چرا سفر قالیباف به روسیه اصلاح‌طلبان را عصبانی کرده است؟

کد خبر: 1049642

صرف نظر از سفر و حواشی آن و اینکه در مسکو چه خواهد شد، رفتارشناسی اصلاح‌طلبان در این ماجرا قابل تامل است. آنها در مدت کوتاهی عمق کینه خود به نظام و عدم فهم منافع ملی را نشان دادند.

چرا سفر قالیباف به روسیه اصلاح‌طلبان را عصبانی کرده است؟

حسن سامانیان - چند هفته است خبر سفر رییس مجلس شورای اسلامی به روسیه در صدر واکنش‌ها و تحلیل‌های اصلاح طلبان قرار گرفته است و این جریان نتوانسته است عصبانیت خود را در لابلای کلمات و عبارات به ظاهر تحلیلی و نقادانه پنهان کند.

اما اینکه دستورکار این سفر از ابتدا چه بود و دیدار با پوتین انجام خواهد شد یا قالیباف در سفر به مسکو با همتایش (رییس دوما) دیدار می‌کند، طبق عرف دیپلماتیک تابع شرایط خاص هر دیدار است. 

به عنوان مثال، همه‌گیری کرونا، ناآرامی‌های داخلی روسیه و کسالت اخیر پوتین تنها چند مورد قابل ذکر است که هریک به تنهایی می‌تواند شرایط دیداری در این سطح را دستخوش تغییر کند.

اما صرف نظر از سفر و حواشی آن و اینکه در مسکو چه خواهد شد، رفتارشناسی اصلاح‌طلبان در این ماجرا قابل تامل است. آنها در مدت کوتاهی عمق کینه خود به نظام و عدم فهم منافع ملی را نشان دادند.

ابتدا می‌گویند پوتین برای این دیدار شرطهای تحقیر کننده از جمله قرنطینه و تست کرونا گذاشته است و اگر قالیباف بپذیرد تحقیر ملی است و عزت ملی بز باد رفته است. 

بار دیگر می‌گویند سفر رییس مجلس به روسیه لغو شده است، یا توییت فلان نماینده را دست آویز قرار داده‌اند که به دلیل پروتکل‌های خاص پوتین (و رد آن از سوی رییس مجلس)، این دیدار لغو شده است. این بار هم فریاد "وا عزتا" سر می‌دهند. گویا فراموش کرده‌اند خود آنها پایه‌گذار بی‌فرجام ترین معاهده بین المللی در تاریخ جمهوری اسلامی بوده‌اند و دهها فرستاده چون قالیباف باید به دهها کشور بروند تا عزت از دست رفته این سالها در گفتگوی بی حاصل با غرب را بازسازی کنند.

جالبتر از هجمه اصلاحات، همراهی عده‌ای تندرو با ظاهر انقلابی با اینهاست؛ اینها میگویند چرا قالیباف حامل پیام رهبر انقلاب است.

در نهایت برآیند این حملات زودهنگام انتخاباتی می‌شود خوراک ضد انقلاب  برای اینکه بگویند پوتین فرستاده رهبر انقلاب را به حضور نپذیرفت.

  این در حالی است که به دلیل کسالت پوتین، پروتکلهای خاصی برای دیدار او تنظیم شده است که خارج از برنامه زمانی بود که رییس مجلس می‌توانست در روسیه بماند

اما این هماهنگی عجیب برخی اصلاح طلبان، شبه‌انقلابی‌ها و ضدانقلاب نه برای سفر رییس مجلس ایران، بلکه برای پیامی است که قرار است از طرف نظام به پوتین برسد.

برخی کارشناسان و صاحبنظران معتقدند پیام رهبر انقلاب به روسیه راهبردی و خلاف نظر غربگرایان است. 

این کارشناسان اعتقاد دارند این نامه بر محور همکاری دو جانبه ایران و روسیه است و در آن این پیام به روسیه خواهد رسید که هیچ فرقی بین بایدن و ترامپ برای ایران وجود ندارد و ایران شرکای راهبردی خود را با تغییر دولتها در امریکا، تغییر نخواهد داد. 

این نکته را هم باید در نظر داشت که قدرت‌های غیرغربی (از جمله چین و روسیه) مدتهاست دولت غربگرای اعتدال را گزینه مناسبی برای تعامل و همکاری نمی‌دانند؛ همانطور که پیگیری روابط راهبردی ایران و چین هم به رییس سابق مجلس سپرده شده است. 

دولت این چندماه را هم با خیال راحت به مذاکره‌بازی و خاطره‌سازی با غرب مشغول باشد.... 

قطعا پیام‌های نظام برای شرکای راهبردی‌اش، معطل سلیقه دولت‌ها و آزمون و خطای دیپلمات‌ها نخواهد ماند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها