واکنش حاجی بابایی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

کد خبر: 1043547

رئیس کمیسیون برنامه درباره تغییرات نرخ ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان توضیحاتی مطرح کرد.

واکنش حاجی بابایی به حذف  ارز ۴۲۰۰ تومانی

باشگاه خبرنگاران جوان: حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه تلویزیونی تهران۲۰ با اشاره به پیشنهاد تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس گفت: در تورم زایی افزایش نرخ ارز شکی نیست؛ البته پیشنهاد کنندگان می‌گویند بسته پیش بینی شده آن‌ها جلوی تورم را می‌گیرد.

او ادامه داد: در کمیسیون تلفیق دو تفکر درباره منابع بودجه ۱۴۰۰ هست. لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت فروش ۲/۳ میلیون بشکه نفت با بهای ۴۰ دلار و هر دلار میانگین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را ملاک قرار داده است.

حاجی بابایی افزود: برخی از نمایندگان کمیسیون تلفیق با استدلال‌هایی مبنی بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی منشا فساد است و کالا‌های اساسی بر مبنای آن به دست مردم نمی‌رسد، ارز را تک قیمت و به عدد ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کردند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: نگاه دیگری هم بیان می‌کند که درست است ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلاتی دارد، ولی برداشتن آن اگرچه ذاتاً خوب هست، باید با فراهم آوردن یک بسته برداشته و حذف شود.

او گفت: هیچ کس مخالف این نیست که روزی ارز ۴۲۰۰ تومانی باید برداشته شود، اما نه به تنهایی؛ بلکه لازم است با یک بسته و فراهم کردن تدارکاتی برداشته شود و اطمینان یافت که هیچ گرانی و اتفاقی رخ ندهد.

حاجی بابایی بیان کرد: برخی نمایندگان اعلام کردند بسته‌ای را تنظیم کردند و توضیحاتی دادند که بر اساس آن سال آینده گرانی نداریم و بلکه ارزانی هم خواهیم داشت. البته من مخالفت این نظر بودم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: کمیسیون تلفیق باید برای موافقت با تغییر قیمت ارز، دو سوم رای مجلس را بگیرد. حالا به هر دلیلی این مسئله در کمیسیون تلفیق رعایت نشد و من پس از آن، تذکر آیین نامه‌ای دادم که پاسخ دادند، چون از موضوع رد شده ایم، قابل استماع نیست.

او افزود: تغییر قیمت ارز و مسئله اتکا به نفت در تصمیم گیری کمیسیون تلفیق خلاف برنامه ششم است و در صحن هم باید با رأی دو سوم تصویب شود.

این نماینده با بیان اینکه مصوبات کمیسیون تلفیق نظر کل مجلس نیست و باید رأی نهایی نمایندگان در صحن علنی را به عنوان رأی کل پارلمان دانست، یادآور شد: تبصره ۱۴ بودجه هنوز پیگیری نشده است و برای اظهار نظر قطعی باید منتظر نظر کمیسیون تلفیق بود. لازم است بسته و دیدگاه‌ها مشخص شود.

حاجی بابایی تأکید کرد: مردم در حال حاضر هیچ شرایطی برای پذیرش تورم بالاتر و فشار بیشتر را ندارند، مخصوصاً کسانی که به هیچ جا وصل نیستند، حدود ۷ میلیون نفر حتی بیمه ندارند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: حرف اول در اقتصاد مردم هستند؛ هر مصوبه مجلس و دولت و هر حرکت قوه قضائیه باید برای سرپا ایستادن معیشت مردم باشد. اگر چه در برهه‌ای از نظر اقتصاد خسارت ببینیم، باید مردم سر پا باشند، چراکه مردم را برای امروز می‌خواهیم.

او تصریح کرد: برآیند مجلس در راستای حداقل سازی تورم، پایین آوردن ضریب جینی، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و تغییر شاخص‌های اقتصادی است.

حاجی بابایی اظهار کرد: به عنوان کسی که بیش از ۲۰ سال امور بودجه‌ای در مجلس انجام می‌دهم، می‌گویم یک نفر هم نداشته ایم که بگوید در مجلس ارز ترجیحی را برنداریم؛ حتی یارانه را هم باید برداریم. اما چه روزی و با چه شرایطی اهمیت دارد که تاکنون هم رخ نداده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه با تغییر نرخ ارز باید توانست بازتاب‌های گوناگون اجتماعی آن را مدیریت کرد، یادآوری کرد: همکاران می‌گویند می‌شود چنین کرد، اما من می‌گویم کار سختی است. کسی خبر ندارد پشت پرده‌ها در جهان چه می‌گذرد، لازم است بر اساس وضع کنونی صحبت کرد، اگر هم به وضع متفاوتی رسیدیم باید تصمیم جدیدی گرفت.

او گفت: اگر مجلس حس کند به مردم آسیب می‌رسد، قطعاً تصمیم‌هایی می‌گیرد تا چنین اتفاقی رخ ندهد. من درباره افزایش نرخ بنزین در سال گذشته همان روز جمعه به رئیس جمهور نامه نوشتم و گفتم مجلس در این باره نقشی نداشته است.

حاجی بابایی در ادامه درباره کسورات قانونی فرهنگیان توضیح داد: پیشنهاد‌هایی در این حوزه داده ایم و نظر سازمان مدیریت را گرفته ایم تا موافق باشند. ۴۵ درصد برای مسائل رفاهی و... از حقوق این قشر کسر می‌شود و یکی از پیشنهاد‌ها بیان می‌کند تا ۲۰ درصد کسری باید در اختیار هیئت امنا باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: البته پیشنهاد حذف هم داده شده که اگر یکی از پیشنهاد‌ها اجرا نشد، به دیگری عمل شود. ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای دانشگاه فرهنگیان پیش بینی کرده ایم که اگر کسورات حذف شد، این مبلغ کمک رسان باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها