چماق و هویج برجامی به سبک بایدن

کد خبر: 1049601

همزمان با این که رویترز و بلومبرگ مدعی شدند اروپا و آمریکا به دنبال کاهش ناچیز فشارهای اقتصادی بر ایران هستند وال استریت ژورنال مدعی شد 2 سایت هسته ای اعلام نشده ایران آلوده به مواد رادیواکتیو هستند!

چماق و هویج برجامی به سبک بایدن

خراسان: چند صباحی است که گزینه دموکرات ها سکان ریاست هدایت کاخ سفید را به دست گرفته است و در این بین روزی نیست که از واشنگتن و اروپا  اخبار ضد ونقیضی در خصوص بازگشت دولت بایدن به توافق هسته ای به گوش نرسد. در حالی که جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست خبری اخیر خود اعلام کرده بود که آمریکا درباره مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی با اتحادیه اروپا فعالانه در حال رایزنی است و  با این اظهارات خود مسئله بازگشت آمریکا به معاهده برجام را قوت بخشیده بود؛ اما آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن روند بازگشت آمریکا به برجام را زمان بر توصیف کرده و در اقدامی دیگر بیش از ۵۰ قانون گذار در مجلس نمایندگان آمریکا درنامه‌ای به جوبایدن از او خواسته‌اند به توافق هسته‌ای با ایران برنگردد و سیاست خصمانه ترامپ یعنی همان «فشار حداکثری» علیه مردم ایران را ادامه دهد. این  رفتار ضد و نقیض آمریکا در گفت و گو های این کشور با اروپا نیز سرایت کرده است؛ به طوری که اروپایی ها که پس از حضور بایدن در کاخ سفید مواضع یک پارچه ای با آمریکا در موضوع برجام اتخاذ کرده اند، سعی بر اجرای سیاست چماق و هویج آمریکایی دارند، به طور مثال رویترز مدعی شده است تروئیکای اروپایی برای جلب نظر ایران در بازگشت به تعهدات برجامی خود پیش از دولت آمریکا، از یک بسته اقتصادی رونمایی کردند.

 خبر بلومبرگ و 3راهکار پولتیکو

همزمان  خبرگزاری بلومبرگ خبر داده که دولت جوبایدن به دنبال راهی برای کم کردن فشارهای اقتصادی بر ایران بدون نیاز به برداشتن تحریم‌هاست که در این راستا سعی دارد ضمن حفظ اهرم فشار تحریم ها درخصوص پرداخت وام 5 میلیارد دلاری به ایران و تسهیل کمک های مرتبط با کرونا اقداماتی انجام دهد ، نشریه پولتیکو با ارائه سه راهکار برای پایان دادن به بن‌بست برجامی نوشت: نخست؛ دولت بایدن می‌تواند معافیت‌های موقت که به ایران امکان فروش نفت خود را می‌دهد، بازگرداند. دوم؛ دولت بایدن می‌تواند درخواست وام ایران برای دریافت پول از صندوق بین‌المللی را پشتیبانی کند. درخواست ایران به رغم تایید صندوق بین‌المللی پول به دلیل مخالفت آمریکا معلق شده بود. ایران موافقت کرده در صورت آزاد شدن وام، این مبلغ را به حساب خارجی خود واریز کند تا برای واردات و تجارت از آن استفاده کند. سوم؛ بایدن می‌تواند دسترسی ایران به ذخایر ارزی را آسان کند. هم اکنون ایران تنها به 10درصد از ذخایر خود دسترسی آزاد دارد، شرایطی که فشار فوق العاده ای بر نرخ ارز ایران وارد و تورم بالایی برای مردم آسیب پذیر ایران ایجاد کرده است. اما  همزمان با رونمایی از این گزینه های تشویقی و از سوی دیگر برای تحت فشار قرار دادن ایران، سه دیپلمات اروپایی بدون ارائه مستندات  به روزنامه وال استریت ژورنال گفته‌اند که  بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهد تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای مطرح می‌کند. آن‌ها اضافه کرده‌اند بازرسان طی بازدید از دو سایت هسته‌ای اعلام نشده نمونه‌هایی برداشتند که پس از آزمایش مشخص شده آن ها حاوی آثار مواد رادیواکتیو هستند. ادعایی که به نظر  صرفا برای پالس منفی تهران و فشار به جمهوری اسلامی مطرح و همان طور که در گزارش نیز به صراحت اعلام شده ماهیت شواهد آن مشخص نیست!  ادعایی که باعث شد میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در پایتخت اتریش، در توئیتی به آن واکنش نشان بدهد:« فرض این است که دیپلمات‌ها قرار است به امور بزرگ فکر کنند. چه کسی به دنبال ردیابی مواد رادیواکتیو باقی‌مانده از ۲۰ سال پیش است، وقتی ایران به ابتکار خود برخی از آزمایش ها را متوقف کرده است.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها