محسن رضایی: نیازمند وحدت هستیم

کد خبر: 1049564

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید آینده را در دهه پنجم پایه‌ریزی کنیم زیرا دهه آغاز گام دوم انقلاب است و فقط بسیج میتواند در چارچوب بیانیه گام دوم، در این دهه، تحول آفرینی کند.

محسن رضایی: نیازمند وحدت هستیم

خبرگزاری فارس: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز جمعه ۱۷ بهمن ماه در نشست تبیین مواضع بسیج دانشجویی آذربایجان شرقی که با حضور اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز، علوم‌پزشکی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه های استان برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت فاطمه الزهرا(س) و ایام دهه فجر گفت: سالروز پیروزی ملت را تبریک می گویم. مساله بسیار مهمی که بر سرنوشت کشور و مردم تاثیر دارد، انتخابات سال آینده است. کیفیت این  رویداد ملی و نقش آن در ایجاد تحول مثبت، بسیار مهم است. دهه پنجم انقلاب، سخت ترین دهه انقلاب است. این دهه تکرار دهه های دوم و سوم و چهارم انقلاب نیست بلکه از برخی لحاظ، شبیه دهه اول انقلاب است و اگر بخواهیم روش های اجرایی دهه دوم و سوم و چهارم را تکرار کنیم، خسارت سنگینی خواهیم دید.

رضایی با بیان اینکه آگاهی و شناخت دقیق از دهه پنجم است که ما را در آزمون های پیش رو موفق می کند، تصریح کرد: برای عبور از سخت ترین دهه کشور، نیازمند وحدت هستیم. در دهه پنجم باید از گذشته به آینده عبور کنیم که لازمه اش دولت جوان انقلابی و جوانگرایی است. باید از مشکلاتی مثل تامین معیشت مردم و تنگناهای اقتصادی کشور، عبور کنیم. برای عبور از دهه پنجم انقلاب، نیازمند خنثی کردن تحریم ها هستیم و یک لحظه را هم نباید برای خدمت به اقتصاد ملی، رونق تولید و خنثی کردن تحریمها از دست بدهیم.

وی گفت: باید آینده را در دهه پنجم پایه ریزی کنیم زیرا دهه آغاز گام دوم انقلاب است. همانطور که در دهه ۱۳۶۰ که دهه اول گام اول هم بود، نهادها و ارزش هایی مانند قانون اساسی، مردم سالاری و سپاه پایه ریزی شد، باید زیرساخت های تمدن و دهه های آینده در مقطع کنونی پایه ریزی شود. شایسته است از تاسیسات و زیرساخت های گام اول برای پیشرفت کشور استفاده کنیم و همزمان، زیرساخت های تازه ای را طرح ریزی می کنیم.

رضایی افزود: سال ۹۸ و ۹۹ دو سال آغازین دهه پنجم انقلاب بود و پیش بینی می کنیم که در هشت سال آینده فشارهای خارجی از سوی بدخواهان ملت ایران تداوم پیدا کند و ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران با موفقیت از این دوره سخت و سرنوشت ساز عبور خواهند کرد. برای عبور از این دوره سرنوشت ساز، کشور نیاز به این دارد که در سال ۱۴۰۰ یک رویداد مردمی جدید شبیه آزاد شدن پتانسیل مردمی با ورود نیروهای داوطلب بسیج به عرصه دفاع مقدس و مردمی شدن دفاع روی دهد تا بتوانیم خرمشهرها را آزاد کنیم. مردم باید به صحنه بیایند و تحول را ایجاد کنند. فقط یک الگوی مشارکت عمیق و واقعی مثل نقش بسیج در آزادسازی خرمشهر می تواند در چارچوب بیانیه گام دوم، تحول آفرینی کند.

وی ادامه داد: برای تحول، به جریانی فراتر از جناح های سیاسی نیاز داریم. قبلاً با محاصره اقتصادی و سیاسی مواجه نبودیم. با بازخوانی نقش بسیج در چگونگی اجرایی کردن بیانیه گام دوم، می توانیم از وضع موجود عبور کنیم و به یک الگوی اجرایی و مردمی برای پیاده سازی گام دوم برسیم. 

رضایی گفت: سردار شهید حسن باقری در خاطراتش، صحبت های مرا در بهمن ۱۳۶۰ یادداشت و روایت کرده است. ۳۹ سال پیش، شرایط شبیه امروز کشور بود. شهید حسن باقری نوشته است که برادر رحیم صفوی می‌گوید آقامحسن آمده در قرارگاه ما و این صحبت ها را کرده است: «این یک واقعیت است که آمریکا در داخل هر کاری که می توانست انجام داده است. مانند مجاهدین [خلق]، [ایجاد ناامنی در] کردستان، بنی صدر و جنگ. در تمام موارد، دو نکته مورد توجه بوده؛ یکی اینکه ما را به سازش بکشاند و دوم اینکه ما را به سقوط بکشانند. پس از این که [آمریکا و استکبار] کاری از پیش نبردند، از خارج دو اقدام صورت می گیرد؛ ۱-منزوی کردن ایران در خارج در زمینه سیاست خارجی ۲-محاصره شدید اقتصادی. برای این دو کار از وسایل مختلف مانند نفوذهای سیاسی و شانتاژهای تبلیغاتی استفاده می کنند و بلواهای سیاسی نیز، زمینه ساز می باشد مانند مساله [ناآرامی در] آمل. تلاش دیگر [آمریکا]، اتحاد کشورهای عربی است. با این نکته که [مدعی شوند] دیگر اسرائیل دشمن اعراب نیست بلکه ایران دشمن اعراب است».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بهمن ۱۳۶۰ مطمئن بودم که محاصره شدید اقتصادی رخ می دهد برای همین بعد از جنگ تحمیلی از مهندسی مکانیک به اقتصاد تغییر رشته دادم و در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را به رهبر انقلاب تقدیم کردیم و مقام معظم رهبری پس از اصلاح، آن را به سه قوه ابلاغ کردند. اگر سیاست‌های اقتصادی ابلاغی مقام معظم رهبری اجرا می شد، تحریمها بطور کامل خنثی می شد یا لااقل تاثیر نامطلوب تحریم ها بر زندگی مردم بسیار کمتر می شد. ۳۹ سند مهم در این بیست سال در مجمع تشخیص نوشته شده و پس از اصلاح و تکمیل از سوی مقام معظم رهبری، توسط ایشان ابلاغ شده که به غیر از سیاست های کلی اصل۴۴، هیچکدام به قانون تبدیل نشده است.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با اشاره به تاریخچه تاسیس قرارگاه سازندگی گفت: پس از پایان جنگ، از همه یگان ها خواستم که ۵۰۰۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی که از دوران جنگ‌ تحمیلی باقی مانده را در خدمت سازندگی کشور قرار دهیم. هدف ما از تاسیس و تقویت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا این بود که تجهیزات، ماشین آلات و تجربه فنی موجود در یگانهای مهندسی رزمی سپاه که محصول هشت سال دفاع مقدس بود، دراختیار بازسازی کشور قرار گیرد. در عین حال به این نتیجه رسیده بودم که ماشین آلات و تحربه فنی کافی نیست و تنها با قرارگاه سازندگی نمی توانیم تحول در اقتصاد، کشاورزی و صنعت را فراهم کنیم بلکه کشور نیازمند دانش راهبردی برای پیشرفت کشور و تمدن سازی است و در این راستا، تدوین سیاستهای کلی نظام و اجرای این سیاست های کلی، نیاز ضروری کشور است. امروز هم معتقدم اگر بی توجه به سیاستهای کلی نظام، به تکرار تجربه اجرایی و سلیقه ای دولت های گذشته بپردازیم، در دهه پنجم انقلاب با نتایج فاجعه بار اقتصادی روبرو خواهیم شد.

رضایی گفت: یکی از نقش های مهم بسیج، بصیرت افزایی در میان مردم است. این بصیرت افزایی است که می تواند مدل مشارکت و مطالبه گری را بهبود دهد و مردم را با اهمیت دهه پنجم و نقش منحصربفرد بسیج در این دهه آشنا کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها