شکلات لغو تحریم ها

کد خبر: 1049604

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

شکلات لغو تحریم ها

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» تیتر یک خود را به سیاست خارجی اختصاص داده و با اشاره به «گزارش‌های رسانه‌های غرب درباره اعلام نظر موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای» از «تنورداغ خبرهای برجامی» گزارش می‌دهد. اعتماد می‌نویسد: «جو بایدن ترجیح داد در نخستین نطقش در حوزه سیاست خارجی نام ایران را فاکتور بگیرد اما این سکوت نه تنها خاطر مخالفان برجام را آرام نکرده بلکه بر نگرانی آنها هم افزوده است. در حال حاضر عده‌ای در تل‌آویو، واشنگتن و ریاض اصرار دارند که جو بایدن باید خیال احیای برجام را هم از سر بیرون براند اما همزمان برخی در واشنگتن، مسکو، پکن و بروکسل معتقدند که می‌توان فرمولی برای بازگشت تمام اعضای اولیه توافق هسته‌ای به آن یافت. البته در تعریف این فرمول هم اختلاف نظر بسیار است و باز عده‌ای چون رییس‌جمهور فرانسه بر ایده اضافه شدن کشوری چون عربستان سعودی به حلقه برجامی‌ها تاکید دارند یا برخی از توسعه دامنه توافق هسته‌ای به مسائل غیرهسته‌ای هم سخن می‌گویند. در حالی که همه درباره زمان در حال از دست رفتن هشدار می‌دهند اما تهران می‌گوید عجله‌ای نداریم و فرش قرمز برای طرف مقابل پهن نکردیم مگر آنکه از همان مسیری که از برجام خارج شد به توافق بازگردد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به اظهارات و توضیحات دیروز لعیا جنیدی درباره سرنوشت لایحه همه‌پرسی برای نظارت استصوابی پرداخته و می‌نویسد: «سخنان دیروز معاون حقوقی حسن روحانی نشان می‌دهد که بعید است تلاش این معاونت برای پیگیری حقوقی مساله نظارت استصوابی به نتیجه‌ای روشن برسد.»

اعتماد 19 بهمن

«آفتاب یزد» تریبون را در اختیار پدرداماد رئیس جمهوری که برخی او را «سلطان موز» می‌خوانند، گذشته تا از خود دفاع کند. او نیز ضمن اینکه تاکید می‌کند این وصله‌ها به او نمی‌چسبد، می‌گوید: «پسر من داماد آقای روحانی است و سابقه دوستی و رفاقت من و آقای روحانی نیز بسیار قدیمی است، بنده با رئیس‌جمهوری از سال ۱۳۵۸ دوست هستیم. فرزندان ما نیز در سال ۱۳۷۰ ازدواج کردند. اما اگر بنا بود سوءاستفاده از این موقعیت شده باشد باید در آن سال‌ها رخ داده بود؛ کما اینکه هر 4 فرزند من پزشک هستند و با وجود این نسبت فامیلی، هیچگاه تمایلی به حضور در یک ارگان دولتی یا استفاده از امتیازی خارج از آنچه در توان ذاتی خانوادگی ما از پیش از انقلاب وجود داشته، نداشته‌ایم.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امرو خود نیز به گفت‌وگو با محمد علی ابطحی و عبدالرضاداوری که ادعای قوچانی را درباره بودجه شورای تدوین، گردآوری و مستند سازی آثار رئیس جمهور را رد می‌کنند، پرداخته و به نقل از آنان تاکید می‌کند که در دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد «شورای تدوین، گردآوری و مستند‌سازی آثار رئیس جمهور» نداشتیم.

آفتاب یزد 19 بهمن

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده پیشین مجلس که معتقد است نباید فرصت احیای برجام را از دست داد. اهم اظهارات وی در این مصاحبه که تیتر یک شده، به شرح زیر است:

* کشورهایی که به دنبال میانجی‌گری هستند، دلشان برای منافع ملی ایران نمی‌سوزد بلکه میانجی‌گری را از کانال منافع کشورهای خودشان هدایت می‌کنند. کما اینکه در حال حاضر مکرون در سیاست چندجانبه گرایانه آمریکا به دنبال جایی برای خودش گشته و به همین دلایل هم به دنبال میانجیگری می‌گردد. به دنبال این است که چراغ سبز به عربستانی‌ها نشان دهد و منافع خودش را در حضور عربستان در مذاکرات ایران و آمریکا می‌بیند.

*فرانسه طرف تاثیر‌گذاری در برجام نیست و تحریم‌های ترامپ فقط به دنیا نشان داد که برجام دو طرف اصلی دارد و مابقی کشورها تاثیرگذار نیستند. من فکر می‌کنم که گفت‌وگوی تلفنی بایدن و مکرون خوب پیش نرفته که موضع‌گیری‌هایی در این مساله در حال صورت گرفتن است.

*دغدغه مردم برجام نیست، دغدغه مردم اقتصاد است، کما اینکه ما چند سال زندگی با برجام هم تجربه کردیم اما مشکلات اقتصادی مردم رفع نشد. بنابراین مردم از کارنامه مدیریتی دولت روحانی ناراضی هستند و این موضوع غیرقابل انکار است.

آرمان ملی 19 بهمن

«وطن امروز» عکس یک خود را به موضوعی غیر سیاسی اختصاص داده و آن هم چیزی نیست غیر از «منصور». فیلمی از زندگی شهید ستاری که این روزنامه اصولگرا آن را پدیده جشنواره فجر امسال می‌نامد. از عنوان «ستاره منصور» استفاده کرده زیر این مطلب گفت‌وگویی است با «محسن قصابیان» بازیگر نقش شهید ستاری.

وطن امروز در تیتر یک امروز نیز «هفت‌تپه» می‌پردازد. این روزنامه اصولگرا با عنوان «تخلیه مشکوک هفت‌تپه» از «افزایش بی‌سابقه خروج محموله‌های شکر از شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با شروع زمزمه‌های خلع ید» گزارش می‌دهد و می‌نویسد: «بررسی پرونده فسخ قرارداد واگذاری هفت‌تپه به ایستگاه قوه‌قضائیه رسیده و نخستین جلسه دادگاه آن نیز 14 بهمن‌ماه برگزار شد؛ پس از آن زمزمه‌هایی از خلع ‌ید مالکان فعلی این شرکت طرح شد. دقیقا پس از این گمانه‌زنی‌ها میزان خروج شکر از انبارهای شکر بشدت افزایش یافته است، به طوری که خروج شکر از 106 تن در روز 30 دی‌ماه به 1508 تن در 17 بهمن‌ماه رسیده که نشان از رشد 1311 درصدی دارد. نکته مهم اینجاست که بخش قابل توجهی از شکرهای خارج شده از کارخانه، شکر زرد هست. تاکنون سابقه نداشته که شکر بدون اعمال فرآیند سفیدسازی از هفت‌تپه خارج شود.»

وطن امروز 19 بهمن

«جوان» نیز عکس یک خود را به «منصور» داده و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «شکلات به جای لغو تحریم‌ها» می‌نویسد: « امریکایی‌ها هنوز ساز و کار خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای اعلام نکرده اند، اما شواهد نشان می‌دهد که می‌خواهند به جای لغو تحریم‌ها از روشی جایگزین برای احیای برجام استفاده کنند. از یک طرف ۴۱ نفر از مقام‌های سابق امریکا طی نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور کشورشان از بازگشت واشنگتن به برجام و از سرگیری مذاکرات با ایران در مورد توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند و از طرفی دیگر، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز جمعه خود درباره اینکه بایدن چه زمانی می‌خواهد به میز مذاکره و توافقی درخصوص برجام بازگردد، گفت: «این مسئله واقعاً به ایران بستگی دارد. اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام بازگردد، امریکا هم همین کار را خواهد کرد.»‌وی با به میان کشیدن نقش اروپایی‌ها تصریح کرد: «سپس امریکا از این فرصت به عنوان بستری برای ایجاد یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده می‌کند که سایر حوزه‌های مورد نگرانی را نیز برطرف کند، اما این کار با مشارکت شرکای‌مان در ۱+۵ و همچنین مشورت با کنگره انجام خواهد شد.»

جوان 19 بهمن

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با اشاره به گزارش رسانه‌های آمریکایی از تایید گزارش قبلی خود مبنی بر اینکه بایدن تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، گزارش می‌دهد و می‌نویسد: «بلومبرگ در گزارشی نوشت که دولت بایدن در پی احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها و از جمله پابرجا ماندن تحریم‌های حوزه نفت است.»

این روزنامه اصولگرا در یادداشت امروز خود نیز با عنوان «ایران در ارزیابی آمریکا ؛ مهیب‌تر از چین و روسیه» می‌نویسد: «آمریکا بدترین دوره خود پس از جنگ جهانی دوم را می‌گذراند. گرفتاری داخلی و خارجی، اقتصادی و سیاسی و امنیتی موجب می‌شود برجام برای دولت بایدن، حتی اولویت دهم هم نباشد؛ اما از سوی دیگر، به اعتبار نقش منحصر به فردی که ایران در زوال قدرت آمریکا داشته، تبدیل به اولویت می‌شود. جو بایدن در نطق اخیر خود درباره سیاست خارجی، ‌ترجیح داد نامی ‌از ایران (مگر ضمن‌ اشاره به جنگ یمن) و برجام نیاورد و حال آنکه ایران، یکی از چند چالش، بلکه بزرگ‌ترین چالش آمریکاست.»

کیهان 19 بهمن

«ایران» امروز صفحه یکی کمتر سیاسی دارد. در تیتر نخست به اوضاع و احوال بورس پرداخته و ضمن آنکه از مرمت و بازسازی این بازار می‌گوید به نقل از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از 8 مصوبه مهم هیأت مدیره و تصمیمات جدید این سازمان خبر می‌دهد.

این روزنامه دولتی در عکس یک خود نیز به حال و روز عربستان پرداخته و با عنوان «تنهایی «ولیعهد» در گرداب جنگ یمن» می‌نویسد: «/ پس از گذشت حدود دو هفته از حضور «جو بایدن» در کاخ سفید سرانجام وعده توقف فروش تسلیحات به عربستان عملی شد و رئیس جمهوری جدید امریکا، فرمانی را امضا کرد که «دونالد ترامپ» مشتاقانه به دنبال تقویت آن بود. این تصمیم تعلیق دو معامله فروش مهمات نظامی به عربستان به ارزش ۷۶۸ میلیون دلار بود. اما این تنها شگفتانه «بایدن» برای خاندان سعودی و بویژه محمد بن سلمان نبود، چراکه قرار است اسرار پرونده سر به مهر مانده قتل «جمال خاشقجی» نیز بزودی در صحن کنگره افشا شود. اتفاقی که بدون شک تبعات خوشایندی برای ولیعهد جوان سعودی نخواهد داشت.به گزارش «نیویورک تایمز»، «جو بایدن» در نخستین سخنرانی سیاست خارجی‌اش، پایان حمایت امریکا از عربستان در جنگ یمن را با توقف فروش تسلیحات به سعودی‌ها اعلام کرد. به‌واقع آنها از ماه گذشته با تعلیق قرارداد فروش تسلیحات به عربستان که با مخالفت شدید کنگره همراه شد، کار را کلید زدند و حالا قرار است به فرمان رئیس جمهور علاوه بر تسلیحات هرگونه کمک اطلاعاتی و حمایت لجستیک به عربستان (در ارتباط با جنگ یمن) نیز خاتمه یابد. این در حالی است که محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله در سخنانی تأکید کرده است: «منتظر عمل امریکا هستیم نه حرف‌هایش.»

ایران 19 بهمن

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها