واکنش فلاحت‌پیشه به حکم بایدن برای رابرت مالی

کد خبر: 1048743

یک کارشناس مسائل سیاسی معتقد است، آمریکا در نهایت به برجام برمی‌گردد.

واکنش فلاحت‌پیشه به حکم بایدن برای رابرت مالی

خبرگزاری ایسنا: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با بیان اینکه تاریخ نشان داده برجام موضوعی بین ایران و آمریکا بوده و بازیگران دیگر عمدتا سیاهی لشکر هستند، افزود: بازگشت به برجام فقط در صورتی انجام می‌شود که این دو کشور بخواهند آن را احیا کنند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ابراز عقیده کرد، اگر موضع منفی بازیگران اروپایی مانند فرانسه و به میزان محدودتری آلمان نبود، اروپایی‌ها می‌توانستند فرجه مشخصی را برای بازگشت همزمان همه طرف‌ها به برجام مشخص کنند، اما موضع‌گیری اخیر این کشور‌ها خصوصا فرانسه کار را دشوار کرده است.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه بجز کشور‌های اروپایی در طرف دیگر چین و روسیه را داریم، ادامه داد: اختلافات بین این کشور‌ها با آمریکا نیز بگونه‌ای است که آمریکا نمی‎تواند جایگاه میانجی‌گری در برجام را به این کشور‌ها بدهد.

وی تنها راهکار باقی مانده را توافق خود ایران و آمریکا برای احیای برجام دانست.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه آمریکا و دولت بایدن به رغم ظاهر چندجانبه گرایانه‌ای که از خود نشان می‌دهد در نهایت با دید یک جانبه گرایانه به برجام خواهد نگریست که این موضوع به نفع ایران است، تاکید کرد: مشابه این شرایط را در زمان امضای برجام شاهد بودیم که "جان کری" امضا متن تفاهم شده برجام را به بهانه آنکه "اوباما" با برخی بند‌های آن مخالف است چند روز نگه داشت، اما در نهایت تمام بند‌ها بدون تغییر به امضا رسید.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نوع حکمی که بایدن برای "رابرت مالی" به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران زده نوع افشا شده و علنی حکمی است که اوباما در گذشته به صورت پنهان برای وی در نظر گرفت تا زمینه برجام را بچیند.

وی معتقد است، امکان احیای برجام وجود دارد، اما این کار صرفا در شرایطی صورت خواهد گرفت که ایران و آمریکا احیای برجام را در دستور کار قرار بدهند و اگر انتظار داشته باشند دیگر بازیگران بخواهند برجام را احیا کنند با توجه به مواضع اخیر برخی مقامات اروپایی این انتظار بی فایده است و آسیب آن متوجه همه بازیگران خصوصا آمریکا خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره اینکه بازگشت به برجام تقریبا در چه زمانی امکانپذیر است نیز عنوان کرد: این کار باید فارغ از این دولت یا دولت بعدی، در اسرع وقت انجام شود تا دست سایر بازیگران که عمدتا منافع اقتصادی دارند از برجام کوتاه شده و اجازه داده نشود برجام به محل سهم خواهی بازیگران سیاسی مختلف و برخی کشور‌ها تبدیل شود.

وی در ادامه اختلافات جناحی در ایران در این زمینه را باعث آسیب زدن به منافع ملی دانست و تاکید کرد: برجام یک پرونده فراقوه‌ای و فراجناحی است و تبدیل آن به یک امر جناحی باعث تعلل موذیانه دیپلمات‌های غربی خواهد شد.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به سخنان مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره لزوم حضور عربستان در مذاکرات برجام، عنوان کرد: این موضوع ناشی از تعلل ایران و آمریکا در احیای برجام است که باعث می‌شود مکرون با هدف بهره اقتصادی به دنبال وارد کردن عربستان به مذاکرات برجام باشد، در حالیکه عربستان هیچ جایگاهی در برجام ندارد و مکرون نیز می‌داند از این توان برخوردار نیست که عربستان را در برجام وارد کند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه کشور‌هایی مانند فرانسه به دنبال بهره اقتصادی از برجام هستند، تاکید کرد: اینکه بعد از خروج ترامپ از برجام کشور‌های اروپایی نتوانستند یک راه باریک به اسم "اینستکس" را فعال کنند نشان می‌دهد قدرت کشور‌های اروپایی در موضوع برجام یک قدرت حاشیه‌ای بوده و تنها در حد اسم است.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها