حاجی بابایی: منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ نیاز به بررسی دقیق دارد

کد خبر: 1041292

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ نیاز به بررسی دقیق دارد، آنچه در نگاه اول در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهم است، افزایش چشمگیر و احتمالی بودن منابع این بودجه است.

حاجی بابایی: منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ نیاز به بررسی دقیق دارد

خبرگزاری فارس: حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس در سی‌امین گردهمایی روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، که با حضور ۱۷ دانشگاه تشکیل شد، گفت: منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ نیاز به بررسی دقیق دارد، آنچه در نگاه اول در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهم است، افزایش چشمگیرو احتمالی بودن منابع این بودجه است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس گفت: نکته دیگری که باید در این لایحه به آن توجه ویژه داشت، افزایش چشمگیر هزینه‌های اجتناب ناپذیر، به ویژه سررسید ۱۵۰هزارمایارد تومان اوراق فروخته شده و حفره‌هایی ایجاده شده‌ای که بدیل بودجه هستند که تصمیم گیری در مورد این بودجه را دشوار کرده است.

وی با اشاره بر این موضوع که این بودجه می‌تواند مجلس را در موقعیت ویژه‌ای قرار دهد، تاکید کرد: اصلاح ساختار بودجه اجتناب پذیر است. ومجلس درمعرض یک تصمیم مهم است.

وی در خصوص بودجه دانشگاه‌ها گفت: باید با تحلیل واقع بینانه و هم فکری وهم افزایی برای بودجه دانشگاه‌ها و تنوع بخشی به منابع مالی در حوزه آموزش و بهره برداری از ظرفیت‌های موجود، برای جبران کسری بودجه در این بخش تلاش کنیم.

حاجی بابایی با تاکید بر ویژگی‌های بودجه بخش آموزش و پژوهش گفت: اعتبارات پیشنهادی این بخش با رشد ۷۴درصدی، از۸۲۶ هزار میلیارد ریال، در سال ۱۳۹۹، به ۱۴۴۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

وی گفت: در بخش آموزش عالی، رشد ۷۶.۳ درصدی بودجه به چشم می‌خورد، که این اعتبارات از۱۷۹ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹، به ۳۱۶ هزار میلیارد ریال در ۱۴۰۰، افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس با اشاره به بودجه ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه هزینه‌های اجتناب ناپذیر دانشگاه ها، در سال ۱۳۹۹، این بودجه را در سال ۱۴۰۰ با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به این که در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش نخستین محور و دومین مبحث در ماموریت‌هاست، گفت: بازسازی آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها برای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی، پشتیبانی از پایان نامه‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در راستای تولید علم وافزایش اعتبارات پژوهشی وکیفیت بخشی به آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها بخشی از دغدغه‌های موجود است.

حاجی بابایی با اشاره به خلاء موجود در تولید دانش در پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی گفت: پیوند واقعی بین دانشگاه‌ها وشرکت‌های دولتی وبخش صنعت، تولید محور کردن پایان نامه‌ها از دیگر مشکلات دانشگاههاست.

حاجی بابایی گفت: باید بر اساس بند ه تبصره ۹ بودجه صندوق حمایت از پایان نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شده و اعتبارات این بخش نیز به صورت ویژه تعریف گردد. وصندوق پشتیبانی پایان نامه‌های دانشجویی شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: بر این اساس پیشنهاد می‌شود، کارگروه بررسی اسناد تقنینی به منظور بررسی ظرفیت ها، چالش‌ها ومشکلات در راستای اهداف بیانیه دوم انقلاب در توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهش و فناوری در دانشگاهها، همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری در رهنمود‌های ایشان به ویژه در پژوهش و فناوری وتولید علم ودانش در دانشگاه‌ها ایجاد شود، تا بتوان با آسیب شناسی دقیق وضعیت موجود، در تدوین برنامه هفتم در راستای ایجاد تحول پژوهشی وفناوری و توسعه علم محور دانشگاه‌ها گام‌های موثری را برداشت. این بودجه نیاز به هم افزایی، تامل، کلان نگری ومدیریت دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها