وزیر خارجه جمهوری آذربایجان چهارشنبه در تهران

کد خبر: 1037378

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که چهارشنبه ۱۹ آذر ماه وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران سفر می‌کند و با ظریف و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان چهارشنبه در تهران

خبرگزاری فارس: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی ۱۶ آذر را خدمت دانشجویان تبریک گفت و افزود: دانشگاه سرچشمه تمامی تحولات اساسی و بنیادین در جامعه است و این تحول خواهی و کمال جویی و عدالت جویی سرلوحه حرکت‌های دانشجویی بوده است و انشاءالله همچنان فضای دانشگاهی ما بالنده و رو به جلو خواهد بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به سفر وزیر خارجه جدید سوریه بیان کرد: ایشان تهران هستند به دعوت آقای ظریف و دیدار‌هایی را امروز خواهد داشت و علاوه بر وزیر خارجه، با رئیس جمهور و دیگر مقامات دیدار خواهد کرد.

*وزیر خارجه جمهوری آذربایجان چهارشنبه در تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: چهارشنبه ۱۹ آذر ماه وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران سفر و با محمدجواد ظریف و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

خطیب زاده در واکنش به اظهارات هایکو ماس وزیر خارجه آلمان درباره برجام جدید گفت: موضع ایران درباره برجام تداوم دار و بدون تغییر بوده است. برجام را مذاکره کردیم و سال‌های سختی مذاکره شده و نتیجه مقاومت ملت ایران بوده و امضا و در قطعنامه ۲۲۳۱ درج شده است. همه آن‌هایی که با حقوق بین‌الملل آشنا هستند می‌دانند نه ایران چیزی که مذاکره کرده مذاکره می‌کند و نه قطعنامه ۲۲۳۱ با این نکات تغییر می‌کند.

وی افزود: برخی نکات مختلف از اروپا شنیده می‌شود امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت‌های خود را بشناسد و سقف و کف روابط را در نظر بگیرد. یکی از طرف‌هایی که به تعهداتش پایبند نبوده کشور‌های اروپایی هستند. هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام و هماهنگ کننده اجرای برجام بوده است و حتی سال‌هایی که آمریکا از برجام خارج نشده بود نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: انتظار ما این است که به واقعیات توجه و بدانند ایران درباره امنیت ملی خود نه مصالحه و نه مذاکره می‌کند و ایران با حقوق و مسئولیت‌های خود به خوبی آشناست و همواره حقوق و مسئولیت‌های طرف مقابل را یادآوری کرده است. آنچه با فشار حداکثری آمریکا به دست نیامد آلمان و دیگران بدانند از طرق دیگر به دست نخواهد آمد.

خطیب زاده درباره اینکه عربستان و بحرین خواستار مشارکت در مذاکرات احتمالی آمریکا با ایران شدند، اظهار داشت: برخی کشور‌ها تمامی حیثیت خود را گذاشتند که در دوران رئیس جمهور در حال خروج آمریکا از کاخ سفید به اهدافشان برسند و پول مردم خود را خرج کشور‌هایی کردند که چند روزی امنیت بخرند.

وی افزود: صدای رسای تهران به این کشورهاست که ایران لنگرگاه ثبات در منطقه و کشور بزرگ و تاریخی در منطقه است و به عنوان برادر بزرگ‌تر سعی کرده خطا‌های این کشور‌ها را نادیده بگیرد. این کشور‌ها باید بدانند جایگاهشان چیست و در روابط بین الملل و ترتیبات منطقه‌ای روشن است و در حد ظرفیت خود صحبت کنند.

خطیب زاده درباره مصوبه اخیر مجلس گفت: نظر رئیس جمهور و دولت کاملا روشن بوده است و وزارت خارجه نظرات تخصصی خود را بیان کرده و مایل نبودیم این نظرات تخصصی در نظر گرفته نشود. مجلس مستقیم مسیر را رفته و براساس برداشت‌های خود مصوبه‌ای داشتند. این اگر تبدیل به قانون شود قطعا و یقینا وزارت خارجه پایبند خواهد بود و اجرا خواهد کرد. البته بسیاری از ابعاد این قانون به سازمان انرژی اتمی برمی‌گردد.

وی عنوان کرد: هم مصوبه فعلی مجلس و هم مصوبات قبلی مجلس نوشته شده که مشروط هستند و گام‌های کاهش تعهدات ایران تا روزی است که به تعهداتشان برگردند. اگر اروپا و آمریکا تعهداتشان را اجرا کنند ما هم در ذیل برجام تعهدات خود را انجام خواهیم داد. شنیده‌هایی از دولت منتخب جدید آمریکا شنیده می‌شود که مایلند به تعهداتشان برگردند و روش قبلی را اصلاح و تروریسم اقتصادی را متوقف کنند امیدواریم اروپا به سال‌های عدم پایبندی خود خاتمه دهد. ایران کشور مسئولی است و به آنچه امضا کرده پایبند است.

خطیب زاده تصریح کرد: ما احتیاجی به چانه زنی دوباره نمی‌بینیم، چون برجام نوشته شده است و احتیاج به چانه زنی جدیدی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر فیصل المقداد به تهران گفت: این اولین سفر خارجی ایشان است و نشان می‌دهد روابط دو کشور چقدر نزدیک است و تا دقایقی دیگر با ظریف ملاقات می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: روابط دو کشور برای آرامش، صلح و ثبات منطقه است. ملت سوریه از مسیر بسیار دردناکی عبور کرده است. مسیری که برخی کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با توهم اینکه بتوانند قدرت را به سبک خود تغییر دهند روز‌های پر از درد و رنج برای مردم سوریه درست کردند و تکفیری‌ها را آنجا فرستادند. آمریکا از نفت سوریه استفاده و هیچ شرم و حیایی ندارد. بخشی از سوریه اشغال شده است.

وی گفت: ایران در کنار مردم سوریه است تا اینکه روز‌های بهتری برای مردم سوریه رقم بخورد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره کشت زعفران در قطر بیان کرد: درباره همکاری‌های ایران با دولت برادر و دوست قطر روابط ابعاد بسیار مختلف و گسترده‌ای دارد. تمامی اقدامات در چارچوب دستورالعمل‌هاست و جزییات این موضوع قبلا گفته شده است. به عنوان یکی از اصول اساسی و اصیل دیپلماسی اقتصادی ما حمایت از تولید داخلی است.

خطیب زاده بیان کرد: ایران هیچ کاری نمی‌کند مگر با هماهنگی بین دستگاه‌های. یکسری نگرانی‌ها مطرح شده که در حال بررسی است. روابط دو کشور ارتقا یافته و به این مسیر ادامه می‌دهیم.

*ریاض مسئول بسیاری از گرفتاری‌ها و مسئول جنگ و قحطی و خونریزی در یمن است

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان که از بایدن خواسته جلوی ایران را بگیرد، گفت: برخی دستپاچگی‌ها در برخی کشور‌هایی که در این منطقه تمام آبرو و حیثیت خود را گذاشتند که بر ضد منافع کشور و به نفع دو کنشگر خارج منطقه کار کنند دیده می‌شود. وقتی سیاست خارجی یک کشور در چارچوب اصولی تعریف نشود هر روز یک پیام بیرون می‌آید. توصیه ما این است عربستان سعودی و حکام آن توجه کنند مشکلاتی که برای جهان عرب و اسلام درست کردند تنها با اصلاح مسیر آن‌ها قابل حل است و با این فرافکنی‌ها راه به جایی نخواهند برد.

وی تصریح کرد: ریاض مسئول بسیاری از گرفتاری‌ها و مسئول جنگ و قحطی و خونریزی در یمن است. مسئول برخی اقدامات از شاخ آفریقا تا جنوب شرق آسیاست. بسیاری از مدرسه‌های تکفیری توسط ریاض در حال فعالیت است. مردم عربستان سعودی استحقاق سیاست‌های بهتری دارند به جای اینکه تمامی نگاه حکام عربستان به دست برخی کنشگران خارج از منطقه به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.

*ما عضو و پایبند به این معاهده بودیم و تا مادامی که اتفاق بزرگی نیفتد و حرکت اشتباه راهبردی از طرف مقابل نبینیم به همکاری با آژانس ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره خروج ایران از معاهده NPT عنوان کرد: جامعه ایران جامعه کاملا چند صدایی است. در داخل رسانه‌ها و اندیشکده‌ها صحبت‌هایی می‌شود. سیاست اصولی نظام سیاستی است که نهاد‌های رسمی نظام اعلام می‌کنند. ما عضو و پایبند به این معاهده بودیم و تا مادامی که اتفاق بزرگی نیفتد و حرکت اشتباه راهبردی از طرف مقابل نبینیم به همکاری با آژانس ادامه می‌دهیم. وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی بیان کرد: از نظر رویه‌ای و محتوایی به این مصوبه اخیر مجلس ایراد وارد می‌دانیم.

* مسئولیت آژانس و گروسی درباره حفظ محرمانگی اسناد

وی درباره مسئولیت آژانس در حفظ محرمانگی گفت: اولین بار نیست که اسناد به رسانه‌ها درز می‌کند. نه این بار دفعه‌های قبل به طور قطعی مسئولیت آژانس را متذکر شدیم و دوباره هم رسما گفتیم و هم در ملاقات‌ها گفته شده و متاسفیم برخی جریان‌های درون آژانس به دنبال به هم زدن مسیر فنی آژانس هستند. گروسی و آژانس در این خصوص مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی ظریف و بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: موارد عدم پایبندی اروپا روشن است و به اروپا گفته شده و اینکه برخی فکر کنند مسیری که آمریکا و رژیم ترامپ با سیاست سبعوانه فشار حداکثری به دست بیاورند از طریق دیگر اسم آن را گفتگو یا مذاکرات جدید بگذارند و به آن برسند کسی در تهران خریدار این نکات نیست. دوستان ما در اروپا اول برادری را ثابت کنند.

وی گفت: الان فرصتی ایجاد شده که یک بار مسیر درست را ادامه و به تعهداتشان برگردند و ایران هم گفته در چارچوب تصمیمات اعلامی قبلی اقدامات کاهشی انجام شده که آن هم در چارچوب برجام انجام شده آن گام‌ها برگشت پذیر هستند.

خطیب زاده درباره اموال بلوکه شده ایران در کشور‌های مختلف و اینکه وزارت خارجه عملکرد قابل قبولی در این خصوص ندارد، اظهار داشت: کارشناس زیاد در کشور داریم. آشنایان به موضوع بانک مرکزی و دیگر نهاد‌ها می‌دانند وزارت خارجه در حال فعالیت است. در بسیاری از موارد بانک مرکزی و نهاد‌های دیگر باید جزییات را بگویند و وقتی بتوانیم بگوییم روایت این سال‌ها را خدمت مردم خواهیم گفت. برخی کشور‌ها به خاطر تحریم‌های فراقانونی آمریکا و ترسی که از آن‌ها دارند و رفتار آمریکا برای مسلح کردن دلار در برابر ارز‌های دیگر و اینکه بانک مرکزی خود را بانک مرکزی دنیا کند این‌ها دچار سکته‌هایی در بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران هستند. از مجاری مختلف این را پیگیری و برخی را دریافت کردیم و در برخی کشور‌ها اشکالات جدی هست که در حال ادامه مسیر هستیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر مراحل قانونی طی شود ایران چه زمانی غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز خواهد کرد و اینکه عدم اجرای پروتکل الحاقی قطعی خواهد بود؟ گفت: اگر مصوبه تبدیل به قانون شود لازم الاجراست. مسائل فنی با سازمان انرژی اتمی است. برخی ابعاد سیاسی دارد که ما باید پیگیری کنیم. ما باید ملاحظات دولت و وزارت خارجه به عنوان مرجع داستان رعایت شود، ولی مسیر قانونی کاملا روشن است. بسیاری از قوانینی که مخالف نظر ما بوده براساس تکلیف قانونی انجام دادیم و این را انجام خواهیم داد. جزییات آن توسط بخش‌های مختلف اعلام خواهد شد. برای اینکه تبدیل به قانون شود مسیری را باید طی کند منتظر می‌مانیم که این مسیر را ببینیم.

* برجام مهر و موم شده و هر دست زدن به آن چه شکلی و چه محتوایی به معنای پایان برجام است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ژاپن هم اعلام کرده علاقه‌مند است در گفتگو‌های برجام شرکت کند، خاطرنشان کرد: ما که دوست در دنیا زیاد داریم و می‌توانیم یک کلوب دوستان درست کنیم. برجام یک چیزی مربوط به گذشته است و مذاکره شده است و موافقات و مخالفان خود را داشته و با دقت نکات لحاظ شده و مهر و موم شده و هر دست زدن به آن چه شکلی و چه محتوایی به معنای پایان برجام است.

وی گفت: همکاری‌های ایران با ژاپن و کشور‌های دیگر در مجاری خود ادامه خواهد یافت. برجام مربوط به رفع تحریم و عادی سازیی پرونده هسته‌ای ایران و در همین حد باقی خواهد ماند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی گفت: آمریکا از برجام خارج و به تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند نبوده است و اگر می‌خواهند مسیر درست را دنبال کنند مثل اینکه متوجه شده‌اند. آمریکایی‌ها به هیچ کدام از اهداف خود نرسیده‌اند.

*مصوبه مجلس کاملا روشن است و تفسیربردار نیست

وی افزود: مصوبه مجلس کاملا روشن است و تفسیربردار نیست. مصوبه در چارچوب مصوبات قبلی شورای می‌توانست در چارچوب بهتری با ملاحظه نکات فنی نوشته شود. مجلس مستقل است و براساس نظر خود عمل کرده است.

وی در پاسخ به سوالی گفت که تغییری در نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نداریم و عباس عراقچی هم در تهران به عنوان معاون سیاسی به کار خود ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره احترام متقابل ناوگان پنجم آمریکا به ایران گفت: ایران همواره در آب‌های سرزمینی خود و آب‌های خلیج همیشه فارس رفتار منطقی را داشته است. آمریکا چندین هزار مایل دورتر از آب‌های خود کاری در خلیج فارس ندارد. منبع ناامنی حضور غیرمحترمانه آمریکاست و پیام ما در همه مواجهه‌ها روشن بوده است.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره کرونا و واکسن گفت: این یک موضوع کلی است. ایران عضو کنسرسیوم کواکس است و مسیر جدی طی شده است. وزارت بهداشت در ایران استاندارد‌های بسیار جدی دارد و با کشور‌های مختلف صحبت شده است و همه تسهیلات را فراهم کردیم از جمله در چین اگر وزارت بهداشت و بخش خصوصی بخواهند تمام تسهیلات را فراهم خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین افزود: مردم امین ما هستند و می‌دانند آمریکا و رژیم فعلی ترامپ از همه ابزار‌های خود استفاده می‌کند که به زعم خود درد را به ملت ایران وارد کنند، ولی این سیاست سال‌هاست شکست خورده است.

* روابط ایران و قطر متاثر از عامل سوم نیست

وی درباره نزدیک شدن قطر و عربستان و شکل گیری آشتی و تاثیر آن بر روابط ایران و قطر گفت: ما از هر گونه حل و فصل تنش‌ها در خلیج فارس استقبال کردیم و وزیر خارجه گفت ما در هر سطحی از حل و فصل سیاسی این بحران در خلیج فارس استقبال می‌کنیم. مسیری که امارات و عربستان برای محاصره قطر طی کردند مسیر قلدری بوده و باید با حل و فصل موضوع حل و شرایط عادی شود و روابط ایران و قطر متاثر از عامل سوم نیست و ایران در زمان سختی و گشایش همراه همه کشور‌های منطقه بوده است.

* وزیر خارجه عربستان بهتر است در حد و حدود خود صحبت کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی که گفته باید ممنوعیت دائم غنی سازی برای ایران وضع و از تاسیسات نظامی مخفی ایران بازرسی شود، گفت: اینکه بییش از حد به جایگاه یک کشور متوسط در منطقه بپردازیم کمکی نمی‌کند. جایگاه کشور‌ها در نظام منطقه و بین‌الملل کاملا روشن است. عربستان رفترا نامناسبی در قبال کشور‌های منطقه داشته است و در مسیر غلطی صحبت کرده است و در باره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای مسیر را اصلاح و هر چه زودتر برگردد

وی گفت:‌هر کسی می‌تواند صحبت کند و بهتر است در حد و حدود خود صحبت کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره برگزاری نشست وزرای خارجه ۱+۴ بیان کرد: درباره کمیسیون مشترک برجام در حوزه مسائل فنی تنظیم شده و انجام خواهد شد و کمیسیون روتینی است و در صورت لازم در سطح وزرا می‌تواند برگزار شود صحبت‌هایی بوده و اگر دستورکار روشن شود این نشست در سطح وزرا هم می‌تواند برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی گفت: در روابط اقتصادی ایران با کشور‌های دیگر وزارت خارجه از اساس نقش هماهنگی و تسهیل را دارد. نهاد‌های بیشماری در ایران هستند که مسئولیت‌های توسعه صادرات، سازمان توسعه تجارت و ... را داریم. وزارت امور خارجه در بسیاری از این ابعاد نه پول‌ها را دارد و نه قانون این اختیار را به آن داده است.

وی افزود: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار معاونت موفقی بوده است و در چند روز آینده بزرگ‌ترین طرح راه آهن خاف - هرات افتتاح می‌شود و این‌ها ناگهانی رخ نمی‌دهد. از اصحاب رسانه دعوت می‌کنم نگاه‌های جناحی نداشته باشند و وزارت خارجه نهاد حاکمیتی است.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بایدن خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا می‌خواهد به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و مسیر غلط ترامپ را اصلاح کند مسیر درستی است و ما هم به صراحت گفته‌ایم اگر آمریکا و طرف‌های دیگر برجام تعهدات خود را کامل انجام دهند ما هم از مسیر کاهش تعهدات برمی‌گردیم. آمریکا این مسیر را اصلاح کند.

وی افزود: برخی ضمائم از قول ایشان در مصاحبه گفته شده و آن ضمائم برای ما ارزش خاصی ندارد مهم این است که آمریکا تعهد و مسئولیت قطعی دارد که آن مسیر غلط را اصلاح کند. این حرف‌ها در حد حرف است و اقدامات برای ما مهم است.

سخنگوی وزارت خارجه درباه خرید واکسن کرونا بیان کرد: ما مسیر‌های مختلف را رفتیم و عضو کنسرسیوم کواکس هستیم و وزارت بهداشت اعلام کرده مسیر پیش خرید انجام شده و در مورد نقل و انتقالات مالی پیشرفت‌های خوبی داشتیم که بانک مرکزی و وزارت بهداشت باید اعلام کنند. بخش خصوصی هم اقداماتی را انجام داده و ما تسهیل کردیم و آمادگی داریم وزارت بهداشت در چارچوب دستورالعمل‌های خود آماده اعزام هیأت ارزیابی باشد این کار را انجام دهیم.

وی درباره سفر وزیر خارجه سوریه و دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: برنامه‌ای برای ملاقات وزیر خارجه سوریه در این سطح دیده نمی‌شود و فعلا هم برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

خطیب زاده درباره اظهاراتش که گفته بود مصوبه مجلس بعد از قانون شدن وزارت خارجه موظف به اجرای آن است، گفت: ریاست جمهوری باید آن قانون را امضا و برای اجرا ابلاغ کند.

این خبر در حال تکمیل است..

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها