از حسن روحانی چه بود؟

کد خبر: 1035865

اصلاح طلبان جناحی بودند که در انتخابات ۹۲ و ۹۶ موجبات پیروزی حجت‌الاسلام روحانی را فراهم آوردند.

علت حمایت جریان اصلاحات از حسن روحانی چه بود؟

باشگاه خبرنگاران: هر مسافری که می‌رود معمولا برای دوستان و آشنایان خود یک یادگاری برجا می‌گذارد، حالا اگر یک رئیس جمهور بخواهد از دولت خداحافظی کند، میراثی که برای طرفداران و حامیان خود بر جا خواهد گذاشت چه چیزی خواهد بود؟ این میراث می‌تواند خوب باشد یا بد؛ مثبت باشد یا منفی؛ همه چیز بستگی به خود آن فرد دارد. حامیان روحانی چه کسانی بودند؟

اصلاح طلبان همان جناحی بودند که در انتخابات ۹۲ و ۹۶ موجبات پیروزی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی را فراهم آوردند، شاهد این ادعا هم مقاله روزنامه شرق بود که در این باره نوشته بود «نیرو‌های اصلاح‌طلب در سال ۹۲ در ابتدا یِکسره بر حمایت از آیت‌الله مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی سرمایه‌گذاری کرده بودند تا آنکه در اتفاقی عجیب، او که هم‌زمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. پس از آن اصلاح‌طلبان بر دو گزینه متمرکز شدند؛ نخست محمدرضا عارف که روزگاری معاون اول سید محمد خاتمی بود و یک نیروی کاملا اصلاح‌طلب و دوم حسن روحانی که گرچه اصلاح‌طلب نبود، اما رویکردی متعادل در حوزه سیاسی داشت. در نهایت نیرو‌های اصلاح‌طلب با حمایت شخص سید محمد خاتمی از حسن روحانی حمایت کردند و عارف از حضور در انتخابات انصراف داد.»

روحانی چه میراثی برای اصلاح‌طلبان بر جای گذاشت؟

در نتیجه حسن روحانی در دور اول ریاست جمهوری با حمایت اصلاحات بر سر کار آمد؛ موضوعی که در سال ۹۶ هم به گونه‌ای دیگر اتفاق افتاد. اردیبهشت ماه سال ۹۶ یعنی در بحبوحه انتخابات، رئیس دولت اصلاحات با انتشار یک پیام ویدیویی حمایت خود را از حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری کشور را اعلام کرد.

پیامی که بخش‌هایی از آن اینگونه بود:" دولت آقای روحانی دولت موفقی بوده است. با همه محدودیت‌ها و مشکلات و با امکانات اندکی که داشته و توقعاتی که بوده است، توانسته خدمات خوبی انجام دهد. با روحانی راهی را آغاز کرده ایم و به نیمه راه رسیده ایم. مسائلی را حل کرده ایم و مسائل بزرگ‌تری را باید حل کنیم و با او این راه دشوار را ادامه دهیم". در نهایت روحانی با کسب ۵۱٪ آرا به عنوان یازدهمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

محمدصادق جوادی‌حصار عضو اعتماد ملی هم در گفت‌و‌گویی بیان داشته است: اگر اصلاح طلبان در انتخابات ۹۶ از آقای روحانی حمایت نمی‌کردند، در خوشبینانه‌ترین حالت؛ وی ۱۶ میلیون رای داشت که با این تعداد رای قطعا نمی‌توانست توفیقی در انتخابات داشته باشد؛ بنابراین تا اینجای کار می‌توان نتیجه گرفت که اصلاح‌طلبان موجب پیروزی روحانی در انتخابات شدند؛ حال با توجه به اینکه حدود هفت ماه بیشتر تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری باقی نمانده، شاید بد نباشد که به دلایل حمایت اصلاحات از روحانی و دستاوردی که دولت تدبیر برای آن‌ها داشته نگاهی بیاندازیم. علت حمایت جریان اصلاحات از حسن روحانی چه بود؟

علت حمایت جریان اصلاحات از ریاست جمهوری حسن روحانی چه بود؟ این سوالی بود که برای پاسخ آن به سراغ برخی از شخصیت‌های این جریان رفتیم و در ابتدا از آن‌ها دلیل حمایت آن‌ها از روحانی را پرسیدیم. عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان فردی بود که در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: زمانی که ما از روحانی حمایت کردیم، موضوعی که بیشتر از همه برای‌ما اهمیت داشت استفاده کشور از نتایج مثبت برجام بود.

علاوه بر این سعید نور محمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اهدافی که دوستان در حمایت از دولت روحانی داشتند باید ذیل چند حوزه مورد بررسی قرار بگیرد؛ برای مثال اهداف اصلاحات در حمایت از او در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تقسیم می‌شود.

حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم بیان کرد: اصلاحات به سبب شرایط سیاسی موجود در کشور و همچنین رویکرد شورای نگهبان به سمت حسن روحانی تمایل پیدا کرد؛ کمااینکه او هم در وعده‌های انتخاباتی خود هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ بخش‌های قابل توجهی از شعار‌ها و برنامه‌های جریان اصلاحات را مد نظر قرار داد.

این‌ها تنها بخشی از پاسخ‌هایی بود که در جواب این پرسش مطرح شد؛ اما حالا سوال دیگری مطرح است مبنی براینکه اصلاح طلبان تا چه میزان به اهداف خود ذیل حمایت از روحانی دست پیدا کرده‌ند و با توجه به اینکه حدود هفت ماه بیشتر تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی باقی نمانده روحانی چه میراثی برای حزب هوادار خود باقی خواهد گذاشت؟ و خواسته‌هایی که هیچ وقت برآورده نشد

عیسی چمبر فعال اصلاح طلب در این باره گفته است: ما می‌خواستیم کشور به وسیله برجام بتواند در یک فضای با ثبات‌تر وضعیت اقتصادی بهتری هم داشته باشد، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد، ناگفته نماند که تمام این موضوع هم به دولت بازنگشته و نمی‌توان آن را ذیل عملکرد دولت ارزیابی کرد؛ بلکه بخش زیادی از آن به بدعهدی ترامپ بازمی‌گردد، اما آنچه که به دولت بازمی‌گردد این است که در مواجهه با مردم صادقانه برخورد کند.

داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب «مردم سالاری»، اما نظر دیگری داشت و در این باره گفت: در مجموع معتقدم که اصلاحات تا حدی که در توان دولت بوده به اهدافی که در راستای حمایت خود از روحانی داشت رسید، اما در برخی از مقاطع هم برخی توقعات از عهده دولت خارج بوده است.

سعید نور عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان هم درباره میراثی که دولت برای این جریان بر جای گذاشته گفت: اگر منظور شما از میراث این است که مردم از عملکرد دولت ناراضی هستند، این موضوع درستی است و میراث دولت برای اصلاح طلبان این بوده که سرمایه اجتماعی آن‌ها آسیب بسیاری ببیند.

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه روحانی ضربه سختی به اعتبار جریان اصلاحات وارد کرد، اما بعید می‌دانم روحانی اهل عذرخواهی و یا اصلا پشیمان باشد.

در این میان، اما داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری این باره اظهار کرد: من قبول ندارم که به خاطر عملکرد دولت حیثیت اصلاحات زیر سوال رفته باشد، زیرا عملکرد دولت به گونه‌ای نبوده که بخواهد حیثیت اصلاحات را از بین ببرد؛ البته شاید تندرو‌ها بخواهند دولت را مقصر بدانند و عملکرد دولت را ضعیف نشان دهند، اما مردم هم آن‌ها را مقصر می‌دانند؛ و در آخر شاید بد نباشد که از جریان اصلاحات این سوال پرسیده شود که برای انتخابات آینده چه برنامه‌ای خواهید داشت که این تجربه مجددا تکرار نشود؟ تجربه‌ای که با هزینه‌ای سنگین به دست آمد

عیسی چمبر فعال اصلاح طلب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معتقدم که به طور کلی باید سیاست کشور در قبال احزاب تغییرات جدی داشته و احزاب در آن نقش بیشتری داشته باشند تا هم بتوانند پاسخگو بوده و هم اختیارات بیشتری داشته باشد؛ از سمت دیگر هم اگر ما احزاب اصلاح طلب را مخاطب قرار دهیم، باید این را هم در نظر بگیریم که چندان اختیاری برای ایفای نقش ندارند؛ علاوه براین معتقدم که باید یک وفاق جدی در کشور ایجاد شود و مردم از وضعیت معیشتی فعلی خود خارج شوند.

سعید نور محمدی فعال دیگر اصلاح طلب هم به حزب نامزد‌ها اشاره کرد و در این باره بیان کرد: قطعا اصلاح طلبان با توجه به تجربه‌ای که از دولت روحانی کسب کردند به سراغ یک شخصیت اصولگرا نخواهند رفت، اما کلا من این موضوع را دور از ذهن هم نمی‌دانم، خصوصا اینکه انتخابات آمریکا اثر مستقیمی بر روی انتخابات ایران خواهد داشت.

او در ادامه تاکید کرد که قطعا با توجه به اتفاقاتی که برای کشور پیش آمده و دستاورد‌های دولت در حوزه‌های فرهنگی، مهم‌ترین برنامه و هدف اصلاحات حوزه اقتصاد خواهد بود و از چهره‌ای حمایت خواهد کرد که بتواند شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد.

حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم در پایان تاکید کرد: معتقدم که در این شرایط اصلاح طلبان باید نقد‌های خود را به صورت جدی‌تر نسبت به ناتوانی‌های دولت روحانی مطرح کنند و عملکرد‌ها و سو تدبیر‌ها هم به روشنی برای مردم بیان شود، کما اینکه بخش‌هایی هم ممکن است در دست دولت نباشد و نهاد‌هایی در داخل کشور در تصمیمات مداخله کنند که جایگاه قانونی ندارند.

در پایان باید گفت که با توجه به صحبت‌های شخصیت‌های جریان اصلاحات به نظر نمی‌رسد که میراث دولت تدبیر و امید برای جریان هوادارش چندان مطلوب بوده باشد؛ جریانی که تمام توان و اعتبار خود را برای انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین بعنوان رئیس جمهور به میدان آورد و پیروز هم شد؛ اما اینکه به آنچه می‌خواست رسید یا نه سوالی است که اصلاح‌طلبان به خوبی جواب آن را می‌دانند. حال باید دید که آیا این جریان در انتخابات پیش رو خواهد توانست صدمه انتخاب خود را جبران کند یا اتفاقی دیگر در راه است. زمان همه چیز را مشخص می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها