تهدید دوباره ایران با ماشه چکانی

کد خبر: 1038255

مشاور وزیر خارجه انگلیس اظهار کرد کشورش از حق بازگرداندن تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برخوردار است

تهدید دوباره ایران با ماشه چکانی

وطن امروز: در شرایطی که حسن روحانی در واکنش به طرح هسته‌ای مجلس- اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران- درخواست کرد کار به دست کسانی باشد که دیپلماسی بلدند (!) و در عرصه دیپلماسی بار‌ها آمریکا را شکست داد‌ه‌اند (!) یک مقام وزارت خارجه انگلیس، با تهدید ایران به فعال کردن ساز‌وکار حل اختلاف در برجام موسوم به اسنپ‌بک یا مکانیزم ماشه، تأکید کرد دولت انگلیس از حق بازگرداندن تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برخوردار است.

به گزارش «وطن امروز»، جیمز کلورلی، مشاور وزیر خارجه انگلیس در جلسه‌ای که روز چهارشنبه با موضوع سیاست‌های دولت انگلیس در قبال ایران در پارلمان این کشور برگزار شد، گفت: «ایران باید سرپیچی سیستماتیک از تعهداتش ذیل برجام را به عقب برگرداند. ما عمیقا از اقدامات ایران، بویژه فعالیت‌هایش در زمینه تحقیقات و توسعه و ذخیره اورانیوم کم‌غنا که نقض مفاد توافق هسته‌ای هستند نگرانیم». وی اضافه کرد: «اگر ایران درباره برجام جدی است، نباید قانونی را که اخیرا به تصویب پارلمان این کشور رسیده و گام‌های بیشتری جهت نقض برجام برمی‌دارد، اجرایی کند».

این مقام انگلیسی گفت: «این اقدام، فرصت مهم بازگشت به دیپلماسی را که دولت جدید آمریکا پیشنهاد داده، تضعیف خواهد کرد. ایران حق انتخاب دارد و ما قویا از این کشور می‌خواهیم راه عقلانی و پراگماتیک بازگشت به سمت دیپلماسی را انتخاب کند».

کلورلی در تشریح سیاست‌های دولت انگلیس در قبال ایران گفت: «وزیر خارجه [انگلیس]همواره این را مورد تأکید قرار داده که ترجیح ما راه‌حلی دیپلماتیک است که نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کرده و همزمان، به رفتار‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و رفتارهایش در داخل با مردمش رسیدگی کند».

کلورلی در ادامه به ضرورت همکاری دولت انگلیس با دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» پرداخت. او گفت: «رئیس‌جمهور منتخب بایدن گفته اگر ایران به پایبندی برجام برگردد، او هم به توافق هسته‌ای برجام بازخواهد گشت و به دنبال تقویت و تمدید آن خواهد بود».

کلورلی تأکید کرد: «ما توانایی بازگرداندن خودکار تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را حفظ کرده و برای ایران روشن کرده‌ایم که برای حفظ برجام باید به آن پایبند بماند. ما از برجام تا زمانی که دربردارنده مزایای مورد اشاره‌ام باشد حمایت می‌کنیم. درباره اینکه آیا می‌توان برجام را به منظور رسیدگی به فعالیت‌های مخرب غیرهسته‌ای ایران علیه همسایگانش در منطقه بیش از این تقویت و تمدید کرد یا خیر با دولت بایدن تعامل خواهیم کرد، چرا که من در این نگرانی با آن‌ها (همسایگان ایران در منطقه) اشتراک‌نظر دارم».

مشاور وزیر خارجه انگلیس گفت: «همچنان از ایران می‌خواهیم خویشتنداری نشان داده و از انجام اقداماتی که ممکن است تنش‌ها در منطقه را تشدید کنند خودداری کند. پیام ما به همسایگان ایران در منطقه نیز همین است». گفتنی است رئیس‌جمهور که این روز‌ها مشغول تدریس دیپلماسی است، چهارشنبه دستاورد سیاست خارجی‌اش را یک توافق پا شکسته خواند که با یک خط‌خطی کردن توسط رئیس‌جمهور آمریکا نقض شد. حسن روحانی در این راستا اظهار کرد: هر زمان ۱+۵ یا ۱+۴، به همه تعهدات عمل کردند، ما هم برمی‌گردیم به تمام تعهدات. اصلا برای اینکه برگردیم به گذشته، زمان نمی‌برد؛ یک اراده است. چطور برجام پایش شکسته شد؟ آن آدم کم‌سواد تاجرمسلک، یک کاغذ را خط‌خطی کرد و گفت من از برجام خارج شدم. خیلی خب، حالا نفر بعد بیاید یک کاغذ خوب بیاورد و یک امضا بکند. یک امضا می‌خواهد. اصلا زمان و مذاکره نمی‌خواهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها