قالیباف: باید به سمت حکمرانی محلی پیش رویم

کد خبر: 1049104

رئیس مجلس شورای اسلامی تمرکزگرایی در حکمرانی را یکی از چالش های جدی کشور خواند و افزود: باید از ظرفیت های شوراها همانند آنچه که در قانون اساسی تعیین شده است بهره بگیریم.

قالیباف: باید به سمت حکمرانی محلی پیش رویم

خبرگزاری ایسنا: محمدباقر قالیباف در سی و نهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها به عنوان میهمان ویژه حضور پیدا کرد و ضمن تبریک دهه فجر و میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا گفت: امامی که جز در راه خدا گامی برنداشت و امامی که جز برای خدا کلامی نگفت بی شک این امام و شهدا نقطه آغازین تحول بزرگ و عظیم در آن مقطع تاریخی بودند. امام توانست باعث احیای مجدد اسلام شود. امام و شهدا توانستند عزت را برای مسلمین به دست بیاورند و اگر در گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری از ویژگی های انقلاب نام می برند و دو قطبی میان اسلام و استکبار را یاد می کنند در حقیقت این موضوع معنابخش ایستادگی در برابر ظلم و ایستادگی حق در برابر باطل است. بی تردید این ایستادگی در میان همه آزادگان دنیا مورد توجه است و این موضوع به برکت انقلاب اسلامی و برکت امام و خون شهدا است. قطعا ظلم است که بخواهیم امام را در چند جمله تعریف کنیم و یا در چند کلمه از امام تمجید کنیم. عظمت امام به راه اوست، راهی که شاخصه های مشخصی دارد.

وی تأکید کرد: امام خداباور، مردم باور و خودباور بود. وقتی که فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر یعنی هم اسلام موضوعیت دارد و هم مردم. این دو پایه های اساسی راه و اندیشه امام بودند. امام در حینی که خداباور بودند و مردم باور بودند، خودباور هم بودند و بر همین اساس فرمودند که ما می توانیم لذا اگر براساس سنت های الهی حرکت کنیم پیروزی وعده الهی است هر چند که ظالمان و استکبار دارای قدرت باشند. سنت های الهی ثابت و پابرجا هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر وجود چالش و مشکلات امروز کشور با توجه به عدم وجود خداباوری و مردم باوری در جامعه امروز گفت: امروز به دلیل مشکلات، مردم با سختی و مشقت مواجه شدند و دلیل عمده و اصلی این موضوع این است که از خداباوری و مردم باوری فاصله گرفته ایم. از اندیشه امام و میراث امام و شهدا که خط اصیل انقلاب هستند فاصله گرفتیم و این ریشه مشکلات است.

وی ادامه داد: در متن پیروزی انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی ما شاهد موفقیت حق بر باطل بودیم. با هر معادله ای که حساب کنید و با حساب های امروز و تجربه بشری و علم حوزه نظامی ما محکوم به شکست می شدیم. ابتدایی ترین قواعد جنگ می گوید که برای مقابله در یک تهاجم باید سه برابر نیرو امکانات و پشتیبانی بیشتر از دشمن داشته باشیم اما ما یک دهم امکانات، تجهیزات و پشتیبانی های سیاسی و مالی حزب بعث را نداشتیم. در عصری که دو قطبی جنگ سرد حاکم بود و هیچ جنگی شروع و خاتمه پیدا نمی کرد مگر یک طرف آن اتحاد جماهیر شوروی و یک طرف آن آمریکا باشد. در دوران دفاع مقدس این معادلات بهم خورد و شرق و غرب به حزب بعث کمک می کردند اما خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: در حوزه دفاعی توانمندی های بسیاری کسب کرده ایم و در بسیاری از حوزه ها بی شک جزو پنج کشور اول دنیا و در برخی دیگر جزو ۱۰ کشور نخست دنیا هستیم. در تولید علم، در حوزه هوافضا جزو کشورهایی هستیم که ماهواره ای با صددرصد توان فنی و علمی خود در مدار قرار داده ایم. اگر امروز مردم در زندگی روزمره خود دچار مشکل هستند و هر روز در صف تهیه مرغ و قیمت مرغ اذیت می شوند یا اینکه هر روز ارزش پول ملی ما کاهش پیدا می کند ریشه آن در فاصله گیری از باورها و اندیشه امام و شهدا است. ما از راه و خط امام فاصله گرفتیم و به مردم و جوانان خود باور نداریم. هر آنچه که در کشور داریم و در اندیشه و خلاقیت جوانان باید جست و جو کنیم از دشمنان و دیگران تمنا می کنیم.

وی تأکید کرد: امروز هم در اندیشه کج اندیشی داریم و هم در مدیریت سوء مدیریت داریم. اگر سوء مدیریت در کشور نبود چرا کشور وقتی که ۱۰۰ میلیارد دلار در آمد داشت با زمانی که ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشت در حوزه اقتصادی هیچ تفاوتی را نمی بینیم. این جز سوء مدیریت چیزی نیست. در حقیقت امروز دو قطبی کارآمدی و عدم کارآمدی را شاهد هستیم.

قالیباف در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص جایگاه شورای عالی استان ها و جایگاه شوراهای شهر و روستا گفت: امام راحل مردم باور بود. در قانون اساسی نیز که میثاق ملی همه ملت ما است و تبلور عزت ایرانی، افتخار ایرانی و ارزش های دینی ما است هفت اصل از آن به صورت خاص به شوراهای شهر و روستا پرداخته، در حقیقت بعد از قوا شوراها هستند که توجه خاصی در قانون اساسی به آن ها شده است. اما جای این سوال وجود دارد که آیا در قانون های پایین دست که ظرفیت های قانون اساسی در آن ها مورد استفاده قرار می گیرد به درستی به بار نشسته اند و در قانون گذاری ها از این ظرفیت شوراها به درستی استفاده شده است؟ بی تردید تمرکز گرایی در حکمرانی یکی از چالش های کشور است. برای یک موضوع جدی مهم تا موضوعی کوچک و جاری همگی در مرکز و در یکی از سه قوا تصمیم گیری می شود. من معتقدم این نحوه کشورداری درست نیست. در حکمرانی های محلی مهم ترین و اساسی ترین محور شوراهای شهر و روستا هستند و قانون اساسی نیز این ظرفیت را به درستی تبیین کرده است. باید اجازه دهیم مردم در مورد مسائل جاری خود تصمیم بگیرند و اساس راه امام و انقلاب اسلامی مشارکت خود مردم در حل مشکلات است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و افزود: چرا به جایی رسیدیم که روزانه نزدیک به ۵۰۰ نفر عزیز خود را در کرونا از دست دادیم و به فاصله کمتر از یک ماه و نیم برگشتیم و دوباره آمارها دو رقمی شد. تحقق این موضوع آیا غیر از مشارکت مردم و تبلور حضور مردم و مدیریت محلی و خانه به خانه توسط بسیج عزیز که با کمترین هزینه و بیشترین اثربخشی این کار را انجام داده است؟ این یعنی مشارکت مردم و نقش آفرینی مردم.

وی تأکید کرد: امروز اسیر بروکراسی شده ایم، بروکراسی که همه به دست مردم قل و زنجیر زده و هم مسئولین و این حل نمی شود مگر با حضور مردم که تبلور آن همین شوراها هستند.

قالیباف با اشاره به سابقه ۱۲ ساله خود در مدیریت شهری گفت: شناخت قابل قبولی نسبت به شوراها، شهرداری ها و دهیاری ها دارم. قطعا نمی خواهم بگویم اشکالی وجود ندارد اما اگر به کمیت و گستردگی شوراها نگاه کنید در مقایسه اشکالات موجود با سایر جاها متوجه می شوید اشکالات در شوراها کمتر از جاهای دیگر است هر چند که شوراها نتوانستند آن طور که باید بدرخشند. اگر پیشرفت و رشد را می خواهیم باید خداباور باشیم، مردم باور باشیم و خودباور باشیم. بی تردید شوراهای ما محور مهم حضور معنی دار مردم و مردمی ترین نهادی هستند که مردم می توانند تصمیم گیرنده روزمره خود باشند. قطعا شوراها نباید شوراهای شهرداری و دهیاری باشند بلکه باید شوراهای شهر و روستا باشند.

وی تأکید کرد: یکی از وظایفی که برای خودم به عنوان نماینده مردم و خدمتگزار نمایندگان در ریاست مجلس به عنوان اولویت در نظر گرفته ام این است که بحث تحقق مدیریت و تقویت شوراها را انجام دهم و در این راستا از همه شوراها، شهرداران و دهیاران خواهش می کنم با عمل، کار و خدمت خود اعتماد مردم را جلب کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها