حکیمی پور: از مناسبات پشت پرده در جریان اصلاحات سر در نمی‌آوریم

کد خبر: 1037392

دبیرکل حزب اصلاح طلب اراده ملت گفت: از مناسبات پشت پرده در جریان اصلاحات سر در نمی‌آوریم و این مسئله خیلی‌ها را دلخور کرده است.

حکیمی پور: از مناسبات پشت پرده در جریان اصلاحات سر در نمی‌آوریم

خبرگزاری تسنیم: انتخابات ریاست جمهوری 1400 با توجه به چالش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مشکلات معیشتی ناشی از آن فتح‌البابی برای شروع حرکتی نو در کشور است. با توجه به شمارش معکوس تقویم انتخاباتی، جلسات غیررسمی احزاب کم‌کم رسمیت پیدا کرده و رویکرد جریان‌های فکری شفاف‌تر می‌شود.

از آنجا که تشریح برنامه با اهمیت‌ترین رویه در اقناع افکار عمومی برای حضور پای صندوق‌های رأی است، پای صحبت فعالان سیاسی در جریان‌های فکری می‌نشینیم تا از برنامه های خود و حزب متبوعشان برای انتخابات 1400 بگیوند.

متنی که در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگوی تفصیلی با احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت است.

** در انتخابات مستقل از جبهه اصلاحات عمل می‌کنیم

تسنیم: آیا در انتخابات 1400 هم در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت خواهید کرد؟

حکیمی‌پور: در آخرین جلسه شورای مرکزی حزب که تابستان گذشته انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که کنش حزبی مستقل از جبهه اصلاح‌طلبان داشته باشیم. برهمین اساس حزب اراده ملت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 کاندیدای حزبی ندارد و مستقل عمل می‌کند. ما اصلاح‌طلبانی هستیم که می‌خواهیم کنش مستقلانه‌تر داشته باشیم و جبهه اصلاح‌طلبان فقط در موضوعاتی که نیاز به کار جمعی و ائتلافی باشد روی همفکری ما حساب کند.

قانون احزاب، ائتلاف دائمی با یک جبهه و گوش به فرمان بودن را رد می‌کند. جبهه‌ها و ائتلاف‌ها باید در چهارچوب‌های مشخص با یکدیگر همکاری کنند که چهارچوبش در قانون جدید احزاب کاملاً تعریف شده است.

هر زمان جبهه اصلاحات بنا به مصلحتی بیانیه‌ای صادر کند، به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب پای آن را امضا می‌کنیم و هروقت برای ایجاد وحدت در اهداف، شعارها و فهرست انتخاباتی نیاز به ائتلاف باشد، هستیم.

الان جلسات شورای مرکزی را برگزار می‌کنیم و در آخرین جلسه اعضای هیئت اجرایی و دفتر سیاسی را تعیین کردیم و کارهای حزب را برای حضور فعال و مستقل در عرصه انتخابات سروسامان دادیم.

تسنیم: در جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شرکت می‌کنید؟ این روزها محور گفتگوها در جلسات چیست؟

حکیمی‌پور: جلسات شورای هماهنگی به خاطر شرایط کرونا بسیار کم شده و به شکل مجازی برگزار می‌شود و بیشتر کمیته سیاسی فعال است. نقد درون جریانی و پیشنهاد برای استراتژی و راهبرد جدید موضوع بحث‌هاست. این همان مسئله‌ای است که در زمان ریاست دوره‌ای بنده شروع شد.

** از ابتدا منتقد جریان اصلاحات بودیم

تسنیم: در زمان ریاست بر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیانیه‌ای صادر و اعلام کردید دیگر در جلسات شورا شرکت نمی‌کنید، ماهیت این بیانیه چه بود؟

حکیمی‌پور: آن بیانیه یک عقبه 3 ساله داشت. یعنی 3 سال بود داخل حزب حاما روی این موضوع کار می‌کردیم که رویکردمان با جریان اصلاحات چگونه باشد.

ورود حاما به جریان اصلاحات از همان ابتدا هم در موضع نقد بود. وقتی اصلاح‌طلبان رأس کار بودند و به اصطلاح بره‌کُشان‌شان داشتند ما اصلاً جزو آنان نبودیم. حزب حاما در جریان تشکیل جبهه دوم خرداد به این جریان پیوست. آن زمان آقای کروبی دبیرکل‌ها را در کمیسیون فرهنگی مجلس جمع کرد تا تأسیس جبهه دوم خرداد را استارت بزند. همانجا گفتم به احترام آقای کروبی آمدم، ولی منتقد هستم و نمی‌خواهم با این مجموعه باشم.

** بی‌توجهی اصلاحات به منتقدان اشتباهات 92 را رقم زد

وقتی اصلاح‌طلبان از دور افتادند و ریاست جمهوری از دست رفت، در پاییز 84، به آنان پیوستیم چون دیگر نان و آب و منصبی نبود تا احدی گمان کند نقدها بر سر منصب بوده است. آمدنمان هم به این شرط بود که نقد را در اولویت بگذاریم و ضعف‌ها و مشکلات را برطرف کنیم. اما این نقد هربار به بهانه‌ای عقب افتاد و فرصت‌سوزی کردیم. هر بار هم این عقب افتادگی‌ها را به انتخابات، مصلحت و اینکه نقد نباید موجب سوءاستفاده رقیب شود ربط می‌دادند.

** شورای عالی سیاستگذاری باید اصلاح شود

این فرصت‌سوزی‌ها در جریان اصلاحات باعث شد بعد از سال 92 آن ایرادها دوباره تکرار شود و شاهد همان ادبیات و رفتارها باشیم. بعد از آن هم شورای عالی سیاستگذاری تشکیل شد.

در سال 94 هم حاما نخستین حزبی بود که شورای عالی را نقد و با همراهی دبیران کل نامه‌ای منتشر و اعلام کرد ساختار شورای عالی سیاستگذاری معیوب است و باید اصلاح شود.

فرصت‌سوزی‌ در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات سبب شد کار حزب حاما و شعب آن عقب بیفتد. ما یک سال قبل از انتخابات 98 سمینار حزب را برگزار کردیم. اما بازهم خواستند در جبهه حضور داشته باشیم تا بعد از انتخابات مجلس مشکلات درون جریانی را پیگیری کنیم.

** حاما در انتخابات 1400 کاندیدای اختصاصی حزبی ندارد

تسنیم: با این اوصاف رویکرد حزب حاما در انتخابات 1400 چگونه خواهد بود؟

حکیمی‌پور: برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای اختصاصی حزبی نداریم. رویکرد حزب تمرکز بر سیاست خرد است. چون حوزه سیاست کلان کنش‌گر زیاد دارد بنابراین ما فقط بررسی می‌کنیم هر گزینه‌ای از نظر حزب مناسب‌تر و اصلح باشد برای موفقیتش تلاش می‌کنیم.

تسنیم: منظورتان از پیگیری سیاست خرد چیست؟

حکیمی‌پور: یعنی به موضوعات کلان سیاسی ورود نخواهیم داشت و با رویکرد محلی و منطقه‌ای و در سطح پایین‌تر مشکلات مردم را پیگیری می‌کنیم تا دستاوردهای آن برای جامعه ملموس‌ باشد و مردم نگویند احزاب کاری نمی‌کنند. اکنون هم از شعب حزب حاما در شهرهای مختلف خواسته‌ایم 3 یا 4 مشکل اصلی مردم منطقه خود را شناسایی کنند تا ببینیم برای نتیجه بخشی چه کار می‌توانیم انجام دهیم.

تسنیم: حزب اراده ملت از احزاب مؤثر اصلاح‌طلب است. آیا در یکی دو دهه فعالیت خود وارد سیاست خرد شده بودید؟

حکیمی‌پور: حضور داشتیم، اما تمرکزمان بر سیاست خرد نبود. یکی از دلایلی که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را ترک کردیم و به سمت کارهای حزب آمدیم این بود که مردم به احزاب اعتماد کنند.

عملکرد احزاب در قالب جبهه، کنش‌گری فعال را از احزاب گرفته با همین استدلال می‌خواهیم مستقل عمل کنیم تا مردم بدانند احزاب صرفاً دنبال منصب و قدرت نیستند و حل مشکلات دَم دستی آنان هم برایشان مهم است.

** احزاب باید باری از دوش مردم بردارند

احزاب باید بتوانند باری از دوش مردم بردارند. این اولویت‌ها را در شعب خود مشخص کردیم کار سنجش‌پذیر هم هست و می‌توانیم از پیشرفت آن گزارش بگیریم و به مردم ارائه کنیم. کارهایی چون مشکلات محیط زیست، کشاورزی، اشتغال، وام روستایی، فاضلاب و ...

تسنیم: به نظر می‌رسد استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 هنوز مشخص نیست. آیا این جریان برای حضور در انتخابات نتوانسته در درون خودش به یک اجماع نظر برسد؟

حکیمی‌پور: تا جایی که در جریان هستم جبهه اصلاحات هنوز به صورت جریانی وارد مباحث جدی انتخابات ریاست جمهوری نشده، اما افراد و حامیان آنان فعالیت‌ها و حرکت‌هایی دارند. اشخاصی چون محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، حجت‌الاسلام محسن رهامی و مسعود پزشکیان میان اصلاح‌طلبان مطرح هستند. تیم‌ها و جمع‌هایی در این رابطه شکل گرفته و بحث‌ها حول افراد و نه با محوریت تشکیلات، در دفاتر سیاسی و گروه‌های اصلاح‌طلب و شوراهای مرکزی احزاب در حال انجام است. ولی در داخل جبهه هنوز خبری نیست و گمان می‌کنم به بعد از دهه فجر خواهد کشید تا آن زمان تکلیف همه جریان‌ها و کاندیداها هم مشخص‌تر شود.

تسنیم: به نظر شما یک نوع رخوت در فضای انتخابات دیده نمی‌شود؟ البته ممکن است عواملی مانند شیوع بیماری کرونا و مسائل سیاست خارجی در تصمیم دیرهنگام جریان‌ اصلاحات برای ورود به عرصه انتخابات مؤثر باشد.

حکیمی‌پور: گمان نمی‌کنم؛ تقویم انتخابات در همه دوره‌ها به همین منوال بوده، برای انتخابات ریاست جمهوری 92 هم 19 بهمن سال 91 در مؤسسه الهادی کنگره داشتیم که آقای حسن روحانی سخنران جلسه بود و به صورت تلویحی مطرح کرد که کاندیدا خواهد شد.

تجربه نشان داده انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما دقیقه نودی است. در مقطعی محمدرضا عارف در مناظره‌های انتخاباتی هم شرکت می‌کند، اما بعد از آن کنار می‌رود. حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات 92 هم همینطور بود، هیچ کس نمی‌دانست آقای هاشمی می‌خواهد در انتخابات ثبت‌نام کند!

انتخابات زودهنگام را هم به صلاح کشور نمی‌دانم. گاهی دیده شده از یکسال جلوتر گمانه‌زنی‌های انتخاباتی شروع می‌شود که خوب نیست.

تسنیم: نظر شما به کدام گزینه‌های انتخاباتی مطرح شده در میان اصلاح‌طلبان نزدیک است؟

حکیمی‌پور: باید از بالا به این مسئله نگاه کرد. رئیس جمهور یکی از قوای نظام است و باید در پازل کلیت سیستم و سیاست‌های اساسی نظام قرار گیرد. بنابراین ابتدا باید ببینیم نظام سیاسی دنبال چیست. کنش تعاملی می‌خواهد دنبال دفاع و تقابل است، بعد مشخص می‌شود هر کدام از این سیاست‌ها با چه شخصی بهتر پیش می‌رود. هر دو کنش هم طرفداران خودش را در کشور دارد. باید ببینیم منافع ملی با کدام شیوه پیش می‌رود. به نظرم فردی باید حمایت و انتخاب شود که بتواند منافع کشور را در فرصت‌ها و مسائل پیش رو تأمین کند.

** رئیس جمهور باید مخرجی از منافع، امنیت و وحدت ملی باشد

منافع کشور در سه مقوله «امنیت ملی»، «منافع ملی» و «وحدت ملی» تعریف شده که رئیس جمهور باید مخرج مشترک آن باشد. با اینکه رئیس جمهور نباید نظامی باشد موافق نیستم. باید ببینیم در شرایط فعلی چه کسی می‌تواند کشور را با کمترین هزینه به اهداف برساند. اگر راهبرد تعامل باشد گزینه برای ریاست جمهوری زیاد است، اما وقتی مقاومتِ فعال در دستور کار قرار می‌گیرد، آن وقت گزینش فرد اصلاح برای ریاست جمهوری سخت می‌شود و باید قابلیت‌ فراوانی داشته باشد.

تسنیم: به عنوان دبیر کل یک حزب چه خواسته‌ای از رئیس جمهور آینده دارید؟

حکیمی‌پور: خواسته حزب اراده ملت از ریاست جمهوری آینده تأمین منافع ملی از موضع عزت، حکمت و مصلحت است. این مطالبه مقام معظم رهبری هم هست. رئیس جمهور باید بتواند مطالبات اقشار پایین دست و صاحبان اصلی انقلاب را تأمین کند. آنان کسانی هستند که برای حفظ کشور هزینه دادند و همیشه پای کار هستند. باید فشار از روی این قشر برداشته شود و مانورهای تجملی که جامعه را قطبی کرده از بین برود.

** خصوصیات رئیس جمهور از نگاه حزب حاما

متأسفانه الان یک عده اقلیت در ناز و نعمت هستند و اکثر مردم در فشار اقتصادی. رئیس جمهور آینده باید بتواند معیشت اقشار مردم را به وضعیت آبرومند برساند. این دو خواسته حزب اراده ملت از رئیس جمهور آینده است. فردی که چنین برنامه‌ای بیاورد مورد حمایت ماست. البته باید در عمل صداقت داشته باشد و به نوشتن برنامه روی کاغذ بسنده نکند، نگاهش به سیاست داخلی باز باشد و به توسعه سیاسی اهمیت دهد ما به این گزینه رأی می‌دهیم.

تسنیم: برخی اصلاح‌طلبان در انتخابات 98 بیان کردند که عطای انتخابات را به لقایش بخشیدند. اما موضع‌گیری‌های اخیرشان نشان می‌دهد برای 1400 مصمم هستند و ادامه حیات سیاسی خود را در سایه انتخابات می‌بینند، نظرتان چیست، آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند انتخابات کشور را برای خود منتفی ببینند؟

حکیمی‌پور: انتخابات از نگاه اصلاح‌طلبی یک فرصت است و اصلاحات اساساً در چهارچوب قانون تعریف می‌شود. در جریان اصلاحات همواره عده‌ای مسائل را به سمتی می‌برند که اگر خواسته آنان برآورده نشود در انتخابات حضور نخواهند یافت. در حالی که وظیفه ما کنش سیاسی و قانونی در هر شرایط است.

** مخالف تحریم و انفعال هستیم

حاما با برخوردهای تحریمی و منفعلانه موافق نیست. اصلاح‌طلبی در چهارچوب نظام مستقر معنا پیدا می‌کند. صرف اینکه کاندیدای حداکثری ما حضور ندارد و شرایط برایمان مطلوب نیست، به هنجارها و رویه‌‌های قانونی بی‌تفاوت باشیم درست نیست. قبل و بعد از انقلاب دیده شده گروه‌هایی که به این وادی رفته‌اند، نتیجه‌ای برای کشور نداشتند. شاید در چنین روش‌هایی تنزه‌طلبی سیاسی باشد، اما برای مردم و جامعه اتفاقی نمی‌افتد.

ما دو ضعف عمده در بین سیاست‌ورزان اصلاح‌طلب داریم. برخی نگاه استراتژیک خوبی دارند، اما در تاکتیک‌ها اشتباه می‌کنند. برخی دیگر تاکتیک‌های خوبی دارند و در لحظه خوب عمل می‌کنند، کنش‌گر و فعالند، اما استراتژی‌هایشان غلط از آب در می‌آید. بارها گفتیم که باید در استراژی بازنگری داشته باشیم. جریان اصلاحات به خاطر ماهیتی که ریشه در انقلاب و باورهای اصلی انقلاب دارد، کناره‌گیری و قهر را بر نمی‌تابد.

تسنیم: چندسالی است که موضوع محوریت آقای خاتمی در جریان اصلاحات مورد مناقشه است، برخی معتقدند وی فقط باید در محدوده مشورت باشد و محوریتش را قبول ندارند نظر شما چیست؟

حکیمی‌پور: این مسئله در درجه اول به شخص آقای خاتمی بازمی‌گردد که می‌خواهد کجای جریان بایستد. دیگران نمی‌توانند برایش جایگاه تعریف کنند. سیاست امری داوطلبانه است و او باید ببیند چه اندازه می‌خواهد در سیاست باشد.

** رفتار خاتمی با گفتارش سازگاری ندارد

خاتمی بعد از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش حرف جالبی زد و گفت که «سیاستمداران مهمان تاریخ و فرهنگیان میزبان تاریخ هستند من اساساً اشتباه به سیاست آمده بودم؛ چون شخصیتم فرهنگی است و باید به جایگاه میزبانی خود برگردم» برای همین هم بنیاد باران را تأسیس کرد. اما متأسفانه رفتارهایش با گفتارش سازگاری ندارد. یعنی با تحریک دیگران خودش را درگیر سیاست می‌کند.

خاتمی باید تکلیفش را با سیاست مشخص کند که یک کنش‌گر سیاسی است یا نه! اگر هست کجاست؟ می‌خواهد در قالب مجمع روحانیون کنش‌ورزی کند یا فراتر از آن در محور جریان اصلاحات باشد؟

وقتی روی پارلمان اصلاحات کار می‌کردیم یکی از گزینه‌های مد نظر برای ریاست آقای خاتمی بود که حتی برخی دوستان با خود او هم رایزنی کردند؛ اما مشخص نیست بالاخره می‌خواهد چکار کند. فکر می‌کنم خاتمی می‌توانست جایگاه بالاتر از اصلاحات هم برای خود تعریف کند و اگر می‌خواست کمکی به کشور داشته باشد، او نباید صرفاً در جریان اصلاحات خلاصه می‌شد.

قبل از انتخابات شورای پنجم در سال 96 به خاتمی گفتم که اگر برای انتخابات شوراها هزینه‌ات کنند برایت خوب نیست. گفتم خودت را از تعلقات جناحی بالاتر ببر. آن روز ناطق نوری را مثال زدم چون در جایی قرار گرفته که اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، سنتی‌ها و... احترامش را دارند و در جاهایی می‌تواند گره‌گشایی کند.

از خاتمی خواستم تمام سرمایه‌هایش را در جبهه اصلاحات نگه ندارد. او باید بپذیرد آمادگی قبول مسئولیت جبهه اصلاحات را دارد یا خیر، باید متوجه باشد وقتی در این جایگاه قرار گرفت الزامات و تبعات آن را هم بپذیرد. اینکه یک جایی موضعی بگیرد و بعد که اتفاقی نیفتاد خودش هم به جمع گلایه‌کنندگان ملحق شود و بگوید چرا اینگونه شد، حوزه مسئولیت گُم و مسئله لوث می‌شود. آیا خاتمی نمی‌دانست در مجلس دهم و فراکسیون امید و شورای شهر چه کسی باید پاسخگو باشد؟

تسنیم: آقای خاتمی به رغم حضور در جبهه سیاسی اصلاحات، روحیه‌ای فرهنگی دارد این روحیه چقدر او را تحت تأثیر مشاورانی قرار گیرد که از وجهه اجتماعی وی سوءاستفاده کنند؟

** اعتبار خاتمی در حلقه نزدیکانش از دست رفت

حکیمی‌پور: در شورای شهر اول زمانی که خاتمی رئیس جمهور بود یک بار به دیدارش رفتیم آنجا مشاورانش را دیدم، افرادی بودند که در زمان تصدی وزارت ارشاد با او کار می‌کردند. خیلی جا خوردم و تعجب کردم، گفتم خاتمی فقط از اینها مشورت می‌گیرد؟ اینها که همه جریان اصلاحات نیستند! حالا این افراد از چه کانالی به خاتمی متصل هستند که به مواضع آنها توجه ویژه دارد و حرفشان را گوش می‌کند، نمی‌دانم.

بارها شاهد بودیم تصمیم‌هایی را تحت تأثیر این افراد گرفته است. در انتخابات مجلس نهم هم خاتمی اصلاً نمی‌خواست در انتخابات باشد. متأسفانه اینها همان حلقه‌ای هستند که روز دانشجو در دانشگاه خاتمی را زیر تیغ نقد بردند و کماکان هم اطرافش هستند در سایه همین افراد اعتبار و ظرفیتش مانند یخی ‌جلوی آفتاب آب شد و از دست رفت. همین‌ها زمانی که نقدی وارد است می‌گویند، دارید خاتمی را تضعیف می‌کنید، لذا این بلاتکلیفی دلسوزان جریان اصلاحات را مجبور به سکوت کرده است.

در انتخابات مجلس نهم تعدادی از احزاب تلاش داشتیم فهرست ارائه کنیم، اما چنان عرصه برایمان تنگ شد که آقای کواکبیان در سمنان توسط دوستان خودمان تخریب شد و از این دست نمونه زیاد است.

به نظرم خاتمی با توجه به کاریزمایی که دارد می‌تواند به درد مردم بخورد و از نظام گره‌گشایی کند، اما خودش باید این مسئله را تشخیص دهد و مراقب باشد با چه کسانی همفکری می‌کند.

** جایگاه‌ها در جریان اصلاحات نیازمند شفافیت است

خاتمی کسی نیست که در موضع اپوزیسیون نظام قرار گیرد. اصلاً شخصیت و ماهیتش این نیست. بنابراین همه اینها فرصت‌سوزی است. در جریان اصلاحات مسائل باید شفاف شود و تا بدانیم این جایگاه‌ها و شأنیت‌های حقوقی برای افراد چگونه است و از کجا چنین قابلیت، صلاحیت و مشروعیتی را اخذ کرده‌اند.

متأسفانه از مناسبات پشت پرده در جریان اصلاحات سر در نمی‌آوریم. اگر قرار است در این جریان تصمیمی گرفته شود باید صفرتاصد آن شفاف باشد تا برخی مناسبات پنهان به نام کل جریان اصلاحات تمام نشود. این مسئله خیلی‌ها را دلخور کرده و موضوعی کهنه در جریان اصلاحات است.

تسنیم: انتقادها به عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از حضور ناموفق آنان در مجلس یازدهم تشدید شد و برخی نزدیکان آقای خاتمی هم از شورا کناره گیری کردند، آیا در انتخابات 1400 تشکیلات متفاوتی جایگزین شورا خواهد شد یا شورای عالی سیاستگذاری احیا می‌شود؟

حکیمی‌پور: مشکل اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم واقعاً رد صلاحیت‌ها بود که اجازه داده نشد اصلاح‌طلبان با کاندیداهای حداقلی خود امکان حضور داشته باشند. این مشکلی است که باید حل شود. اینکه سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید وظیفه‌ پرشور کردن انتخابات را نداریم، حرف پذیرفتنی‌ای نیست. پس چه کسی مسئول پرشور کردن انتخابات است، احزاب؟

** انتخابات باید به سمت نظام حزبی برود

سیستم باید به این نتیجه برسد که محدودیت، سرمایه‌سوزی است. باید بپذیریم کوبیدن یکدیگر در مسائل مختلف کد دادن به دشمن است. در صورتی که همه جریان‌های نظام در یک جبهه هستند.

انتخابات‌ باید به سمت نظام حزبی برود در غیر این صورت همواره مشکل خواهیم داشت و کاری هم نمی‌توانیم بکنیم. نمی‌شود احزاب یکسال برنامه‌بریزند و در نهایت هر کاندیدایی معرفی کنند رد صلاحیت شود! تا زمانی که حکمرانی حزبی را در بخش انتخابات نظام جدی نگیریم، شاکله سیستم کامل نخواهد شد. این باعث شده موتورهایی که باید جامعه را به حرکت در بیاورند در جهت تقویت یکدیگر نباشند و انرژی و توان کشور را تحلیل ببرند.

** عضو حزب نبودن برای کاندیدای انتخابات افتخار نیست

قانون جامع انتخابات باید در دستور کار قرار گیرد و قانونی باشد که با قوانین احزاب و جرم سیاسی هماهنگ و کامل شود تا کنش‌گر تکلیف خود را بداند.

انتخابات یک جشنواره سیاسی است که احزاب کنش‌گر آن هستند و این جشنواره در کشور ما بدون احزاب انجام می‌شود. حتی در بازی فوتبال هم کسی نمی‌تواند ادعا کند من جزو هیچ تیم مطرحی نیستم، اما می‌خواهم در تیم ملی باشم. در بازی فوتبال بعد از هر برد یا باخت این باشگاه است که تقدیر یا سرزنش می‌شود. این در حالی است که افراد در انتخابات‌ها با افتخار می‌گویند عضو هیچ حزبی نیستم و این را برای خود افتخار می‌دانند و کسی نمی‌پرسد پس عقبه‌ات کجاست. این خنده‌دار است.

اعلام کاندیداتوری شخصی مانند آقای حسین دهقان اشکالی ندارد، اما باید از او پرسید عقبه سازمانی‌اش کجاست و با چه تیمی می‌خواهد بار کشور را بردارد. با دوست و رفیق و آشنا؟ یا مانند حسن روحانی در مرکز تحقیقات ریاست جمهوری؟ آنوقت کسانی که به او رأی داده‌اند هاج و واج نگاه نمی کنند که می‌خواهیم چه کنیم؟

احزاب وقتی شخصی را به مجلس می‌فرستند درون حزب تحقیق می‌کنند و براساس قابلیت و صلاحیت حمایتش می‌کنند تا رأی بیاورند. این شخص وقتی وارد مجلس شد دیگر نمی‌تواند برای خودش بچرخد. باید پاسخگو باشد و اهدافی که به خاطرش به مجلس رفته را دنبال کند و کارنامه داشته باشد.

تسنیم: احتمال اینکه اصلاح‌طلبان درنهایت از کاندیدایی مانند آقای لاریجانی حمایت کنند، چقدر است؟

حکیمی‌پور: دریافتی که من از فضای سیاسی انتخابات دارم پراکندگی در طیف اصلاحات و اصولگرا زیاد است و هنوز چیزی مشخص نیست. بنابراین هنوز زود است که بگوییم باید از چه کسی حمایت کرد و چه شخصی به درد کشور می‌خورد.

** پیش‌بینی دبیرکل حاما درباره ریاست جمهوری آینده

یک طیف در جریان اصلاحات دنبال کاندیدای حداکثری هستند و معتقدند کاندیدای ایده‌آل خود را معرفی کنیم و اگر نتوانست حضور داشته باشد می‌گوییم دیگر کاندیدایی نداریم؛ اما عده‌ای دیگر می‌گویند به کاندیدای ائتلافی هم فکر می‌کنیم و کاندیدای ما می‌تواند اصلاح‌طلب نباشد. اما به شخصه معتقدم کسی در آینده رئیس جمهور می‌شود که الان اسمی از او نیست.

تسنیم: راهبرد جریان اصلاحات در حمایت از آقای روحانی سال‌های 92 و 96 را موفق می‌دانید؟

حکیمی‌پور: اگر به شرایط انتخابات سال 92 بازگردیم تصمیم همان است. ما آن زمان انتخاب دیگری جز روحانی نداشتیم. البته عارف بود؛ ولی سازوکاری پیش آمد که او هم کنار رفت. حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در سال 92 حزبی نبود و فقط ائتلافی بود. ولی در سال 96 طی بیانیه مشروط رسماً از او حمایت کردیم. به او گفتیم چه انتظاراتی داریم. الان هم باید در ارزیابی عملکرد دولت روحانی انصاف داشته باشیم. متأسفانه انصاف یکی از گوهرهایی است که در جامعه ما از دست رفته. هر مدیری ضعف‌های خود را دارد، ولی باید بپذیریم روحانی در شرایط سخت سکانداری کشور را برعهده داشت.

تسنیم: یعنی فکر می‌کنید انتخابات 1400 یک پدیده داشته باشد؟

حکیمی‌پور: اکنون مشخص نیست باید در ماه‌های آینده فضا شفاف تر شود تا بتوان تحلیل کرد. مسلماً دشمنان خارجی نمی‌خواهند ایران در آرامش باشد. شاید در کشور فضا رادیکال شود. اما هرچه جامعه به سمت قطبی شدن برود رقابت واقعی شکل نمی‌گیرد.

مسلماً دوره کسانی که مدت‌ها در پست‌های مختلف کشور بوده‌اند پایان یافته است. برخی هرچه در چنته داشتند ارائه کردند و چیز دیگری برای مردم و کشور ندارند؛ اما مدت‌هاست در مدار بالای قدرت جولان می‌دهند. لازم است چرخش قدرت اتفاق بیفتد. نیروی انسانی بزرگترین سرمایه ایران اسلامی است. باید فضا باز شود تا این ظرفیت‌ها به میدان بیایند.

تسنیم: برنامه حزب حاما برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال 1400 چیست؟

حکیمی‌پور: شرایط انتخابات شورای شهر را شبیه سال 91 می‌دانم. آن زمان هم در هیچکدام از جلسات صحبت از انتخابات شوراها نبود. در نهایت اسفندماه به همراه آقای رهامی به این مسئله معترض شدیم که انتخابات شوراها باید جدی گرفته شود.

همان زمان با یک تیم محدود بدون هیچ کمکی کار را شروع کردیم تا یک چهارم شوراها دست اصلاح‌طلبان افتاد. الان هم جریان همانگونه است و همه از انتخابات شوراها غافل هستند. در صورتی که شوراهای شهر و روستا هم مطابق قانون اساسی از ارکان کشور و مهم است.

** حضور پررنگ حزب حاما در انتخابات شوراها

در حزب اراده ملت انتخابات شوراهای شهر و روستا برای ما مهم است و با تمرکز بر سیاست خرد، با هر عضوی در کلان‌شهرها و مراکز استان که بتواند خدمتی برای مردم داشته باشد و رأی بیاورد حتماً حضور خواهیم داشت. با احزاب همسو برای انتخابات ریاست جمهوری همکاری داریم، اما مسئولان ستاد خود را فقط برای شوراها فعال می‌کنیم.

در کلان شهرها اگر دیدیم نیاز هست ائتلاف می‌کنیم. البته در کاندیداهای خود فقط به افراد حزبی هم توجه نداریم، شاید افرادی باشند که توانایی و قابلیت داشته باشند اما عضو حزب نباشند به آنها کمک می‌کنیم و قصدمان فعال شدن در این عرصه است.

تسنیم: از نگاه شما کدام یک از ویژگی‌های جوان‌گرایی، از طبقه محروم بودن، داشتن ایده حل مسائل، مجرب بودن و ... می‌تواند نظر مردم را به یک کاندیدا و جریان پشتیبان آن کاندیدا جلب و به پیروزی نزدیک کند؟

حکیمی‌پور: کسی در انتخابات 1400 توجه مردم را جلب خواهد کرد که علاوه بر پرستیژهای لازم به عنوان فرد کارآمد، سالم، پاکدست و با تجربه میان مردم مقبولیت داشته باشد و از جنس خود مردم باشد. یعنی شخصی که طعم فقر و محرومیت را چشیده باشد. مرفه بی‌درد نمی‌تواند باری از دوش این مردم بردارد. کاندیدای ریاست همچنین باید کارنامه‌ای داشته باشد که بتواند در تمام دنیا سمبل ملت ایران قرار گیرد. البته مشورت‌پذیری هم بسیار مهم است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها