اظهارنظر ابطحی درباره نامزد انتخاباتی اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1048476

عضو مجمع روحانیون مبارز ابراز عقیده کرد: تجربه دوره آقای روحانی برای اصلاح‌طلبان اثبات کرد که با نامزد نیابتی وارد کار انتخابات نشویم. نامزد نیابتی به نفع جریان اصلاحات نیست.

اظهارنظر ابطحی درباره نامزد انتخاباتی اصلاح‌طلبان

ایسنا: محمدعلی ابطحی در دومین نشست از سلسله جلسات انتخاباتی «جمهور» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در برابر این پرسش که برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌خواهید کسی را معرفی کنید؟ پاسخ داد: در حقیقت الان رقیب جدی اصلاح‌طلبان در این دوره، مشارکت مردم است و نتیجه‌اش را هم در همین انتخابات مجلس دیدیم. ما الان بیشتر حرفمان این است که واقعا باید نشاطی به جامعه آورد و نشاطش هم این خواهد بود که همه جامعه خودشان را در سرنوشت خود شریک بدانند.

وی ادامه داد: برداشت من این است که جریان مقابل ما چنین باوری ندارد، یعنی معتقدند هرچه حضور کمتر باشد بهتر است. آن‌ها رقابتشان با حضور است و ما با عدم حضور، اما در مورد مصداق، هنوز وارد بحث نشده‌ایم.

ابطحی در پاسخ به این پرسش که اگر همین الان انتخابات انجام شود، اقبالی از جهت مردم به سمت اصلاحات وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: یک طرحی چند سالی اجرا شد در کشور با خط اینکه «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا». شاید هم مرکزیت اصلی آن آمدنیوز بود و اینجا نقطه اشتراک بین جریانات افراطی داخل و طیف‌های برانداز و سلطنت‌طلب شد. هم جریان اصولگرای افراطی در داخل و هم جریان برانداز سلطنت‌طلب و منافق در خارج از کشور، همه‌ به یک نقطه‌نظری رسیدند که مرکزیتی در داخل ایران نباشد که قابل اعتماد باشد؛ مثل آقای خاتمی که با یک «تکرار می‌کنم» فضای جامعه را برگرداند. این بخش تبلیغی‌اش بود، بخش دیگر، بخش واقعی بیرونی آن بود و آن این بود که دولت یک عملکرد قابل قبولی نداشت.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: نکته سوم این است که فشار زیادی از طرف جریانات افراطی وجود داشت که به دولت و سیاست خارجی و این‌ها حمله می‌کردند و شاید دلیل چهارمش هم بحرانی بود که در تاریخ، کم‌نظیر بود که ترامپ آن را به وجود آورد. ترامپ شاید سخت‌ترین شرایط تاریخی را برای این دوره به وجود آورد.

ابطحی با بیان اینکه ما به دوران آقای خاتمی خیلی تاکید داریم، گفت: آن دوران که هم رهبری و رئیس‌جمهور بهترین رابطه را داشتند، هم اقتصاد آرام‌تری در جامعه بوده، این را می‌توانید از هر اقتصاددانی بپرسید و هم آزادی‌ها بیشتر بود. یک بار پیش آقای سیدحسن نصرالله رفتم که او گفت دوران شما، بهترین دوران حمایت از همین جریانات آزادی‌بخش و انقلابی دنیا است. خب بله، اگر ما همچنین فضایی را بتوانیم دوباره ترسیم بکنیم، می‌تواند رأی‌ساز باشد.

ابطحی درباره تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر انتخابات ایران، اظهار کرد: بحث بایدن که هیچ وقت اولِ انتخابات مطرح نبوده است. در مجموع من این را دو سه بار هم توئیت کردم که نه بایدن منجی ما است، نه ترامپ. البته رفتار ترامپ در همه‌جای دنیا خیلی غیرطبیعی بود؛ چه در حمایت‌هایش از اسرائیل و عربستان سعودی، چه در فشار حداکثری علیه ایران. من فکر می‌کنم در حال حاضر خط جمهوری اسلامی به سمت مذاکره مستقیم ۱+۵ نمی‌رود. جدا از آمریکا، فکر می‌کنم این خط قرمزِ رهبری باشد و طبیعتا وقتی خط قرمز این باشد، کسی از آن عبور نمی‌کند؛ اما در مجموع بالاخره کشور به راهگشایی در این بحران اقتصادی نیاز دارد. همین‌که آقای ترقی گفته بودند اصلاح‌طلب‌ها مذاکره نکنند، ما می‌کنیم.

وی با بیان اینکه "من حرفی در مورد این مساله ندارم که چه کسی مذاکره کند"، گفت: هرکس می‌خواهد برود مذاکره کند، ولی مهم این است که کمی بحران و بار اقتصادی جامعه را کم کنیم. وظیفه ما شعار دادن نیست. ما وظیفه داریم مردم را از نظر اقتصادی، مقداری در فضای بهتری قرار دهیم. البته این را هم بگویم که با ارتباط با آمریکا مشکلمان حل نمی‌شود؛ مشکلاتمان با اتکا به داخل و کم کردن بحران‌های خارجی که البته روی اقتصاد هم تاثیر دارد، حل خواهد شد.

این فعال سیاسی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ باز هم از یک نامزد نیابتی حمایت می‌کند؟ تصریح کرد: تجربه دوره آقای روحانی برای ما این را اثبات کرد که با نامزد نیابتی وارد کار نشویم. اگر نامزد داشته باشیم، وارد می‌شویم و اگر نداشته باشیم طبیعتاً می‌رویم رأی می‌دهیم به یک نفر دیگر؛ اما فعال نخواهیم بود. تجربه نشان داده که نامزد نیابتی به نفع جریان اصلاحات نیست. اصلاحات یک اندیشه است؛ اصلاحات صرفا یک‌سری احزاب نیست. معتقدیم این اندیشه نیاز جامعه امروز ایران است و باید این گفتمان جامعه مدنی و اصلاحات در جامعه به وجود بیاید و شکل بگیرد و باقی بماند.

این عضو مجمع روحانیون دریا ه رویکرد و نظر اصلاح‌طلبان در مورد عدالت، گفت: عدالت بنای انقلاب اسلامی یا اینکه حتی بالاتر از انقلاب اسلامی، بنای انسانیت است و کل دنیا بر پایه عدالت است. اگر عدالت باشد طبیعی است که جامعه می‌تواند اعتماد کند. اصلا کار حاکم، برقرار کردن عدالت است. عدالت اجتماعی خیلی مهم‌تر است که البته راه‌های مختلف عدالت اجتماعی، بخصوص چون مبتنی بر اقتصاد است، تجربه شده است.

وی با بیان اینکه "عدالت در بحث‌های قضایی هم مهم است"، افزود: مثلا در دورانی که آقای رئیسی آمدند، معلوم می‌شود که یکسری کارها می‌توانسته انجام شود اما قبلی‌ها انجام ندادند، اما ایشان انجام دادند و این موضوع خیلی اعتمادبخش و اعتمادآفرین است.

ابطحی اظهار کرد: این‌ها نقاطی است که مشکل‌آفرین است و نشان می‌دهد که راه‌حل وجود دارد. رفتار آقای رئیسی خیلی مؤثر بوده است و مسائل را به عدالت قضایی نزدیک می‌کند.‌ این موضوع در همه بخش‌های جامعه تاثیر دارد. در کل، عدالت را هر کس که رعایت نکند، خودش آسیب می‌بیند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها