مرد در سایه

کد خبر: 1040271

در نخستین جلسه شورای مرکزی جبهه پایداری صادق محصولی به عنوان دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی انتخاب شد.

مرد در سایه

گروه سیاسی فردا: صادق محصولی در ۱۹ فروردین۱۳۳۸ در ارومیه متولد شد. او لیسانس مهندسی عمران و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارد و فعالیت خود را در جهاد سازندگی آغاز کرد و همچنین از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در سپاه و دوران استانداری اردبیل بود و در مدت فعالیت خود، فرماندار ارومیه، معاون استاندار آذربایجان غربی، فرمانده سپاه منطقه پنج آذربایجان شرقی و غربی، مسئول بازرسی سپاه پاسداران، دبیر تشکیلاتی به نام شورای مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بوده‌ است. او در سال۱۳۸۴ برای پست وزارت نفت به مجلس هفتم معرفی شد ولی در نهایت با مخالفت نمایندگان وقت مجلس قبل از رأی‌گیری برای رأی اعتماد، انصراف داد. محصولی در آبان۱۳۸۷ برای تصدی پست وزارت کشور به مجلس معرفی شد. او پس از استیضاح و برکناری علی کردان به مجلس معرفی شد که در ۲۸آبان۱۳۸۷ از مجموع۲۷۳ نماینده حاضر در جلسه، ۱۳۸نفر به انتصاب او رأی موافق و ۱۱۲نفر رأی مخالف و ۲۰نفر دیگر رای ممتنع دادند.

دوران وزارت

محصولی با اینکه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در سِمت خود به عنوان وزیر کشور ابقا نشد اما سرانجام در روز ۲۵آبان۱۳۸۸ با رأی ضعیف نمایندگان مجلس(۱۴۹رأی موافق از مجموع ۲۶۵رأی ماخوذه) به عنوان وزیر رفاه و تأمین اجتماعی انتخاب شد. هنگام جلسه رأی اعتماد به محصولی برای تصدی پست وزارت نفت در مجلس هفتم ایران، برخی نمایندگان مجلس با طرح موضوع ثروت محصولی با انتصاب او به این پست مخالفت کردند؛ به‌طوری‌که در نهایت خود او مجبور به انصراف شد.

حواشی بر سر ثروت محصولی

یک سایت خبری مدعی ثروتی هنگفت برای محصولی شد، اما محصولی این گونه ارقام را تکذیب کرده ‌است. همچنین در سال۱۳۸۴ علی عسگری نماینده وقت مشهد در مجلس هفتم با طرح پرونده ۵/۶ میلیون دلاری وی در خصوص نفت تاجیکستان اعلام کرد که این موضوع در کمیسیون اصل۹۰ در حال پیگیری است. محصولی اعلام کرده که در ۴۴مزایده شرکت کرده و تنها در سه مزایده برنده شده‌ است و درآمدهای او حاصل آن مزایده‌هاست. امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مشهد درباره ثروت محصولی در گفت‌گو با خبرگزاری «فارس» گفته‌ است: «سرمایه وی از راه مشروع کسب شده که بخشی از آن را با کمک تعدادی از بچه‌های جنگ صرف راه اندازی مؤسسه خیریه‌ای به منظور سرپرستی از ۴۰خانواده بی‌سرپرست و ۴۰۰کودک یتیم کرده‌است».

حرف و حدیث‌ها درباره ثروت محصولی زیاد است و معمولا اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند این موضوع را دستاویز خود قرار دهند؛ برای مثال علی مهطری یکی از آنهایی بود که تندترین سخنان را علیه محصولی مطرح کرده است که قاسم روانبخش در پاسخ به ادعاهای مطهری گفت: «آنچه که آقای مطهری به عنوان دلسوز فرهنگ کشور در این مناظره مطرح کردند و استفاده از خبر دروغ برای مغلوب کردن حریف خود دور از انتظار و کاری ناشایست بود.. هیچ تخلف مالی در کارنامه محصولی چه در وزارت کشور و چه در وزارت رفاه وجود ندارد چرا که اگر داشت همین آقایان خبرش را به کره ماه نیز می‌رساندند».

محصولی که از دوستان قدیم احمدی‌نژاد است، رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بوده‌است. روح‌الله حسینیان در مجلس هشتم شورای اسلامی در پاسخ به سؤال مبنی بر احتمال استفاده از پول محصولی به نفع تبلیغات انتخاباتی احمدی‌نژاد گفت: «اصولگرایان باید یک نفر پولدار داشته باشند تا از آن‌ها حمایت کند تا بتوانند رای بیاورند».

رأی اعتماد مجلس

در ۲۸ آبان ۱۳۸۷ جلسه رأی اعتماد به محصولی برای تصدی پست وزارت کشور برگزار شد. او در نهایت به عنوان وزیر کشور انتخاب شد. درست یکسال بعد، در ۲۵ آبان ۱۳۸۸ به عنوان وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، از مجلس رای اعتماد گرفت. در پایان رای‌گیری برای رأی اعتماد، شمار رأی دهندگان برای محصولی یک بار ۲۷۳ و بار دیگر ۲۷۵ نفر اعلام شد. در پایان، محصولی نیم درصد بیش از نصف آراء را به دست آورد. برخی از نمایندگان مجلس معتقد بودند وزیر نصف به علاوه یک رای باید بیاورد و خواستار ابطال وزارت او شدند ولی علی لاریجانی رئیس وقت مجلس این موضوع را رد کرد، لاریجانی همچنین اعلام کرد خود آراء را شمرده و صحت آن را تأیید کرد. محصولی ضعیف‌ترین رأی اعتماد برای وزارت کشور در تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به دست آورد. محمدرضا باهنر نائب رئیس وقت مجلس هشتم درباره آراء محصولی گفت: «این رای، رای ضعیفی است و به نصف نمایندگان حاضر در جلسه بسیار نزدیک است». او همچنین در خرداد ۱۳۸۸ و در جریان انتخابات ۲۲ خرداد دهمین دوره ریاست جمهوری، صادق محصولی وزارت کشور جمهوری اسلامی را برعهده داشت.

دبیرکلی جبهه پایداری

او اخیرا دبیرکلی جبهه پایداری هم شد. روابط عمومی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، در نخستین جلسه شورای مرکزی جدید که به تازگی از سوی مجمع عمومی انتخاب شدند، با توجه به اساسنامه مورد تایید وزارت کشور، مرتضی آقاتهرانی به عنوان رئیس شورای مرکزی و صادق محصولی بعنوان دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی انتخاب شدند. همچنین از طرف شورای مرکزی، مجید متقی‌فر نیز به عنوان سخنگو باقی ماند. براساس این گزارش پس از تغییر قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی این جریان تحت دو عنوان جبهه پایداری انقلاب اسلامی و حزب پایداری انقلاب اسلامی مجددا در بهمن ماه سال۱۳۹۸ با تطبیق اساسنامه و مرامنامه خود برای حزب پایداری انقلاب اسلامی و اعلام ائتلاف جبهه حزبی به نمایندگی مرتضی آقاتهرانی برای جبهه پایداری انقلاب اسلامی از کمیسیون ماده ۱۰احزاب مجوز فعالیت گرفت تا دومین مجمع عمومی خود را براساس شرایط جدید برگزار کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها