واکنش ژاپن به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران

کد خبر: 1043354

سخنگوی دولت ژاپن با ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم، مدعی شد این اقدام در تناقض با توافق هسته‌ای است.

واکنش ژاپن به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران

خبرگزاری فارس: تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم، با واکنش دولت ژاپن همراه شد.

«کاتسونُبو کاتو» سخنگو و دبیر کابینه ژاپن امروز (سه‌شنبه) از افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران به سطح ۲۰ درصد ابراز نگرانی کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کاتو در نشست خبری روزانه گفت: «دولت [ژاپن]نگرانی‌های جدی درباره این اقدام، که نقض‌کننده توافق هسته‌ای است، دارد».

روز گذشته بود که «علی ربیعی» سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران از آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خبر داد.

ربیعی در یک نشست خبری گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF ۶ به دست خواهد آمد».

شامگاه دوشنبه نیز یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تصمیم ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد واکنشی عصبانی نشان داده و آن را «باج‌گیری هسته‌ای» توصیف کرده است. (جزئیات بیشتر)

فضاسازی بر سر برنامه هسته‌ای ایران

کشور‌های غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعا‌ها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بار‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشور‌های موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها