ادامه انتقادها به نهاد اجماع‌ساز جدید / باید نئو‌اصلاح‌طلبی شکل بگیرد

کد خبر: 1047328

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات درباره ساز و کار نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان توضیحاتی ارائه داد.

ادامه انتقادها به نهاد اجماع‌ساز جدید / باید نئو‌اصلاح‌طلبی شکل بگیرد

گروه سیاست سایت فردا - همین دیروز بود که خبر رسید کمیته پنج نفره تکلیف اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز جدید اصلاح‌طلبان را مشخص کرده و این طور تصور شد که جریان اصلاحات گامی به سوی منسجم‌تر شدن برداشته است. این طور که معلوم است اما از این خبرها نیست و اختلافات همچنان ادامه دارد.

لازم به ذکر است که از ابتدای طرح تشکیل نهاد جدید، شاهد بیان انتقاداتی بودیم. بسیاری از اصلاح‌طلبان از جمله اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی با به نقش حقیقی‌ها در این نهاد ، آن را مشمول همان ایراداتی دانستند که به شورای عالی سیاست‌گذاری وارد بود.

بعد از چند هفته ایرادگیری و بگومگو اما آن کمیته پنج نفره که از بیان اسامی اعضای آن نیز طفره رفتند، پانزده عضو حقیقی را مشخص کرد و رسانه‌های اصلاح‌طلب مثل «اعتماد» از این پیشرفت در جریان تشکیل سازوکار انتخاباتی جدید استقبال گسترده‌ای کردند.

این طور که به نظر می‌رسد اما این همه ماجرا نیست و انتقادات به نهاد جدید و سازوکار آن همچنان باقی است. شاهد هم اظهارات اخیر محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان. او می‌گوید: «معتقدم که این نهاد هم برای اجماع اصلاح طلبان چاره ساز نخواهد بود و نمی‌تواند نقش اجماع سازی را به خوبی ایفا کند؛ چرا که بیشتر گروه‌های اصلاح طلب با این مجموعه مخالف هستند.»

به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گروه‌هایی از اصلاح طلبان که در درون آن اجماع قرار ندارند چندان موافق اجماع سازی به این شکل نیستند و این هم موضوع تازه‌ای است که برخی مطرح می‌کنند، اما باز هم یک طرح شکست خورده است و تا زمانی که تمام گروه‌های اصلاح طلب گرد هم جمع نشوند این اتفاق رخ نخواهد داد. کمااینکه در حال حاضر هر یک از احزاب اصلاح طلب به صورت جداگانه در حال معرفی نامزد انتخاباتی هستند، برای مثال حزب کارگزاران، اتحاد ملت، مجمع روحانیون مبارز و سایر احزاب هر یک نامزد‌های جدا دارند، بنابراین بعید است که اجماعی رخ دهد.

خبر انتخاباتی که دبیرکل حزب مردمی اصلاحات بیان می‌کند آن است که « اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف و مصطفی معین در شرف نامزدی برای انتخابات هستند، از سوی دیگر هم موضوع آمدن سید حسن خمینی برای نامزدی جدی شده است». فومنی همین را گواه می‌گیرد تا بگوید که « عدم اجماع در بین اصلاح طلبان است».

فومنی با اشاره به فقدان نقش مردم در تصمیم گیری اصلاح طلبان گفت: معتقدم که هر چه قدر اصلاح طلبان از مردم دورتر باشند به همان میزان متحمل ضرر خواهند شد، متاسفانه در این سال‌های اخیر برخی گروه‌های خاص در تلاش بودند تا برای این جریان تصمیم بگیرند. آن‌ها نظرات مردم و آن‌هایی که طرفدار این جریان هستند را مد نظر قرار نمی‌دهند که این موضوع باعث ضربه اساسی به این جریان شده است، معتقدم که اگر این جریان از مردم جدا باشد بیش از پیش ضرر خواهد کرد؛ اما اگر در کنار مردم باشد قطعا موفقیت‌های بسیاری خواهد داشت.

فعال اصلاح طلب درباره چاره فقدان پایگاه مردمی در این جریان گفت: معتقدم که این جریان باید یک پوست اندازی وسیعی داشته باشد، یعنی اصلاحات باید خود را از درون پالایش کند، زیرا نیاز به یک خون تازه در رگ‌هایش دارد. اصلاحات قدیم دیگر مرده است و باید اصلاحات نوین یا نئو اصلاح طلبی شکل بگیرد تا با ایده‌های تازه مردم را جذب کند.

او تاکید کرد: معتقدم دیدگاه‌ها و شعار‌های قدیم سنتی دیگر جوابگو نیست و باید مدرن شد. اما این جریان با مدرنیته سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فاصله گرفته است و همین هم شکاف بین مردم و جریان‌های اصلاح طلب را بیشتر می‌کند، از سوی دیگر اصلاح طلبانی هم که در حاکمیت قرار دارند به سبب سهم خواهی که دارند روز به روز از مردم بیشتر فاصله می‌گیرند و مردم هم نسبت به آن‌ها بدبین‌تر می‌شوند. این‌ها همه موضوعاتی است که باعث آسیب به این جریان شده است.

فومنی تصریح کرد: بسیاری هم خود را پدر سالار این جریان می‌دانند و می‌خواهند حرف اول و آخر را در این جریان بزنند، این‌ها همه باعث آسیب به این جریان شده است. اصلاحات نباید شخص یا گروه محور باشد، بلکه باید مردم محور باشد و از این فرد گرایی خارج شود که در این صورت موفق خواهد شد، اما در این انتخابات بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها