ماجرای زنگ زدن سردار سلیمانی به ظریف در زمان مذاکرات لوزان

کد خبر: 1041563

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل روایاتی از پیام سردار سلیمانی به وزیر امور خارجه در میانه مذاکرات ایران و 1+5 در لوزان سوئیس را مطرح کرد.

ماجرای زنگ زدن سردار سلیمانی به ظریف در زمان مذاکرات لوزان

ایسنا: حسین امیر عبدالهیان در حاشیه نشست خبری صبح امروز یکشنبه خود برای اعلام برنامه های بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در جمع خبرنگاران با ذکر خاطره ای از سردار سلیمانی گفت: زمانی که من معاون آقای ظریف بودم و آقای ظریف در لوزان سوئیس با 5 کشور درحال مذاکرات هسته ای بودند سردار سلیمانی به من زنگ زدند اتفاقا شب قبل از آن تصاویری از قدم زدن وزیر امور خارجه با وزیر وقت آمریکا جان کری منتشر شده بود؛ سردار سلیمانی در این تماس به من گفت دارید با آمریکایی ها قدم می زنید و خندیدو او پیامی برای وزیر خارجه داشت و گفت که لطفا این پیام را به آقای ظریف برسانید من به دفتر ایشان رفتم ایشان می خواست به همه ما در دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده توجه بدهد که به دشمن نمی توان اعتماد کرد.

وی اضافه کرد: ایشان گفتند اسنادی به دست آوردیم؛ این اسناد که بخشی از آن را من دیدم و خودشان توضیح دادند اسناد دقیقی بود از این که در موصل که توسط داعش سقوط کرده بود چند فروند هواپیمای لجستیک غول پیکر آمریکایی در فرودگاه این شهر در تاریخ و ساعت مشخص به زمین نشستند؛ از یکی از این هواپیماها ژنرال های آمریکایی پیاده می شوند و فرماندهان داعش در موصل روی فرش قرمز حرکت می کنند و به استقبال ژنرالهای آمریکایی می آیند و به مدت 5 ساعت در سالن وی ای پی فرودگاه موصل بین ژنرالهای آمریکایی و فرماندهان داعش مذاکره می شود.

امیر عبدالهیان با بیان این که جزئیات و فایل این مذاکره در اختیار سردار سلیمانی قرار داشته یادآور شد: ایشان با این دقت دنبال می کردند؛ همچنین در تمام مدت این 5 ساعت سلاحهای پیشرفته و جدید از هوایپیماهای آمریکایی در حال تخلیه و انتقال به داعش بود که تصاویر و نوع سلاح روشن بود.

وی همچنین گفت: سردار سلیمانی می خواستند به ما توجه بدهند که دشمنی که دارند با شما مذاکره می کند قابل اعتماد نیست و آن روی سکه اش این است. من بلافاصله از طریق سیستم محرمانه خودمان مطالب ایشان را به دکتر ظریف در سوئیس منتقل کردم و ایشان در اولین فرصت به طرف آمریکایی گفت و طلبکاری کرد؛ البته پاسخ مبهم و چند پهلویی بیش، از مقام آمریکایی نگرفتیم و هیچگاه آمریکایی ها حاضر نشدند به ما بگویند اسنادتان را به ما بدهید؛ چرا که خودشان می دانستند چه استاندارد دوگانه ای دارند.

تشریح برنامه‌های گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس

نشست خبری اعلام برنامه‌های بنیاد مکتب حاج قاسم، در نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، سخنگوی ستاد سالگرد مردمی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در این نشست با تشریح برنامه‌های مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت فرماندهان شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اظهار کرد: اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد سلیمانی عزیز با ورود به ایام شهادت حضرت فاطمه (س) همزمان شده است. سردار سلیمانی در حسینیه خودشان در زادگاهشان کرمان همیشه مراسم عزاداری این ایام را برگزار می‌کردند.‌

وی با بیان اینکه سرکار خانم زینب سلیمانی به نمایندگی از خانواده شهید، فعالیت‌های گسترده‌ای را برای مراسم سالگرد دنبال می‌کنند، گفت:‌ شروع رسمی برنامه‌های نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی با دیدار خانواده محترم شهید، اعضای ستاد سالگرد و اعضای بنیاد مکتب شهید سلیمانی و دیدار با مقام معظم رهبری صورت گرفت.

وی افزود: نشست خبری امروز به منظور نواختن زنگ و شروع اجرای برنامه‌های سالگرد در سراسر کشور و همچنین برنامه‌های متنوعی است که دوست‌داران سردار سلیمانی در کشور و در منطقه در دست اجرا دارند، خواهد بود. برنامه‌های سالگرد در بازه زمانی ۱۰ روزه اجرا خواهد شد. این برنامه‌ها تا ۲۷ دی ماه که هم‌زمان با نقطه عطف خطبه تاریخی مقام معظم رهبری که با تقدیر از سردار سلیمانی و شهدای مقاومت و نامیدن ایشان و همرزمانشان به عنوان "سربازان بدون مرز" همراه بود، ادامه خواهد داشت.

سخنگوی ستاد سالگرد مردمی سردار سلیمانی با اشاره به برنامه مهم فراخوان «مرد میدان» گفت:‌ از همه ملت و دوستداران شهید سلیمانی می‌خواهیم تا با اشتراک‌گذاری خاطرات خود، به پربار شدن گنجینه روایت مرد میدان کمک کنند. فراخوان «مرد میدان» از روز گذشته اعلام شده و دوستداران شهید سلیمانی می‌توانند هم از طریق فضای مجازی و هم تلفن گویا دلنوشته‌ها، اشعار و عکس‌ها و آثار خود را در اختیار سایت قرار دهند.

امیرعبداللهیان گفت: در این بازه زمانی مراسم‌ها در ایران ادامه پیدا خواهد کرد. اقشار مختلف اعم از کارگری، کارمندی، دانشگاهیان و فرهنگیان و همچنین هنرمندان و ورزشکاران و سایر دوستداران سردار سلیمانی با اجرای برنامه‌های مختلف در بزرگداشت یاد و خاطره این شهید نقش آفرینی خواهند کرد.

وی با تأکید بر بعد مردمی بودن فعالیت‌ها و مراسمات بزرگداشت حاج قاسم، بیان کرد: به دلیل شرایط کرونایی و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عموم برنامه‌ها به شکل مجازی برگزار می‌شود اما تعداد محدودی از برنامه‌ها به صورت حضوری خواهد بود.

سخنگوی ستاد سالگرد مردمی سردار شهید سلیمانی گفت: برخی از برنامه‌ها به صورت میدانی در شهرها، روستاها و مراکز استان‌ها و همچنین در کشورهای منطقه بخصوص در محور مقاومت انجام خواهد شد. همایش‌ها و کنگره‌هایی در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی تدارک دیده شده که تأکید می‌کنم ویژگی خاص این برنامه‌ها مردمی بودن آن است.

وی افزود: تولید نماهنگ، سرود، برگزار مسابقات متنوع فرهنگی در سطح داخلی و بین‌المللی و برگزاری تئاتر آنلاین با عنوان "سرباز مقاومت یا روایت مقاومت" از دیگر برنامه‌هاست.

امیرعبداللهیان، طرح سپاه و بسیج برای پایش سلامت مردم در دوران کرونا را یکی از برنامه‌های ستاد برگزار نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی خواند و افزود: این برنامه با مشارکت نیروهای بسیج و نیروهای مدافع سلامت و در آستانه سالگرد سردار سلیمانی انجام شده و در حال برگزاری است. همچنین در طرح کمک مؤمنانه، تاکنون ۲۰۰۰ نفر از زندانیان قتل غیرعمد که توانایی مالی نداشتند آزاد شدند که طی روزهای آینده مرحله دوم و سوم این کمک‌ها نیز انجام خواهد شد.

سخنگوی ستاد سالگرد مردمی سردار سلیمانی از رونمایی کتاب خاطرات خودنوشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان "از چیزی نمی‌ترسیدم" خبر داد و افزود:این کتاب در نخستین سالگرد ایشان و در روزهای آتی رونمایی خواهد شد. قرار است کتاب خاطرت شهید سلیمانی که شامل خاطرات شهید از سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۷ است، به هفت زبان زنده دنیا ترجمه شود. این کتاب هم به صورت تحریری و هم به دست خط سردار به عنوان بخش دوم کتاب، به انتشار در خواهد آمد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: کتاب دیگری تحت عنوان "سربازنامه" اثر افشین علا از آثاری است که منتشر خواهد شد. در سطح بین‌المللی برنامه‌های مردمی در یمن، لبنان، فلسطین و عراق در حال انجام است. یک جایزه بین‌المللی در جریان سالگرد با یک برنامه ویژه با عنوان جایزه "ایثار سردار سلیمانی" در نظر گرفته شده است و به افرادی تعلق می‌گیرد که در تراز مقاومت باشند.

وی با تقدیر از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در افتتاح "رادیو مقاومت" در آستانه سالگرد سردار سلیمانی، گفت که برنامه‌های سالگرد از طریق این برنامه به طور زنده پوشش داده خواهد شد.

سخنگوی ستاد سالگرد مردمی سردار سلیمانی میهمانان از برگزاری یک کنگره بین‌المللی در روز ۱۲ دی ماه در تهران خبر داد و گفت: مسئولان و شخصیت‌های بلندپایه داخلی و خارجی در این مراسم حضور داشته و سخنرانی خواهند کرد.

وی ادامه داد: در شهر زادگاه شهید سلیمانی در استان کرمان هم شاهد برنامه‌های متنوعی خواهیم بود که به مدت ۱۰ روز اجرا خواهد شد.

سخنگوی ستاد سالگرد مردمی سردار سلیمانی با بیان اینکه امکان زیارت آنلاین مزار شریف شهید سلیمانی فراهم شده است، اظهار کرد: دوست‌داران و زائران راه دور حاج قاسم از امروز بعداز ظهر می‌توانند به صورت ۳۶۰ درجه مزار شریف سردار مقاومت را زیارت کنند.

وی همچنین به تولید صدها مستند از زندگی و نقش ویژه سردار سلیمانی و اقدامات خارق‌العاده وی در پیروزی جبهه مقاومت اشاره کرد و گفت: ذکر خاطرات و تاریخ مستند زندگی سردار سلیمانی با حساسیت خاصی از سوی بنیاد سردار سلیمانی دنبال می‌شود که مهمترین مسئولیت این بنیاد جلوگیری از تحریف زندگی سردار سلیمانی است. مستندهایی از جمله "آمرلی"، ۳۶۰ درجه" و مستند دیگری در خصوص شخصیت شهید ابومهدی المهندس تولید شده که پخش خواهد شد.

سخنگوی ستاد سالگرد مردمی شهید سردار سلیمانی تاکید کرد:علیرغم اینکه در فضای مجازی محدودیت‌هایی برای استفاده از عکس و نام سردار سلیمانی ایجاد شده است اقداماتی در حال انجام است. با وجود تلاش قوه قضائیه برای برخورد با عاملان ترور شهید سردار سلیمانی، امیدوار هستیم زودتر شاهد مجازات آنها باشیم. به ۶ کشور نیابت قضائی داده شده است و دستگاه قضائی با جدیت در حال پیگیری این پرونده است.

امیر عبداللهیان اضافه کرد: آمران و عاملان اصلی ترور سردار شهید سلیمانی به ۴۸ تن افزایش پیدا کرده که امیدواریم در کوتاه مدت شاهد صدور حکم قضائی این افراد باشیم. علاوه بر آن، انتقام سخت در زمان خود و به شیوه مناسب خود انجام خواهد شد؛ هرچند چند سیلی مقتدرانه به گوش متجاوزین زده شده است.

وی در رابطه با اینکه شهادت سردار سلیمانی چه اندازه در تقویت جبهه مقاومت تأثیرگذار بوده است، گفت: سردار سلیمانی در دوران حیات خود چند اقدام شاخص داشتند. شاخص ترین اقدام وی در دوره حیات در کنار نقش بزرگشان در جنگ تحمیلی و تأمین امنیت شرق کشور و محکوم کردن رژیم صهیونیستی و رقم زدن ترتیبات سیاسی امنیتی جدید بود که اجازه نداد علی رغم اجتماع و حمایت بیش از ۸۰ کشور جهان، کشور سوریه به لیبی جدید تبدیل شود و مانع تجزیه عراق و سوریه شد.

امیرعبداللهیان افزود: شهید سلیمانی بزرگ‌تر از سردار سلیمانی است. اندیشه‌های سردار سلیمانی تحت عنوان مکتب سلیمانی چراغ راهی در عرصه علم و فناوری و پیشرفت منطقه است‌.

امیر عبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا با شهادت سردار سلیمانی به اهدافی که مدنظر داشت، رسید یا خیر؟ اظهار کرد: آمریکا در زمان ترور سردار سلیمانی تصور می‌کرد که نظام سیاسی ایران در حال فروپاشی است و ترور حاج قاسم این فروپاشی را سرعت خواهد بخشید، اما بعد از شهادت سردار سلیمانی و تشییع میلیونی ایشان، آمریکا، عشق و ارادت ملت ایران به آرمان‌ها و ارزشهای انقلاب اسلامی، رهبری و سردار سلیمانی بیش از پیش به اثبات رسید.

وی خاطرنشان کرد: حرکت عظیم مردمی بعد از شهادت حاج قاسم این پیام را به آمریکایی‌ها داد که نه تنها به اهدافشان نرسیدند بلکه جریان ارادت به حاج قاسم به گونه‌ای در دنیا حرکت گرفت که در ۱۰۳ نقطه از جهان برای سردار بزرگ مقاومت مراسم یادبود و بزرگداشت برگزار شد. لذا باید گفت که خون سرخ شهدای مقاومت هیمنه پوشالی ابرکاغذی آمریکا یعنی کاخ سفید در هم شکسته شد.

امیر عبداللهیان در پایان در رابطه با جزئیات پرونده ترور سردار شهید سلیمانی گفت: بازپرس ویژه پرونده ترور سردار سلیمانی اقداماتی را با مقامات عراق انجام دادند اما قوه قضائیه اصرار دارد این پرونده بدون خدشه و در نهایت دقت مراحلش انجام شود. مقامات دولتی عراق همکاری خوبی با قوه قضائیه داشتند و این پرونده به جدیت در حال پیگیری است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها