تحلیل ظهره وند از تنش میان روسیه و اتحادیه‌اروپا

کد خبر: 1049457

دیپلمات باسابقه کشور بااشاره به تشدید تنش‌ها میان روسیه و غرب گفت: تلاش غرب برای جلوگیری از انتقال قدرت از غرب به شرق است و ایران در این میان ذی نفع بوده وباید هوشمند و برنامه‌ریزی شده عمل کند.

تحلیل ظهره وند از تنش میان روسیه و اتحادیه‌اروپا

رادیو گفتگو: ابوالفضل ظهره وند در برنامه «رویداد» با اشاره به اهمیت ارتباط گرفتن امریکا با روس ها گفت: امروز بحث اعتراضات از سوی امریکا و اروپا در روسیه کلید زده شده و سه تن از دیپلمات ها اروپایی در اعتراضات حضور داشتند که از سوی روس ها دستور اخراج شان داده شده است.

وی این رویه را موجب تنش زا شدن روابط روسیه و اتحادیه اروپا دانست و افزود: امریکا تاکید دارد روسیه باید بر نُرم های امریکایی پایبند باشد و توقف برخورد با معترضین بصورت دستوری از سوی بایدن صادر شده است.

ظهره وند همچنین به سرکوب معترضین از سوی امریکایی ها اشاره کرد و گفت: روس ها معتقدند که امریکا اتهام زنی می کند و این روند موجب تنش شدید در روابط روسیه با غرب شده است.

وی این وضع را بر هم ریخته و ناشی از مداخله گری غربی ها در امور داخلی روسیه عنوان و اضافه کرد: روسیه مسیر روتین و قانونی را طی می کند و دیپلمات های اروپایی در این میان مسئولیت و ماموریت خاص خود را دارند.

ظهره وند با اشاره به اینکه روس ها بصورت محکم در موضع خود ایستاده اند، گفت: بایدن تازه کار است و می خواهد در حوزه یمن و ایران و چین سیاست های جدیدی را در دست گیرد.

وی اضافه کرد: بایدن در ابتدای کار خود در حال مانور دادن است و روز گذشته سه عضو برجام با همتای خود در امریکا دیدار داشتند و توافقات ناظر بر اینست که برای خروج از رکود کنونی، برنامه ریزی شود.

ظهره وند تصریح کرد: وابستگی اروپا به موقعیت روسیه، آنگونه نیست که بتواند [وارد بازی امریکا شود]؛آلمان به اخراج دیپلمات خود از مسکو معترض است ولی همزمان از سوی مرکل مسئله خط لوله دوم گاز روسیه به آلمان پیگیری می شود و او تاکید دارد که باید لوله های انتقال انرژی را تنوع ببخشند.

این دیپلمات باسابقه ادامه داد: آن ها به همسایه ای قدرتمند نظیر روسیه نیاز دارند ولی امروز مسئله بر سر ناکار آمدی غرب است که به گرفتن امتیاز از روسیه نیاز دارد.

ظهره وند افزود: امروز غرب 4 حوزه تهدید برای خود ترسیم می کند که یکی مسئله روسیه و نقش آن در محیط بین المللی است و چین و ایران و تغییرات آب و هایی دیگر حوزه های چالش هستند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در حال توافق بر سر مهار این 4 حوزه است و به عبارتی، رشد سه کشور آسیایی برای نقش بین المللی اتحادیه اروپا محدودیت زا بوده است.

ظهره وند گفت: اروپا قبلا به منافع ارزان دسترسی داشت که امروز این رویه بر هم ریخته ولی هرچه ایران و چین و روسیه نقش خود را پر رنگ تر کنند، روی رفاه عمومی و موقعیت اقتصادی اروپا تاثیر می گذارد و لذا نیازمند طرحی برای آخرین مرحله هستند.

وی افزود: این تلاش ها برای جلوگیری از انتقال قدرت از غرب به شرق است و ایران هم در این میان ذی نفع می باشد که باید هوشمند و برنامه ریزی شده عمل نماید.

ظهره وند در پایان گفت: این مسیر فزاینده است و به گونه ای نیست که به راحتی خاتمه یابد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها