قاضی زاده: با مطالعه بودجه سال آینده گریه کردم

کد خبر: 1039280

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که فروش داخلی اوراق نفت فقط بدهی دولت را زیاد می‌کند گفت مجلس سه سناریو برای بودجه ۱۴۰۰ دارد.

قاضی زاده: با مطالعه بودجه سال آینده گریه کردم

خبرگزاری تسنیم: امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی در شبکه افق در مورد لایحه بودجه سال آینده داد گفت: بودجه ۱۴۰۰ انبساطی نوشته شده که این ایراد در نظام بودجه ریزی ما است که ابتدا هزینه‌ها را مشخص می‌کنند و برای آن هزینه‌ها به دنبال درآمد می‌روند.

وی با بیان اینکه استقراض در بودجه بنای بدی بود که گذاشته شد افزود: ستاد‌های موازی مانند سران قوا، ستاد ملی مبارزه با کرونا و یا ستاد مقابله با تحریم‌ها مصوباتی دارند که دست دولت را برای استقراض باز می‌گذارد. چندی پیش برای رشد حقوق و دستمزد از طریق فروش اموال دولتی انجام شد، اما نکته اینجاست که اموال و دارایی‌ها به راحتی فروش نمی‌روند و عملا همان استقراض است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه با مطالعه بودجه سال آینده گریه کردم تاکید کرد: در سخت‌ترین دوران بدترین و بی انضباط‌ترین بودجه برای کشور در نظر گرفته شده است. زمانی که کشور در رکود تورمی به سر می‌برد تنظیم بودجه انبساطی کاری بی معناست و به نظر می‌رسد بودجه تنها به نفع کارمندان دولت باشد تا سایر اقشار.

نایب رییس مجلس درباره پیش بینی صندوق بین المللی پول درباره تورم ایران گفت: صندوق پیش بینی کرده سال آینده ایران تورم ۳۰ درصدی خواهد داشت. البته برای امسال هم پیش بینی‌هایی داشت که تورم ما از آن اعداد و ارقام فراتر رفت.

وی با بیان اینکه کشور می‌تواند درآمد‌های منطقی داشته باشد ادامه داد: نباید برای درآمد اندکی که نصیب کشور می‌شود فشار هزینه‌ای ایجاد کنیم و درآمد‌هایی که برای نفت در نظر گرفته شده در همین چارچوب است.

قاضی زاده هاشمی در ادامه از اصلاح ساختار بودجه سخن گفت و تصریح کرد: اصلاح ساختار به دلیل نداشتن سناریو در دولت و مجلس بود. در قدم اول ابتدا باید هزینه‌ها شفاف شود و از سوی دیگر وضع درآمد‌های کشور را بپذیریم. در این صورت پاسخگویی ایجاد خواهد شد و مشخص می‌شود چه درآمدی در کدام بخش در حال هزینه است. مهمترین مشکل بودجه کشور چند خزانه‌ای بودن است که اکنون منابع هدفمندی یارانه ها، صندوق توسعه ملی و موارد دیگر در این دسته قرار دارند که به نظر می‌رسد باید تجمیع شود.

وی به نظر سایر نمایندگان مجلس در بودجه اشاره کرد و گفت: یک نگاه این است که کلیات بودجه رد شود و به دولت بازگردد که اصلاح صورت گیرد، اما طی صحبتی که با یکی از مدیران سازمان برنامه و بودجه داشتم به من گفت روی ما حساب نکنید و توان کارشناسی ما در همین حدی است که بودجه تعیین شده و بازگرداندن آن با تغییرات جزئی همراه خواهد بود. سناریو دیگر تصویب بودجه سه دوازدهم است که بنده و تعدادی از نمایندگان دیگر این موضوع را پیشنهاد دادند و سناریو دیگر تغییر لایحه بودجه با کمک کمیسیون تلفیق مجلس است.

این نماینده مجلس معتقد است در راستای اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید هزینه‌ها و منابع شفاف شود و بعد راه‌هایی که امکان کسب درآمد وجود داشت، اما به آن بی توجهی می‌شد مورد استفاده قرار گیرد. یکی از این موارد دریافت مالیات از خانه و خودرو‌های لوکس است که اکنون سازمان امور مالیاتی باید در این زمینه گزارش دهد، اما کوتاهی می‌کند. دولت همچنان به دنبال درآمد‌های نفتی است و می‌گوید صادرات نفت به ایران قدرت می‌دهد در حالی که دنیا دیگر به نفت ما نیاز ندارد و اکنون این بازار از نفت اشباع است. صادرات ۵ میلیون بشکه‌ای آمریکا به ۱۲ میلیون بشکه رسیده و در کنار آمریکا کشور‌های عراق، عربستان و روسیه تولید خود را افزایش دادند و دیگر جایی برای صادرات نفت ایران نیست که تا این حد روی این درآمد حساب باز کردیم. کشور می‌تواند هزینه‌های اصلی خود را بدون درآمد‌های نفتی پوشش دهد. بهترین راهکار محقق شدن درآمد‌های مالیات بر خانه و خودرو‌های لوکس همکاری با دولت‌های محلی است که در ایران شهرداری‌ها آن را برعهده دارند.

وی با بیان راهکاری در این زمینه توضیح داد: برخی در داخل تصور می‌کنند فروش نفت ایران افتخار است، اما سوال اینجاست که ژاپن بدون نفت افتخارات کمی دارد؟ در ایران تعداد زیادی پالایشگاه کوچک و بزرگ داریم که می‌توانیم با فروش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به آن‌ها و تبدیل نفت به فرآورده آن‌ها را در سبد صادراتی قرار دهیم. دوران نفت در جهان به پایان رسیده و دیگر ابزاری برای ابراز قدرت نیست.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: اصرار بر فروش نفت فکر عقب مانده‌ای است. دولت در نظر گرفته بخشی از درآمد‌های خود را از طریق اوراق نفتی تامین کند که با مخالفت مجلس روبه رو خواهد شد. البته اگر مشتریان خارجی باشد و تحویل نفت فیزیکی باشد ایرادی ندارد، اما اگر تنها ماهیت اوراق داشته باشد با مخالفت مجلس همراه می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه در بودجه سال آینده سه نرخ تسعیر ارز در نظر گرفته شده گفت: یکی نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان، دیگری نرخ ۱۱ هزار تومان و دیگری نرخ نیما که الان ۲۵ هزار تومان است و قابل تغییر خواهد بود. البته به نظر می‌رسد به دلیل رانتی که در ارز ترجیحی وجود دارد ممکن است این ارز حذف شود و مابه التفاوت آن در قانون معیشت به مردم برسد.

وی به افزایش ۱۰۲ درصدی بودجه نظام سلامت اشاره کرد و افزود: حسابرسی بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی قوانین متفاوتی دارد، اما به دلیل نیاز مبرم نظام سلامت به نیروی کار بودجه این بخش افزایش یافت. از سوی دیگر برای خرید و ساخت واکسن هزینه زیادی باید پرداخت شود تا بتوانیم ۱۴۰ میلیون دز واکسن وارد یا تولید کنیم که بودجه آن در این بخش دیده شده است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه قانون مالیات برای مقابله با پرداخت حقوق‌های نجومی باید اصلاح شود تاکید کرد: در کشور‌های دیگر هرچه حقوق بالاتر باشد مالیات تصاعدی افزایش می‌یابد، اما مالیات تصاعدی در ایران نداریم.

نایب رییس مجلس با تاکید بر اینکه نمایندگان با ایجاد بدهی برای کشور مخالفند گفت: حجم اوراق سر رسید شده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که یک هشتم بودجه عمومی کشور است. در این صورت بودجه نیاز به شخم زدن دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها