نماینده مجلس: گردش مالی زنجیره فولاد تقریبا دو برابر بودجه است

کد خبر: 1044793

نماینده زنجان در مجلس با بیان اینکه بازار محصولات فولادی گردش مالی حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی دارد که تقریبا دو برابر بودجه عمومی کشور است گفت: باید مشخص شود سود این بازار به جیب چه کسانی می‌رود.

نماینده مجلس: گردش مالی زنجیره فولاد تقریبا دو برابر بودجه است

خبرگزاری فارس: مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه ۲۳ دی) بعد از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار به عنوان موافق این طرح اظهار داشت: زنجیره فولاد مایه مباهات کشور شده و در شرایط تحریمی فعلی و خودکفایی در این زنجیره و صادرات و تأمین نیاز‌های ارزی کشور قابل تقدیر است.

وی افزود: حجم مالی و گردش مالی بسیار بالایی در زنجیره فولاد کشور وجود دارد که از ابتدا تا انتهای این زنجیره حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان این گردش مالی بوده و تقریبا دو برابر بودجه عمومی کشور است.

نماینده زنجان در مجلس تصریح کرد: باید بررسی کنیم که حجم زیادی سود که حاصل از افزایش هزینه و سود این زنجیره فولاد است به جیب چه کسانی رفته است.

طاهری خاطرنشان کرد: حمایت از زنجیره تولید فولاد برای نمایندگان مجلس مهم است این در حالی است که فولاد کاربرد‌های وسیعی در ساختمان‌سازی، خودروسازی و ... دارد.

وی درباره محور‌های طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار گفت: فروش داخلی این زنجیره، صادرات و فروش خارجی، سامانه تجارت و همچنین تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مشکلات زنجیره فولاد ۴ محور اصلی این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه بازار را با ابزار‌های موجود کنترل کنیم در فروش داخلی مکلف کرده‌ایم که کل عرضه در بورس باشد و هر کالایی در بورس مشتری نداشت مجاز به صادرات است.

طاهری تأکید کرد: این کار باعث عرضه به اندازه نیاز شده و بخش‌های پایانی زنجیره تولید فولاد هم تا زمانی که بازار کشش لازم را داشته باشد امکان صادرات خواهد داشت.

وی گفت: یکی از دلایل آشفتگی بازار فولاد عدم رصد به ویژه رصد انبار‌های فولادی است.

نماینده زنجان در مجلس گفت: میانگین عرضه فولاد در بورس ۳۰ درصد است که بقیه آن خارج از بورس عرضه شده است و شفافیت لازم را در این زنجیره نمی‌بینیم.

طاهری خاطرنشان کرد: انبار فروش، دریافت مواد اولیه و عرضه در بازار هم شفاف نیست.

وی گفت: بحث امضاء‌های طلایی و تصمیم‌گیری اشخاص در کمیته ویژه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد، ولی عملا اهداف طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار شفافیت بیشتر است.

نماینده زنجان در مجلس در پایان تصریح کرد:‌هر کالایی در بورس عرضه شود امکان صادرات خواهد داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها