مجلس پیگیر عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت

کد خبر: 1037578

عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: نمایندگان مجلس پیگیر تشکیل و عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت هستند.

مجلس پیگیر عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت

خبرگزاری تسنیم: حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دولت طبق برنامه ششم توسعه کل کشور موظف و مکلف به تشکیل سامانه جامع تجارت است که دولت تا کنون به درستی آن را عملیاتی و اجرایی نکرده است.

وی در همین راستا، افزود: این در حالی است که با تشکیل و اجرای درست آن جلوی انبار شدن کالا‌های اساسی در گمرک و قاچاق گرفته شده و وضعیت واردات کشور انبار‌ها و ثبت سفارش‌ها مشخص، شفاف و برخط می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در تشریح فواید تشکیل سامانه جامع تجارت عنوان کرد:تشکیل سامانه مذکور شفافیت خوبی را در امور اقتصادی به ویژه واردات کالا به وجود می‌آورد.

حجت الاسلام حسینی کیا، ادامه داد:با راه اندازی سامانه مذکور تمام فرآیند واردات شفاف می‌شود؛ همچنین در صورتی که این سامانه عملیاتی شود میزان تولید داخل در زمینه کالاها، اجناس و محصولات مختلف مشخص شده که براساس آن می‌توان اجازه واردات را صادر کر و از طرف دیگر میزان مصرف داخلی در زمینه‌های مختلف نیز مشخص می‌شود که بر اساس آن میتوان اجازه صادرات کالا‌ها و محصولات را صادر کرد تا کشور با کمبود و به تبع اآن افزایش قیمت مواجه نشود.

وی افزود: همچنین با تشکیل و اجرایی شدن کامل و دقیق این سامانه، میزان فرار مالیاتی به صفر رسیده و عاملی برای حمایت از تولید داخل است چرا که مانعی برای واردات بی رویه به کشور است.

وی نبود بانک اطلاعاتی درباره آمار کالا‌ها را یکی از مشکلات پیش‌روی کنترل بازار دانست و گفت: با تشکیل سامانه مذکور وضعیت انبار‌ها مشخص می‌شود اینکه چه محصول و یا کالایی در چه انباری و با چه میزان موجود است و همچنین وضعیت ذخایر استراتژیک ما را مشخص میکند اینکه در ۳ یا ۶ ماهه آینده وضعیت ما از نظر تامین کالا‌های اساسی چگونه است.

نماینده سنقر در مجلس با بیان اینکه با تحقق سامانه جامع تجارت تا حد زیادی جلوی فساد گرفته خواهد شد، تاکید کرد:بر اساس این سامانه گمرک، انبار‌های کشور، نهاد‌های نظارتی، اطلاعاتی و امنیتی، بخش ثبت سفارشات و فروشگاه‌ها را به هم متصل می‌کند که درصورت ایجاد این زنجیره می‌توان جلوی ورود کالای قاچاق را گرفت.

حجت الاسلام حسینی کیا، اظهار داشت: مطالبه نمایندگان مجلس اجرای دقیق، درست و کامل سامانه جامع تجارت است که این موضوع را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهند کرد و در صورت نیاز با دعوت از مسئولان مربوطه و ارائه گزارش از سوی آن‌ها در جریان و روند اجرایی شدن سامانه قرار گرفته و پس از آن در این رابطه تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

انتهای پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها