احتمالات آبرامز درباره انتقام ترور شهید فخری‌زاده

کد خبر: 1036733

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا گفت که احتمالا ایران تا سرکار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از اقدام برای گرفتن انتقام ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایرانی خودداری کند و تا آن زمان اقدامی نکند.

احتمالات آبرامز درباره انتقام ترور شهید فخری‌زاده

خبرگزاری ایسنا: الیوت آبرامز، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا شامگاه پنج‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری رویترز با بیان این که ایران نیاز به کاهش تحریم‌های آمریکایی اعمال شده بر این کشور دارد، گفت: این موضوع به ویژه تا انتقال قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن در ۲۰ ژانویه به عنوان عنصری اساسی در اتخاذ هر گونه تصمیمی برای واکنش به کشته شدن دانشمند هسته‌ای ایران نقش خواهد داشت.

بر اساس گزارش العربیه، وی افزود: اگر (ایران) خواهان کاهش تحریم‌ها باشد خود می‌داند که بعد از ۲۰ ژانویه نیاز به ورود به نوعی از مذاکرات خواهد داشت و به همین خاطر درک خواهد کرد که هرگونه اقدامی در مدت باقی‌مانده تا ۲۰ ژانویه احتمال کاهش تحریم‌ها را دشوارتر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، نیاز ایران به مذاکره با آمریکا از سوی آبرامز در حالی مطرح می‌شود که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز پنجشنبه در نشست گفتگو‌های مدیترانه‌ای درباره این که دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا گفته است تصمیم دارد به توافق هسته‌ای بازگردد، اما همچنین می‌خواهد درباره دیگر مسائل مانند برنامه موشکی ایران و نقش آن در منطقه مذاکراتی داشته باشد و آیا ایران حاضر به مشارکت در این مذاکرات است، گفت: آمریکا از برجام خارج شد، اما از سازمان ملل خارج نشده است. به عنوان عضوی از سازمان ملل و شورای امنیت مسئولیت‌هایی دارد. آمریکا باید به عنوان عضو دائمی شورای امنیت به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد. دولت آمریکا به خاطر این که دولت ترامپ رژیمی دغل‌کار بوده است تا حد زیادی از این قطعنامه تخطی کرده است. اگر دولت بایدن هم می‌خواهد رژیمی دغل‌کار باشد، می‌تواند برای اجرای تعهداتش به دنبال مذاکره باشد. آمریکا تحت این قطعنامه تعهداتی دارد که باید اجرا کند و در موقعیتی نیست که برای آن شرط تعیین کند. آمریکا باید تخطی از قوانین بین‌المللی را متوقف کند. این به مذاکره احتیاج ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: ما درباره توافقی که پیش از این بر سرش مذاکره کرده‌ایم، مذاکره نخواهیم کرد. این توافق یک بده و بستان بود. این طور نبود که یک طرف مطالبه کند و طرف دیگر اجابت کند. موضوع این است که اروپا و آمریکا محدودیت‌هایی ۲۰ به علاوه ۱۰ ساله می‌خواستند. ایران مذاکره را بر سر هیچ محدودیتی آغاز کرد و جایی در این بین به توافق رسیدیم. این موضوع دو سال مذاکره بود و دیگر درباره آن مذاکره نخواهد شد و تمام. این نشانه عدم سوء نیت است. موضوع موشک‌ها و امنیت منطقه کاملا از طرف همه کنار گذاشته شدند نه به خاطر این که آن‌ها امتیازی انحصاری به ایران دادند، بلکه به خاطر این بود که آن‌ها حاضر نبودند رفتار مخرب خودشان را در این زمینه‌ها کنار بگذارند. به مسئله تسلیحات توجه کنید. سال گذشته، میزان سلاحی که غرب به منطقه خلیج فارس فروخت، بیش از هر جای دیگری بود. بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات به این منطقه فروخته شد. آیا غرب آماده متوقف کردن این رفتار مخرب است؟ غرب از جنگ یمن حمایت کرد، غرب از الحاق مناطق حمایت کرد، نه به طور رسمی در واقع از الحاق سرزمین‌های فلسطینی حمایت کرد، غرب از تروریسم اسرائیلی حمایت کرد. چرا اسرائیل علیه ایران اقدامات تروریستی انجام می‌دهد؟ از جمله ترور دانشمند هسته‌ای ما در هفته گذشته در داخل ایران که با محکومیت غرب همراه نبود. آیا غرب آماده متوقف کردن رفتار مخربش در منطقه ما هست؟ از آن‌جا که آن‌ها آماده کنار آمدن با این نیستند، تصمیم گرفتیم آن موضوعات را کنار بگذاریم.

انتهای پیام

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها