کوچکی‌نژاد: باید کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد می‌کرد

کد خبر: 1048927

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه وابستگی بودجه به نفت در بودجه ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ درصد است، گفت: درآمد‌های دولت در تبصره ۱۴ نشان می‌دهد که به دنبال گرانی‌های حامل‌های انرژی است.

کوچکی‌نژاد: باید کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد می‌کرد

خبرگزاری فارس: جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه ۱۴ بهمن) در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۰ یکی از کار‌های مهم و حساس مجلس یازدهم است؛ انتظار داریم که موافقین و مخالفین با اعداد و ارقام صحبت کنند، چرا که شرایط حاکم در دنیا و کشورمان مهم است.

وی افزود: بودجه ۱۴۰۰ در انتقال بین دو دولت تصویب می‌شود، این در حالی است که بعد از رهنمود مقام معظم رهبری به دولت و مجلس، باید کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد می‌کرد، چرا که حذف تبصره ۴ و کاهش درآمد دولت در بخش نفت وجود نداشته و باید صندق توسعه ملی به نفع تولید و رشد کشور تقویت می‌شد و بر همین اساس، باید به لایحه بودجه ۱۴۰۰ رأی منفی می‌دادند.

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: بودجه ۱۴۰۰ مانند مریضی اورژانسی بود و کمیسیون تلفیق آن را مداوا نکرده و درد آن بیشتر شد.

وی افزود: دولت اعلام کرد که تغییرات بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق را قبول ندارد و تورم را به مردم تحمیل می‌کند، در حالی که این حرف جنگ روانی دولت علیه مجلس است.

وی افزود: نباید گرانی به مردم تحمیل شود و تورم افزایش پیدا کند، زیرا جامعه دیگر تحمل بیشتر را ندارد؛ در بودجه، تورم بیش از ۴۰ درصدی را شاهد خواهیم بود، ضمن اینکه کسری بودجه هم خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: درآمد‌های دولت معلوم نیست که در سال ۱۴۰۰ از کجا به دست می‌آید، زیرا این درآمد‌ها پایدار نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: بودجه ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ درصد وابستگی به نفت دارد در حالی که قانون برنامه ششم توسعه می‌گوید که نباید بودجه به درآمد نفت وابسته باشد، اما به نظر می‌رسد که کمیسیون تلفیق به دنبال گرانی فرآورده‌های نفتی است که این کار موجب تنش بین مردم شده و آرامش جامعه را می‌گیرد.

کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: ما در بودجه ۱۴۰۰ همچنان حقوق نجومی را خواهیم دید، در حالی که باید عدالت دریافتی در حقوق‌ها وجود داشته باشد.

وی افزود: یکصد هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در جامعه داریم، ولی متأسفانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به بخش مالیات بر ارزش افزده و درآمد‌های دولت اضافه شده که مستقیماً از جیب مردم برداشت می‌شود.

کوچکی‌نژاد گفت: کمیسیون تلفیق اگر به دنبال کار برای مردم و نفع جامعه بود باید رأی منفی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌داد.

وی افزود: درآمد‌های دولت در بودجه ۱۴۰۰ صددرصد افزایش پیدا کرده، ضمن اینکه بودجه عمومی کشور هم ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که این رقم در سال جاری ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه ارقام در تبصره‌های بودجه شفاف نیست، گفت: من با ارز ۴۲۰۰ تومانی موافق هستم، ولی باید برای آن روشی صحیح ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت در سال ۸۹، دو ماه یارانه به حساب مردم ریخت و سپس گفت دو ماه بعد هدفمندی یارانه‌ها را اجرا خواهم کرد؛ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی غلط است و روشی که کمیسیون تلفیق در این باره پیشنهاد داده بحران‌زاست.

وی گفت: مجلس انقلابی اجازه نگرانی و آسیب به مردم را نمی‌دهد؛ تغییرات ارز ۴۲۰۰ تومانی در کمیسیون تلفیق پذیرفتنی نیست چرا که این منجر به افزایش صددرصدی مواد اولیه کارخانجات شده است.

کوچکی‌نژاد گفت: اگر به جای کالا به مردم پول بدهیم، مردم به سمت خرید‌های دیگر می‌روند و سلامت مردم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی دولت در بودجه بوده است حتی عنوان شده این رقم به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که درآمدی ناپایدار است.

وی گفت: با فرار مالیاتی و معوقات مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ مبارزه نشده است این در حالی است که ۴۵۵ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از مالیات است، ضمن اینکه کمیسیون تلفیق درآمد دولت در تبصره ۱۴ را به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسانده است در حالی که این رقم ۲۸۸ هزار میلیارد تومان بوده که معنایش گرانی حامل‌های انرژی است.

وی افزود: خدمات آب و برق و گاز به واحد‌های تولیدی افزایش یافته که معنایش گرانی بیشتر است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها