تحریم کمباین‌سازی ایران از سوی دولت ترامپ

کد خبر: 1045834

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم شرکت کمباین‌سازی گفت: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ تحریم علیه ایران صورت گرفته که ۵۰ درصد آن مربوط به بعد از برجام بوده است که بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران در طول تاریخ است.

تحریم کمباین‌سازی ایران از سوی دولت ترامپ

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی اظهار کرد: بازار فولاد یک حاشیه سود ۲ هزار میلیارد تومانی و گردش مالی ۹۰۰ هزار میلیاردی دارد که متاسفانه دو مشکل اساسی در این بازار وجود دارد.

وی تصریح کرد: در کشور و در بازار فولاد شاهد رشد تولید هستیم، اما در دو بخش چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که یکی مربوط به عادلانه نبودن قیمت فولاد و دیگری مربوط به نحوه توزیع آن است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یارانه سنگینی در حوزه سوخت و انرژی به فولاد پرداخت می‌شود و تولیدکنندگان فولاد سوبسید خوبی دریافت می‌کنند، اما چرا مردم در داخل کشور از این سوبسید‌ها بهره مند نمی‌شوند و باید فولاد را حتی بیشتر از قیمت جهانی آن در داخل تهیه کنند.

سلیمی افزود: فولاد تولیدی در کشور با اینکه قیمت تمام شده آن بخش زیادی از سوبسید را به خود اختصاص داده، اما ۱۰۰ دلار گران‌تر از بازار جهانی به دست مردم می‌رسد که این موضوع جای بررسی دارد و باید بازار فولاد ساماندهی شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه توزیع نیز چالش‌هایی وجود دارد و شفافیتی در آن نیست، متاسفانه دلال‌ها به این بازار چنگ انداخته و اجازه نمی‌دهند محصول به دست مصرف کننده برسد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس بیان کرد: باید در حوزه توزیع شفاف سازی صورت گیرد که یک راه آن عرضه در بورس است، در حال حاضر ۳۰ درصد فولاد در بورس عرضه می‌شود که به نظر می‌رسد یک پستو‌هایی وجود دارد که باید مشخص شود چه اتفاقی در این بخش در حال رخ دادن است، کسی را متهم نمی‌کنیم، این روز‌ها عده‌ای سرو صدای عجیبی راه انداخته‌اند که جای تعجب دارد، کسانی که با این شفاف سازی مخالفت می‌کنند بهتر است کمک کنند بازار شفاف شود.

سلیمی همچنین با اشاره به تحریم جدید آمریکا علیه کمباین سازی بیان داشت: امروز آمریکا همه چیز و همه کس را تحریم کرده است که این نشان می‌دهد تحریم‌ها مردم ایران را هدف قرار داده است.

ایران تحریم شد، سد‌ها را شکست

وی ادامه داد: شرکت کمباین سازی چندین سال با چالش‌ها و مشکلاتی همراه بود، اما به محض اینکه متوجه شدند خونی در رگ‌های این صنعت جریان گرفته، آن را تحریم کردند که ثابت می‌کنند دشمنان با سرافرازی و پیشرفت ایران مخالف هستند.

وی افزود: توصیه می‌کنم دولت آمریکا تحریم‌های قبلی را مرور کند و هر کجا که ایران را تحریم کرد ایران توانست سد‌ها را بشکند و از سیم خاردار‌ها عبور کند.

سلیمی بیان داشت: آمریکا هنوز ملت ایران را نشناخته است، ایران در آستانه جهش اقتصادی است و حتما از این فشار‌ها با سلامت عبور خواهد کرد.

تحریم‌های جدید آمریکا از سر عصبانیت است

وی این تحریم‌ها را ناشی از عصبانیت ترامپ دانست و گفت: تحریم‌های جدید آمریکا از سر عصبانیت بوده و ذلیلی و شکست دولت آمریکا در برابر قدرت ایران را نشان می‌دهد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس تاکید کرد: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ تحریم علیه ایران صورت گرفته که ۵۰ درصد آن مربوط به بعد از برجام بوده است که بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران در طول تاریخ است.

سلیمی گفت: این تحریم‌ها خارج از اصول اخلاقی، تعهدی و حقوق بشری است، اما ملت ایران دست به دست هم داده و با تلاش در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها حرکت می‌کند.

تحریم کمباین‌سازی ایران از سوی دولت ترامپ

به گزارش فارس وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته در بیانیه‌ای تعدادی از شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از جمله واحد‌های تولید و صنعتی مرتبط با آستان قدس رضوی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد که بر اساس آن شرکت کمباین سازی ایران ـ اراک که سهام آن متعلق آستان قدس رضوی است، نیز در این لیست قرار گرفته است.

بخشی از سهام این شرکت پس از سال‌ها درگیری و چالش در سال ۱۳۸۴ بر اساس اجرای قانون خصوصی‌سازی به آستان قدس رضوی واگذار شد و در سال ۱۳۹۲ آستان قدس رضوی با پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال سهام خود را به ۷۵ درصد افزایش داد و توانست با وجود مشکلات تحریمی در تولید کمباین خوش بدرخشد و نمونه‌ای یک واحد موفق را در شرایط تحریمی به منصه ظهور برساند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها