روحانی: مردم برای کالای اساسی صف نبستند/فعالیتهای توسعه‌ای ما متوقف نشد

کد خبر: 1043605

روحانی: مردم برای پیدا کردن کالای اساسی از این خیابان به آن خیابان نرفتند؛ مردم صف نبستند/دولت در یک جنگ اقتصادی کشور را به گونه‌ای اداره کرد که زندگی مردم از این مرحله عبور کند/ یکی از مجری‌های رسانه خارجی از اقدامات و آمار دولت به سر و سینه می‌زد‌/ دولت در همه مقاطع کمک معیشتی پرداخت کرد‌/ فعالیتهای توسعه‌ای ما متوقف نشد

روحانی: مردم برای کالای اساسی صف نبستند/فعالیتهای توسعه‌ای ما متوقف نشد

خبرگزاری فارس: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به قیام مردم قم در ۱۹ دی ماه سال ۵۶ اظهار داشت: در ۱۷ دی با مقاله اهانت آمیز به رهبر انقلاب اسلامی و مرجع تقلید شیعیان حضرت امام در یکی از روزنامه‌ها و حرکتی که در هجدهم دی در قم به وجود آمد و در ۱۹ دی ادامه یافت و به کشتار خونین مردم منتهی شد.

وی افزود: از آبان ماه سال 56 که شهادت فرزند برومند امام مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی در نجف اتفاق افتاد حرکتی در سراسر ایران آغاز شد و این حرکت آنقدر شدید بود که من در سخنرانی که در مسجد ارک برای ختم ایشان داشتم آنجا پیشنهاد لقب و کلمه امام را برای مرجع عالیقدرمان آیت الله خمینی مطرح کردم، بدون درنگ همه مردم پذیرفتند.

روحانی ادامه داد: کلمه امام(ره) در هفته‌های بعد در همه مجامع و مجالس و زبان مردم دیده می‌شد و این نشانه عشق مردم و علاقه آنها نسبت به رهبر انقلاب و نهضت اسلامی بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این حرکتی که در آبان شروع شد و در دی ماه با کار احمقانه رژیم با مقاله اهانت‌آمیز به امام شور و شوقش جدیدی نهضت اسلامی پیدا کرد، اظهار داشت: نوزدهم دی سرآغازی برای حرکت مردم در برابر رژیم غیردینی و غیر اسلامی شد و مردم را به خیابان ها کشاند.

وی با اشاره به اینکه بعد از نوزدهم دی، ۲۹ بهمن‌ماه در تبریز چله‌ای برگزار شد و این چله‌ها ادامه پیدا کرد و در فروردین ۵۷ در یزد به همین صورت ادامه یافت، گفت: این حرکت یعنی مقاومت و ایستادگی مردم و صبر و اراده آنها در برابر رژیم وابسته از زمانی که این حرکت سریع از دی ماه ۵۶ آغاز شد، یک سال بعد در دی ماه ۵۷ به ثمر نشست و شاه مجبور به فرار شد.

روحانی با تاکید بر اینکه کار دیگری که مردم انجام دادند در جنگ تحمیلی و سال ۵۹ بود، اظهار داشت: آنجا هم یک جنگ شدید تحمیلی از سوی مزدوران ابر قدرت ها و با حضور خود ابرقدرتها بر مردم تحمیل شد و یک سال بعد تقریباً شاهد اولین پیروزی های بزرگ در این حرکت مردم بودیم. اینجا هم مقاومت شدید مردم در برابر یک تجاوز بیگانه ما را در مسیر پیروزی قرار داد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حرکت سوم مردم در سال ۹۷ است گفت: در سال ۹۷ جنگ تحمیلی اقتصادی بر مردم تحمیل شد و کسی که در راس یک قدرت بزرگ جهانی بود به صراحت مدعی شد که من باید نظام ایران را سرنگون کنم و آن چنان فشاری را بر مردم وارد کنم که در تاریخ بی نظیر باشد و این فشار تا ۲۲ بهمن ۹۷ نتیجه خواهد داد و دیگر جشنی به نام جشن انقلاب نخواهد بود و در خیابان های تهران فرش قرمز برای آمریکا پهن می‌شود.

وی تاکید کرد: دیدید که مردم در این حرکت سوم باز با ایستادگی و مقاومت و صبر و پشتکار در همان یک سال پیروزی آشکار شد. در سال ۹۷ این جنگ بر ما تحمیل شد و در سال ۹۸ آثار پیروزی این جنگ پدیدار شد.

**در سال ۹۸ در اواخر فصل بهار رشد تورم سیر نزولی را طی کرد

روحانی با بیان اینکه در سال ۹۸ در اواخر فصل بهار رشد تورم سیر نزولی را طی کرد و شرایط اقتصادی آرامش بهتری پیدا کرد اگر آن روند ادامه پیدا می‌کرد در ۹۹ شرایط بسیار بهتری می داشتیم، گفت: در آخر سال ۹۸ ما با کرونا مواجه شدیم و مشکل اقتصادی برای همه دنیا و برای ما هم پیش آمد ولی در عین حال می بینیم که دولت در یک شرایط غیر عادی در جنگ توانست کشور را به‌گونه‌ای اداره کند که هم فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای خود را ادامه دهد و هم مردم از این شرایط سخت عبور کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه زندگی مردم زندگی سخت شد، چون ما در یک جنگ و محاصره شدید بین المللی بودیم و از همه طرف، ما را محاصره کردند، تصریح کرد: این ها روشن بود اما در عین حال مردم صف نبستند و برای پیدا کردن کالای اساسی از این خیابان به آن خیابان نرفتند و هر جا می‌رفتند، کالا بود. البته قیمت‌ها مقداری به طور طبیعی به خاطر شرایط جنگ و مقداری هم به خاطر برخی بی انصافی برخی افراد بود که در زمینه اقتصادی فعالیت می کردند و مقداری هم در زمینه مدیریت‌ها باید کار بیشتری انجام می‌دادیم.

وی افزود: اینها دست به دست هم داد و مردم در سختی و فشار بودند اما در عین حال دولت در این زمینه اقدامات خودش را انجام داد و در هر مقطعی دولت کمکی را برای اقشار آسیب‌پذیر اضافه کرد.

روحانی با بیان اینکه ما از آبان سال ۹۸ یک بسته حمایتی معیشتی ماهیانه برای ۶۰ میلیون نفر مقرر کردیم و همینطور هم ادامه دادیم خاطرنشان کرد: ما در شرایط کرونا بسته های حمایتی متعددی را مقرر کردیم و در چند ماه برای ۳ میلیون نفری که خیلی در شدت بودند، بسته حمایتی قرار دادیم و بعد وام در اختیار بنگاه ها و مردم قرار دادیم و یک بسته حمایتی جدید برای ۳۵ میلیون نفر مقرر کردیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت در همه مقاطع اولین هدفش این بوده که اقشار آسیب پذیر در این جنگ بتوانند با سختی ولی حداقل زندگی و معیشت خودشان را داشته باشند و در عین حال دولت فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای خود را هم ادامه دهد.

** جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که در شرایط کرونا رشدمان مثبت است

روحانی ضمن تاکید بر اینکه یک سال بعد از جنگ اقتصادی سال ۹۷، در سال ۹۸ شاهد پیروزی برای مهار و کنترل رشد تورم و قرار دادن کشور در مسیر رشد و توسعه بودیم، گفت: در سال ۹۹ علی‌رغم تحریم و جنگ و کرونا در ۶ ماه اول رشد اقتصادی را می بینیم و رشد منفی نداریم و ان‌شاالله تا پایان امسال هم رشد مثبت داریم و ما جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که در شرایط کرونا رشدمان مثبت است.

** هر وقت طرف مقابل ما تسلیم قانون شد ما استقبال می‌کنیم

وی ضمن اشاره به اینکه تورم آذر ماه ما کنترل شده و مقداری کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: کشور روی پای خودش ایستاده و کسی در دنیا فکر نکند که تحریم ملت ایران را از پا در می آورد و کسی فکر نکند که جنگ اقتصادی ملت ایران را از پا در می‌آورد و ما مسیر را با قدرت ادامه می دهیم؛ البته هر وقت طرف مقابل ما تسلیم قانون شد ما استقبال می کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: یک آدمی که در یک کوچه ای ظلم می کند و سنگ می‌زند و شیشه می شکند و در یک لحظه عاقل می‌شود و می‌گوید من از این به بعد نمی خواهم شیشه بشکنم، نباید استقبال کنیم؟ ما استقبال می کنیم و هر وقت این آدم خٌل که شیشه ما را می‌شکند آمد و گفت که من فهمیدم که شیشه شکستن هنر نیست و دائم من شیشه می شکنم و شما شیشه‌بٌر می آورید و شیشه را عوض می‌کنید و کار من اثری ندارد. به شما خسارت می‌زنم و شما را به زحمت می اندازم ولی من هم به چیزی نمی‌رسم و حالا دست برداشتم و توبه می کنم؛ هر وقت این کار شد ما استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اگر دولتی که در آینده نزدیک در آمریکا روی کار می آید و دو هفته دیگر آقای بایدن این کار را برعهده می‌گیرد گفت آمریکا دیگر شیشه شکستن را رها کرد و توبه می‌کند و می‌‌خواهد در مسیر قانون قرار بگیرد و اگر از ما سوال کرد جواب ما روشن است و ما می‌گوییم اگر شما به همه تعهدات تان عمل کردید ما هم به همه تعهدات خود عمل می‌کنیم و اگر عمل نکردید ما در برابر شما سر فرود نمی آوریم.

** اگر به تعهدات تان عمل کردید منتی سرمان نگذاشتید

روحانی خطاب به آمریکا تصریح کرد: شما اگر به تعهدات تان عمل کردید منتی سرمان نگذاشتید و فقط از کار خلاف قانون که تاکنون انجام می‌دادید، پشیمان شده‌اید.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران در سه مقطع تاریخی مهم در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی ۸ ساله و در جنگ اقتصادی با ایستادگی، مقاومت، پشتکار و وحدت توانست در برابر دنیا پیروز شود، ‌تصریح کرد: در این سه مقطع، هیچ‌گاه کسی با ما نبوده اما توانستیم روی پای خود بایستیم و مقاومت کنیم و تا به امروز ملت ایران پیروز بوده و این پیروزی را ادامه خواهیم داد.

** دوستانی که در رسانه‌ها صحبت می‌کنند حواسشان باشد

روحانی با بیان اینکه دوستانی که در رسانه‌ها صحبت می‌کنند حواسشان باشد که شرایط ما چه بوده و در شرایط مختلف اقدامات مختلف و متناسبی نیاز است، بیان داشت: یک زمان کشور در یک شرایط تعادلی قرار دارد و زمانی دیگر شرایط کشور شرایطی است که دشمن جنگ را بر ما تحمیل کرده و شرایطی ملتهب وجود دارد. در این زمان شرایط رفتار دیگری را اقتضا می کند.

** دیگر کسی نگوید که چرا ۴۲۰۰ تومان؟

وی با اشاره به انتقادها درباره تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی خاطرنشان کرد: اگر دولت با همه سختی ها و مشکلات برای بانک مرکزی و دولت و صمت و کشاورزی برای کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان را مقرر کرده تا این کالاها را با یک قیمتی که قابل تحمل باشد در اختیار مردم قرار بدهد دیگر کسی نگوید که چرا ۴۲۰۰ تومان؟ این شد حرف که بگوید یک آدمی سوء استفاده کرده است؟

رئیس‌جمهور افزود: ما برای عده‌ای از مردم بسته‌هایی درست کرده‌ایم که به دست آنها برسانیم و به عده‌ای آدم سپردیم که به دست آن‌ها برسانند؛ حالا اگر یک نفر از این‌ها این بسته را نرساند و دزدی کرد، آیا باید بگوییم کل این بسته و کمک ایراد داشته است؟ بله؛ یک عده ای بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند اما کالایی وارد نکردند. این افراد را ببرید و محاکمه کنید و متناسب با قانون با آنها رفتار کنید. اینکه یک تعدادی افراد محدود تخلف کرده اند مبنای این نمی شود که کار از اساس نادرست است.

** ارز 4200 تومانی کاملا درست بود

روحانی با تاکید بر اینکه کار ما کاملاً درست بوده و بر مبنای درستی انجام شده است، گفت: البته در یک سال گذشته تعدادی از کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تعلق می گرفت را از این محدوده خارج کردیم و گفتیم و از این به بعد ارز نیمایی به این کالاها اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: برنج، چای، شکر، لاستیک از جمله مواردی است که ما به ترتیب و آرام آرام در حدی که جامعه بتواند تحمل کند و قابل قبول نیز باشد، ارز ۴۲۰۰ تومانی را از این کالاها حذف کردیم، این کار را به قدری آرام انجام دادیم که هنوز برخی نفهمیده اند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما قدم به قدم ارز ۴۲۰۰ تومانی را خارج کردیم و شرایط را عادی کردیم،‌ تصریح کرد: البته چند قلم کالا همچنان باقی مانده، مانند دارو که این ارز ۴۲۰۰ تومانی را نگه داشته ایم. البته در یک شرایط قابل قبولی ممکن است دولت تصمیم دیگر بگیرد اما از امروز طبل به راه انداختن و اعلام کردن که ارز ۴۲۰۰ تومانی دوره اش تمام شد به چه کسی خدمت و کمک می‌کند؟

روحانی ضمن تاکید بر اینکه برخی مسائل هست که باید به موقع عمل کرد نه اینکه جار زد، بیان داشت: موقع جار زدن و شعار دادن نیست. این شعاری که شما می دهید نتیجه اش چه می شود؟ تنها موجب می شود عده ای سوءاستفاده کنند و همان رانت و فسادی که شما می گویید درست می شود.

وی با اشاره به موارد مطرح شده در مجلس در مورد لایحه بودجه 1400 تصریح کرد: از نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی می خواهیم که ما یک کار بزرگی که با هم قرار گذاشتیم انجام دهیم؛ ماه ها برای آن زحمت کشیده ایم، تلاش کرده و فکر کرده ایم و بودجه ای را برای اداره سال ۱۴۰۰ کشور تحویل شما داده‌ایم و ما از تبصره به تبصره این بودجه با قدرت دفاع می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: این بودجه یکی از بهترین بودجه هایی بوده که توسط دولت تهیه و تحویل مجلس داده شده است و از مجلس توقع داریم این بودجه را بررسی کند و با هم همکاری کنیم و اگر در جایی پیشنهاد بهتری دارند ما استقبال می کنیم و اگر در جایی نیاز به اصلاح است ما استقبال می‌کنیم.

** دخل و خرج را دولت می داند و دولت است که بودجه را می‌‌تواند بنویسد

روحانی در عین حال ضمن تاکید بر اینکه شاکله این بودجه باقی بماند اما بر مبنای قانون اساسی بودجه را دولت باید به مجلس دهد، اظهار داشت: مجلس نمی تواند بودجه بنویسد، دخل و خرج را دولت می داند و دولت است که بودجه را می‌‌تواند بنویسد و البته مجلس حق دارد که آن را اصلاح کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه توقع ما این است که همه با هم همکاری کنیم و یک بودجه بهتری را در پایان تهیه کنیم که به نفع مردم باشد اما در بودجه یک خط قرمزهایی داریم که آن خط قرمزها قابل شکستن نیست، ‌اظهار داشت: من از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم به خط قرمزهای ما توجه کنند. وضع اقشار کم درآمد خط قرمز ماست و نمی توانیم به مردم بیش از این فشار بیاوریم. خود این جنگ اقتصادی به مردم فشار آورده و یک عده انسان بی انصاف بر این فشارها افزوده اند.

روحانی افزود:‌ بیش از این نمی توان بر مردم فشار آورد و با یک دفعه اصول مالیاتی را به هم زدن، آن را افزایش دادن و عوارض گمرک را افزایش دادن، کمر مردم زیر این بار خرد می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما قبول نمی کنیم که یک دفعه مالیات افزایش پیدا کند، اظهار داشت: دولت برای بودجه مسیر پیشنهاد کرده و گفته ایم که مصمم هستیم در سال آینده روزانه 2 میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات بفروشیم و این تصمیم ماست و قدرت انجام آن را نیز داریم. حالا شما بیایید و یک تکه از این فروش نفت را کنار بگذارید و به جای آن مالیات اضافه کنید. این فشار به مردم می آورد و نباید این کار را بکنیم و باید با هم بنشینیم، فکر کنیم و راه حل پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ارزش پول باید به جایگاه خودش برگردد و ارزش آن باید قابل قبول باشد، گفت: ما در جنگ اقتصادی بودیم و ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرد و مردم ما شاهد هستند که از سال ۹۷ به این طرف، چه شرایط اقتصادی وجودداشته اما ما برای سال آینده، پیش‌بینی دیگری داریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در بودجه، ما دلار را بر مبنای ۱۱.۵ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم، گفت: حالا این پول از ۱۱.۵ به یک باره به ۱۷ هزار تومان افزایش پیدا کند، می دانید چه تبعاتی دارد؟ همه ما باید به تبعات آن فکر کنیم و یک دفعه مردم و دولت را در مشکلات قرار ندهیم. وقتی شما قیمت دلار را بالا می برید و بر مبنای این دلار می خواهید عوارض گمرکی بگیرید و محاسبات را بر این مبنا انجام دهید دچار مشکل می شوید و اینها خط قرمزهای دولت است.

رییس‌جمهور افزود: ما نمی‌توانیم به مردم فشار بیاوریم، خود این جنگ به ما فشار آورده است این که آدم‌هایی هم بودند که آنها هم بی انصاف بودند فشار آوردند یک دفعه مالیات و عوارض را زیاد کردن کمر مردم را خرد می کند، ما قبول نمی‌کنیم بدون حساب و کتاب مالیات افزایش پیدا کند. ما برای بودجه مسیر، پیشنهاد کردیم گفتیم ما مصمم هستیم که در سال آینده روزانه ۲ میلیون و سیصد هزار بشکه نفت و میعانات بفروشیم و قدرت این کار را هم داریم.

روحانی تاکید کرد: می‌خواهید این نفت را کنار بگذارید و جای آن مالیات به مردم اضافه کنید این فشار به مردم وارد می‌کند. ما نباید این کار را انجام دهیم. باید با هم بنشینیم فکر کنیم و راه حل بیابیم. باید پول ملی به جایگاه شایسته خود برگردد و ارزش پول ملی قابل قبول باشد ما در جنگ بودیم ارزش پول ما کاهش یافته بود، مردم ما شاهد هستند که از سال ۹۷ ما در شرایط جنگ بودیم.

وی با بیان اینکه ما برای سال آینده پیش بینی دیگری کردیم ما در بودجه اسم قیمت دلار را ذکر نکردیم جز یک مورد، ما قیمت را بر مبنای هر دلار ۱۱ هزار و پانصد تومان در نظر گرفتیم اگر یک دفعه این پول از ۱۱ به ۱۷ تبدیل شود می‌دانید تبعاتش چیست؟ همه باید به این مساله فکر کنیم یک دفعه مردم و دولت را در مشکلات قرار ندهیم، اظهار داشت: وقتی قیمت دلار را بالا می برید در عوارض گمرکی هم می خواهید بر این مبنای بالا محاسبه داشته باشید، ما دچار مشکل می شویم این موارد خط قرمزهای ماست در زمینه مساله تورم زندگی مردم باید اداره شود، چند بار باید از مردم مالیات بگیریم برای کالا و خدمات از فرد مالیات گرفته می‌شود برای تراکنش هم باید فرد مالیات بدهد چند بار باید مالیات دهد؟ این نمی شود، ما باید این را مدنظر قرار دهیم.

رئیس جمهور افزود: ما در یک جلسه خصوصی درباره کالا اساسی با برخی از نمایندگان از جمله رییس مجلس صحبت کردیم که برای کالاهای اساسی و ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی با هم بنشینیم فکر کنیم و به نتیجه برسیم وقتی به نتیجه رسیدیم باید عمل کنیم نه این که از الان نتیجه را بگوییم سه ماه این وسط فاصله است شما بودجه ای که خواستد تصویب کنید کی باید اجرا شود این بودجه فروردین باید اجرا شود اینگونه سه ماه بهمن، اسفند و فروردین مردم در فشار قرار می‌گیرند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما هنوز بودجه را تصویب نکردید فعلا بودجه در کمیسیون تلفیق است ممکن است تغییرات کند یا در صحن تغییر کند ما همه نماینده مجلس بودیم و می دانیم ساز و کار بررسی بودجه چیست.

روحانی با بیان اینکه من از رادیو و تلویزیون گله دارم و نمی‌گوییم مصوباتی که کمیسیون تلفیق می‌گوید را نباید پخش کنند بلکه باید برای مردم توضیح داده شود که این نظر ابتدایی مجلس است و ممکن است تغییر کند، تصریح کرد: از نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق مجلس می‌خواهم که همکاری کنند و ما در این چند ماه هم نتیجه همکاری و هم عدم همکاری را دیدیم و هر کجا بهتر همکاری کردیم، مفیدتر بوده و بهتر به نتیجه رسیدیم و بودجه امر بسیار مهمی است و با قوانین دیگر فرق دارد و ان‌شاء‌الله با کمک هم این لایحه را به سرانجام برسانیم.

رئیس جمهور با اشاره به سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: روز چهارشنبه ۱۸ دی یک روز تاسف انگیزی بود. شب قبل در آسمان هواپیمایی به خطا و اشتباه مورد هدف قرار گرفت و عزیزان ما در آن هواپیما جان باختند و این برای ما بسیار دردناک بود.

** مسببین حادثه هواپیمای اوکراینی باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند

وی افزود: در آغاز برای ما روشن نبود که حادثه چیست و روز جمعه گزارشات کامل آمد و روشن شد شرایط چه بوده است. از همان وقت به مسئولان گفتیم هر چه هست به مردم اعلام کنید و همان روز هم گفتیم مسببین این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند.

رییس جمهور ادامه داد: ما امروز هم به این اصرار داریم حتما قوه قضاییه این کار را خواهد کرد. قوه قضاییه همه عاملین این حادثه را مورد محاکمه قرار می‌دهد که این محاکمه برای ما مهم است. افراد اگر قصور یا کوتاهی کردند یا هر چیز دیگری، همه زوایای مساله باید روشن شود و مردم مطلع شوند که امر چگونه بوده و دولت همه تلاش خود را در این یکسال انجام داده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه دولت در جلسه قبل خود به این تصمیم رسید که خسارت را بدون در نظر گرفتن تابعیت افزاد پرداخت کند، خاطرنشان کرد: هرکس تبعه هر کجاست چه ایرانی و چه غیر ایرانی همه را مساوی حساب کردیم، ۱۵۰ هزار دلار به عنوان خسارت قرار دادیم و انشاء الله این پول به آنها پرداخت کردیم. راجع به کسانی که این حادثه را ایجاد کردند قصور یا کوتاهی یا هر چیز دیگری بوده در دادگاه محاکمه می‌شوند و در این دادگاه هر چه حق و عدل است بدون اغماضی انجام می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: در این شرایط برای ما سخت بود، اما در عین حال ۳۰ میلیون دلار تهیه شد برای این که این بخش از مساله را حل و فصل کنیم این به معنای این نیست که تاثیر در محاکمه بگذارد محاکمه با دقت انجام می گیرد.

روحانی با اشاره به سالروز درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: در آن سه مقاومت ملی که گفتم مرحوم هاشمی در دو مقاومت جزو سرداران این مقاومت بود و در کنار رهبری، شهید بهشتی و شهید مطهری حضور داشت و در کنار امام بود و تا نهضت به پیروزی رسید. بعد در اداره کشور و سپس در جنگ تحمیلی وظایف سنگینی بر دوش داشت و خاطرات زیادی از ایشان در دوران دفاع مقدس را دارم.

وی افزود: آقای هاشمی حکم ریاست قرارگاه خاتم الانبیا را به من داد، رهبری حکم فرمانده پدافند هوایی را به من داد و همچنین آقای هاشمی حکم ستاد کمک هایی که انجام می‌گرفت و برای جبهه و جنگ به من داد. من خاطرات فراوانی از این مرد بزرگ دارم که تلاش های فراوانی کرد که موفقیت های جنگ ایجاد شود.

رییس جمهوری ضمن تاکید بر اینکه مرحوم آیت الله هاشمی یکی از مظلومین تاریخ ماست که این جای تاسف دارد،‌ تصریح کرد: قبلا مظلوم اول ما شهید بهشتی بود که بسیار مظلوم بود؛ مظلومی بود که بعد از شهادتش جای مظلومیت، منزلت در افکار عمومی پیدا کرد، اما آیت الله هاشمی مظلومیتش کم شد ولی متاسفانه این مظلومیت همچنان ادامه دارد و همه ما باید از بزرگان قدردانی کنیم و بدانیم اگر ملتی از خادمان و بزرگان البته ملت قدردانی نکند تاریخ قضاوت خوبی نخواهد داشت.

روحانی در پایان تاکید کرد: البته ملت ما همیشه قدردان هستند و ما از آن اقلیت هم می خواهم که قدردان باشند تا همه بتوانیم راه و مسیری که امام عزیز و امروز رهبر انقلاب برای مشخص کرده را ادامه دهیم و مردم عزیز ما همان‌طور که در صحنه بودند، همچنان در صحنه باشند و با اتحاد وحدت به اهداف ملی دست یابیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها