چه کسی رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان می‌شود؟

کد خبر: 1048922

حسین کمالی، عضو سازوکار اجماع ساز اصلاح طلبان می‌گوید: در نهاد اجماع‌ساز جدید، اشخاص حقیقی صاحب حق رأی نیستند در نتیجه تفاوت‌های اساسی وجود دارد و احتمال اینکه مجموعه جدید بتواند به نتیجه برسد بسیار بیشتر از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.

چه کسی رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان می‌شود؟

گروه سیاست سایت فردا - نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان شکل گرفته و چندی است که محل بحث شده است. ایرادات به این نهاد به قدری است که برخی از اصلاح‌طلبان دست به قلم شده و به رئیس دولت اصلاحات نامه نوشته‌اند. در عین حال تلاش برای رفع ایرادات و ساماندهی این نهاد ادامه دارد و اصلاح‌طلبان امیدوار هستند که آن را به انتخابات پیش رو برسانند.

تکلیف اسم و رئیسی این سازوکار هنوز معلوم نیست اما اصلاح‌طلبان ناگزیر هستند که پیش از آن مسائل دیگر مثل نقش و سهم حقیقی‌ها را معلوم کنند.

حسین کمالی، چهره سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب اسلامی از جمله افرادی است که معتقد است نقش اعضای حقیقی در این سازوکار با نقش آنان شورای عالی سیاست گذاری متفاوت است.

وی در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» توضیح می‌دهد که « در شورای عالی سیاستگذاری، تعداد اشخاص حقیقی که حضور پیدا کردند بسیار زیاد بود و عمدتا کسانی بودند که از سابقه سیاسی و تجربه کافی برخوردار نبودند به بیان دیگر افراد شناخته‌شده‌ای نبودند و با جمع شخصیت‌هایی که اکنون برای این نهاد اجماع‌ساز انتخاب شده اند بسیار متفاوت بودند.»

وی افزوده است: «نکته دیگر اینکه اشخاص حقیقی که در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان انتخاب شده‌اند نقش مشاور را برعهده دارند و به نوعی عضو مجموعه اجماع‌ساز یا عضو جبهه نیستند بلکه تنها به ارائه مشورت می‌پردازند. در حالی که در شورای عالی سیاستگذاری، اشخاص حقیقی صاحب حق رأی بودند از این رو بعضی از احزاب به داشتن حق رأی این اشخاص حقیقی، معترض بودند. درحالی که در نهاد اجماع‌ساز جدید، اشخاص حقیقی صاحب حق رأی نیستند در نتیجه تفاوت‌های اساسی وجود دارد و احتمال اینکه مجموعه جدید بتواند به نتیجه برسد بسیار بیشتر از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.»

وی نگاهی خوشبینانه به این سازوکار دارد و درباره نحوه مدیریت آن نیز می‌گوید: «در این باره هنوز تصمیمی گرفته نشده است در واقع وقتی اعضای مجموعه نهایی شدند درباره سازوکار مدیریتی این سازوکار تصمیم‌گیری خواهند کرد. در مورد استمرار یا عدم استمرار فعالیت این نهاد باید گفت که استمرار فعالیت نهاد جدید بستگی به نظر احزاب دارد.»

به گفته کمالی، در مورد نحوه اداره جلسات نهاد جدید مورد نظر طبیعتاً خود اعضای جلسه تصمیم خواهند گرفت که جلسه چگونه اداره شود و با چه آیین نامه‌هایی برنامه‌ها به نظم درآید بدیهی است در هر جلسه ابتدا هیئت رئیسه سنی انتخاب و بعد هیئت رییسه دائمی، اداره امور را در دست خواهند گرفت، اما اینکه هیئت رئیسه دائمی به چه شکل و شیوه‌هایی، کار را اداره خواهند کرد احتمال دارد روسای دوره‌ای شورای هماهنگی، مسئولیت اداره امور را عهده دار باشند و یا اعضای هیئت رئیسه‌ای به همین منظور انتخاب شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نقش سیدمحمد خاتمی در این نهاد نیز می‌گوید: « واقعیت این است که آقای خاتمی یک شخصیت ذی نفوذ در مجموعه اصلاح طلبان است و مورد احترام همه اصلاح‌طلبان است، اما یکی از مشخصه‌های مهمی که اصلاح‌طلبان دارند و باید هم داشته باشند این است اهل فکر، تدبر و تصمیم و اقدام جمعی هستند بنابراین اینکه بخواهیم تصور کنیم اصلاح‌طلبان فرد محور هستند و یک فرد محوریت این جریان را برعهده دارد برای مجموعه اصلاح‌طلبان، چندان پسندیده نیست. در نتیجه نقش آقای خاتمی در جریانات اصلاح‌طلب پوشیده نیست.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها