بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌ها / مجلس و شفافیت / نه به پیشنهاد ظریف

کد خبر: 1049061

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌ها / مجلس و شفافیت / نه به پیشنهاد ظریف

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» عدم تصویب طرح شفافیت آرا در مجلس را عکس یک کرده و نوشته است: «8 ماه و 9 روز پیش بود که یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از پس انتخاباتی حداقلی و ردصلاحیتی حداکثری با چهره‌هایی متعلق به منتهی‌الیه راست سیاست ایران در شرایطی تشکیل شد که اصولگرایان با استفاده از چهره‌های سیاسی و واعظان مذهبی خود و البته رسانه‌های‌شان، تلاش می‌کردند نمایندگان مجلس دهم و اعضای فراکسیون امید را چهره‌هایی مخالف شفافیت پارلمانی معرفی کنند. وعده اصولگرایان شفافیت بود و رونق اقتصادی که ناکامی‌شان حداقل در مورد دوم، به ‌سادگی و با آمار و ارقام قابل ‌اثبات است. اما آنچه سبب شده اصولگرایان حداقل در این زمینه چندان با انتقاد مواجه نشوند، عملکرد نه چندان قابل ‌قبول دولت دوازدهم است. عملکردی که سبب شده اصولگرایان همه تقصیرها را متوجه دولت کنند و خود را بی‌تقصیر و بی‌اختیار جلوه دهند ولی در موضوع شفافیت اوضاع متفاوت است. اگر تا دیروز مخالفت اصلاح‌طلبان پارلمان با شفافیتِ گزینشی و آلوده به اغراض سیاسی اصولگرایان، از سوی رسانه‌های این جریان سیاسی به عنوان دلیل ناکامی در تحقق شفافیت صرفا پارلمانی مورد نظر اصولگرایان دوره دهم عنوان می‌شد، امروز مجلس یکدست در اختیار اصولگرایان است و باز هم کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان تصویب نمی‌شود تا بار دیگر موعظه سعدی اثبات شود که «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست.»

این درحالی است که طرح شفافیت آرا در مجلس دهم و اکثرا اصلاح‌طلب نیز مورد بررسی قرار گرفته و رای نیاورده بود، ضمن اینکه گفت‌وگوها و اظهارات کارشناسان و نمایندگان در ادوار که رسانه‌ها منتشر شده نیز عموما حاکی از آن است که امکان تصویب این طرح در هیچ یک مجالس پیشین و بعدی نیز وجود نداشته و ندارد.

اعتماد 16 بهمن

«شرق» طرح شفافیت آرا و رد آن در صحن علنی را تیتر یک کرده است. در این گزارش با عنوان «دست رد مجلس انقلابی به شفافیت» آمده است: «زمانی که دوفوریت این طرح (نه حتی کلیات آن) در مجلس دهم رأی نیاورد، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در سخنانی اظهار کرد: «آی مجلس شورای اسلامی، چه کسی به شما حق داده که شفاف رأی ندهید و شفاف رأی‌دادن را تفتیش عقاید بدانید؟». او چنان با خشم فریاد می‌زد که بسیاری نگران حنجره او شده بودند اما اکنون که کلیات طرح رد شده، سکوت اختیار کرده است و بر نمایندگان همفکرش نمی‌تازد. همان‌ زمان رسانه‌های اصلاح‌طلب دراین‌باره نوشتند: ‌حرفی که آقای پناهیان زده است، نشان می‌دهد از فرایند تصویب قانون، فوریت، محتوا و کلیات، جزئیات و اینکه چه جایگاهی دارند، مطلع نبوده است. رسانه‌های اصولگرا هم از او حمایت کردند و نوشتند: سخنان حجت‌الاسلام پناهیان درباره لزوم شفافیت آرای نمایندگان کاملا درست است و واقعا روحانیان، علما و مردم حق دارند که شفافیت آرای نمایندگان را مطالبه کنند. حال که اصولگرایان خود رأی به رد این طرح داده‌اند و خبری از سردادن وامصیبتا نیست، یکی از نکات جالب در مواجهه با این رفتار دوگانه، دفاع از تصمیم خود و همچنان حمله به مجلس‌دهمی‌هاست. مجتبی توانگر، یکی از نمایندگان مجلس در توییتی با اعلام رد کلیات این طرح در صحن مجلس نوشته است: «این طرح در مجلس دهم فقط ۵۹ رأی کسب کرده بود». البته این نماینده مردم در مجلس توضیح نداده است چرا ۳۵ درصد از نمایندگان مجلس یکدست اصولگرای یازدهم با این طرح مخالف بوده‌اند!»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در گزارشی با عنوان «اختلاف دولت و مجلس بر سر بودجه» آورده است: «با رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس روز سه‌شنبه اختلاف‌نظر دولت و مجلس برای ادامه بررسی این لایحه بالا گرفته است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد با توجه به اینکه آنچه در صحن علنی مجلس رد شده، مصوبه کمیسیون تلفیق بوده نه لایحه بودجه ارائه‌شده از سوی دولت، در نتیجه، این لایحه باید برای اصلاح به کمیسیون تلفیق اعاده شود.»

شرق 16 بهمن

«آرمان ملی» عکس یک را به علی‌انصاریان و میناوند اختصاص داده و در تیتر یک نیز از گرانی اجاره‌بها در بازار مسکن گزارش می‌دهد. «شلیک به مثلث بزرگان ِاصلاحات» نیز تیتر گزارش دیگری از شماره امروز آرمان ملی است. در این گزارش آمده است: «دور از ذهن نبود که باز هم مباحث انتخاباتی در کشور آغاز و نوک پیکان هجمه اصولگرایان به سمت مجمع روحانیون مبارز نشانه گرفته شود مانند انتخابات 96 و 92 و همه انتخابات‌های ماقبل آنها. لازم نیست به یافتن علل این هجمه‌ها پرداخته شود چرا که واضح و مبرهن است اصولگرایان به‌ویژه طیف دلواپس آن، نگران نقش‌آفرینی خاتمی در معرفی کاندیدای جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هستند و تجربه به آنها ثابت کرده که هرگاه اصلاح‌طلبان به اجماع رسیده و در زیر پرچم بزرگان مجمع روحانیون به تصمیم نهایی درباره نحوه حضور در انتخابات رسیده‌اند، نتیجه‌ای جز شکست برای طیف اصولگرا نداشته پس از هر مسیری برای ممانعت از نقش‌آفرینی اعضای مجمع روحانیون بهره می‌برند.»

آرمان 16 بهمن

«ایران» سخنان دیروز رهبری را تیتر یک و فوت علی انصاریان بر اثر کرونا را عکس یک کرده است. همچنین در گزارشی با عنوان «مجلس شفاف نشد» آورده است: «دیروز روز اظهار تأسف مجلسی‌ها بود؛ از رئیس و برخی نمایندگان گرفته که به دنبال شفافیت آرای خود بودند و ناکام ماندند تا آنانی که این کار را تبلیغاتی برای ریاست جمهوری 1400 دانستند و حسابی به حامی اصلی طرح انتقاد کردند.

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس طرح شفافیت آرای نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت. طرحی که از همان روزهای ابتدایی آغاز به‌کار مجلس یازدهم در کنار شعارهای نمایندگان اصولگرا قرار گرفته بود و روز یکشنبه هم وقتی تقاضای برخی از آنان برای در اولویت قرار گرفتنش بررسی شد، موافقت اکثریت نمایندگان را در پی داشت.

این طرح که همان اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس است، دیروز تنها 3 رأی با تصویب فاصله داشت و آنقدر برای محمدباقر قالیباف که از حامیان اصلی این طرح بوده، گران آمد که پس از مخالفت نمایندگان با آن طی توضیحی در توئیتر خود نوشت: «‌به طرح شفافیت، رأی موافق دادم ولی متأسفانه این طرح که به دو سوم آرا نیاز داشت با ۱۵۳ رأی (۶۵.۲ درصد) موافق و فقط با ۳ رأی کمتر تصویب نشد. امیدوارم با ایجاد اصلاحات مدنظر نمایندگان و افزوده شدن به دامنه شفافیت، طرح مجدداً به صحن بیاید و در همین مجلس، قفل تصویب شفافیت آرا شکسته شود.»

ایران 16 بهمن

«آفتاب یزد» عکس علی‌انصاریان که دیروز بر اثر کرونا جان باخت را صفحه نخست منتشر کرده و در تیتر یک خود نیز به رای نیاوردن طرح شفافیت آرا پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «رد طرح شفافیت درمجلس مدعی شفافیت!» به نقل از حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا آورده است: «بعید می‌دانم طرح شفافیت آراء نمایندگان مطابق آن‌چه در ذهن ما است در این مجلس تصویب شود اما ممکن است با تبصره‌هایی که عملاً از شفافیت چیزی باقی نخواهد گذاشت چیزی شبیه شفافیت برای اقناع افکار عمومی تصویب شود که قطعا جامعه آن را نخواهد پذیرفت. همه در عجبیم از این رفتار مجلس که چگونه شعار شفافیت می‌دهند و مجلس دهم را تا مرز فروپاشی زیرفشار قرار دادند که چرا شفاف نیستند اما خود به آسانی به طرح شفافیت پشت می‌کنند؟! طبیعتاً جامعه نسبت به چنین رفتارهای دوگانه‌ای واکنش منفی نشان خواهد داد خاصه آن که برخی از نمایندگان فعلی در زمان روی کار بودن مجلس دهم(قبلی) عمده انتقادشان به عدم تصویب شفافیت بود که به نظر می‌رسد در این آزمون و راستی آزمایی نتوانستند پیروز از میدان عمل خارج شوند!»

آفتاب یزد 16 بهمن

«جوان» تصویر نخست خود را به سخنان دیروز رهبری اختصاص داده و در تیتر یک نیز به سیاست خارجی پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با تیتر « امریکا «همزمان» ظریف را نپذیرفت!» نوشته است: «پاسخ «نه» بی‌تعارف وزارت خارجه امریکا به پیشنهاد ظریف درباره بازگشت «همزمان» به تعهدات نشان می‌دهد صرفاً توسعه برنامه هسته‌ای می‌تواند امریکا را مجبور به اجرای تعهداتش کند. ظاهراً این بار هم نه دیپلماسی ظریف، که سانتریفیوژ‌های ایران است که دولت امریکا را مجبور خواهد کرد به اجرای مؤثر تعهدات برجامی برگردد. وزیر امور خارجه بعد از چند روز اصرار روی موضع «اول امریکا»، سه شنبه از موضع خود عدول و اعلام کرد دو طرف می‌توانند نوعی «مکانیسم همزمان» اجرای تعهدات را به کار بگیرند، به این معنی که همزمان که امریکا به برجام و تعهداتش برمی گردد، ایران هم تعهدات تعدیل شده خود را از سر بگیرد. اما سخنگوی وزارت خارجه امریکا یک «نه» رو راست به ظریف گفته و تأکید کرده که واشنگتن، برای بازگشت «همزمان و هماهنگ» به برجام آمادگی ندارد. همزمان با درگرفتن این دیپلماسی تقابلی که روس‌ها آن را «آتش خودبینی و بلندپروازی‌های بی‌ثمر» در واشنگتن توصیف کرده‌اند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش جدید خود را منتشر کرد که می‌گوید ایران غنی‌سازی اورانیوم را با سانتریفیوژ‌های پیشرفته در نطنز آغاز کرده است.»

جوان 16 بهمن

«وطن امروز» سخنرانی دیروز رهبری را عکس یک و طبق سفارش ایشان به گسترش ادب اسلامی تاکید کرده است. همچنین در گزارش دیگری با اشاره به اظهارات دیروز روحانی که گفته بود اگر لایحه بودجه تصویب می‌شد، آن را اجرا نمی‌کرد از «پیشگیری به موقع مجلس» گفته و نوشته است: «فارغ از اینکه بهتر بود بودجه سال آینده نزدیک به اصلاحات انجام شده در کمیسیون تلفیق و مصوبات آن باشد، نباید این نکته را فراموش کرد که دولتی‌ها در یک ماه گذشته با وجود توافقی که بین رئیس‌جمهور و رئیس قوه مقننه صورت گرفته بود بارها از عدم اجرای مصوبات کمیسیون تلفیق سخن گفته بودند. به عبارت دیگر، به مرور زمان دولت زیر حرف اولیه خود مبنی بر پذیرش هر گونه تغییری به شرط رد نکردن کلیات لایحه بودجه زد. مصادیق زیادی در این باره وجود دارد که به بیان چند مورد از آنها اکتفا می‌کنیم.  حسن روحانی چندین ‌بار نمایندگان مجلس را به عدم پذیرش بودجه در صورتی که شاکله آن تغییر کند، تهدید کرد. رئیس‌جمهور چندی پیش با اشاره به اینکه دولت تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیرد، گفت: دولت با هر گونه تغییری در لایحه بودجه که آثار تورمی داشته و معیشت مردم را دچار مشکل کند، مخالف است.»

وطن امروز 16 بهمن

«کیهان» سخنان دیروز رهبری را تیتر یک کرده است. در گزارش دیگری نیز به رد طرح شفافیت آرا در مجلس پرداخته است. کیهان همچنان در یادداشت امروز خود با عنوان «عملیات شکار نهنگ یک گام به عقب دو گام به پیش» آورده است: «عده‌ای در کشور آگاهانه اقدام به تحریف مواضع بایدن کرده و تلاش کردند این‌گونه وانمود سازند که اگر بایدن در انتخابات پیروز شود بلافاصله به برجام بازگشته و تحریم‌ها لغو خواهد شد. مواضع دو هفته اخیر مسئولان سیاست خارجی آمریکا نشان می‌دهد همان‌طور که قابل پیش‌بینی و مشخص بود، خیال بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها، سرابی بیش نبوده و ماجرا پیچیده‌تر از آن است که عده‌ای گمان کرده و تصور می‌کردند. درک این پیچیدگی و فهم نگاه و برنامه دولت بایدن مسئله‌ای مهم و اساسی است که نیازمند نگاهی همه‌جانبه و عمیق است.»

کیهان 16 بهمن

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها