محسن رضایی: ما ایرانی ها هم اهل نبرد و دفاع هستیم

کد خبر: 1049758

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه استقلال، آزادی و مردمسالاری آرزوی ملت ایران بود، تصریح کرد: پیدا کردن توان دفاعی برای جلوگیری از تکرار تلخ جدایی باکو، نخجوان، گرجستان، قفقاز، سمرقند و بخارا، برای ما آرزو بود.

محسن رضایی: ما ایرانی ها هم اهل نبرد و دفاع هستیم

خبرگزاری فارس: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم دهه فجر و گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب در جمع نمازگزاران مسجد کریمخان تبریز، با تبریک ایام الله دهه فجر و درود به روان پاک امام راحل و شهدای قهرمان و غیرتمند آذربایجان گفت: از اینکه امسال هم مانند سال گذشته این توفیق را پیدا کردم که در جشن های شما در ایام دهه فجر شرکت کنم، خدای متعال را شکر می کنم. آذربایجان در قلب ملت ایران جای دارد.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس با تاکید بر این نکته که آذربایجان پیشگام از دفاع از ایران و اسلام بوده و هست، گفت: مردم منطقه آذربایجان با علمای خود، مجاهدین خود، با پاسداران، ارتشیان و بسیجیان خود، همیشه از ایران دفاع جانانه کرده است. وقتی برخی مسائل توسط عده ای در گوشه و کنار پیش می آید، من می گویم شما نگاه کنید کدام فرد از کدام قوم، خون پاکش از دجله به خلیج فارس رفته و ثابت کرده است که من ایرانی ام؟ غیر از آقامهدی باکری کسی را سراغ دارید که در دفاع از ایران پیکرش از دجله به خلیج فارس رفته باشد؟

رضایی ادامه داد: تصویر مجاهدی در دجله و خلیج فارس نقش بست که با همه وجود در عملیات خیبر می گفت: برادر محسن چرا به فرمانده ای که تقاضای عقب نشینی می کند، اجازه می دهید که عقب بیاید؟ در خیبر این را گفت و یک سال بعد در عملیات بدر وقتی محاصره شده بود، من پشت بی سیم به دنبال آقامهدی می گشتم تا به او بگویم که آقامهدی دیگر از این جلوتر نمی توانی بروی. بیا عقب. از بی سیم فرار می کرد چون اگر من به او می گفتم برگرد، عقب می آمد. اما او می خواست روی اعتقاد خودش ایستادگی کند.

وی گفت: درود خدا بر شهدا، علما و کارآفرینان تبریز. از برادر عزیزم آقای آل هاشم که در این مراسم حضور دارند و حقیقتا یک مجاهد فی سبیل الله هستند و عالمی هستند که از ابتدا از اسلام و ایران دفاع کرده اند، تشکر می کنم. ایشان با مرحوم آیت الله ملکوتی در روزهای بمباران شیمیایی به جبهه می آمدند و به لشکر 31 عاشورا و قرارگاه سر می زدند. امروز هم در خط مقدّم خدمت به مردم و کشور هستند.

رضایی عنوان کرد: در چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی، نگاهی به دستاوردهای این نظام داشته باشیم و خودمان را برای آینده آماده کنیم. اولین دستاورد بزرگ سیاسی در این انقلاب این بود که زیرساخت و بنیاد سیاست در ایران مستحکم شد. در یکصدسال گذشته بارها ملت ایران قیام می کردند اما بنیاد سیاست روی سنگ محکمی بنا گذاشته نمی شد. جنبش تنباکو، قیام مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و حتی قیام پانزدهم خرداد صورت گرفت اما همچنان مردم ایران دنبال یک مبنا می گشتند که از یک نقطه ای، تاریخ خود را بازنویسی کنند و عزت خود را در منطقه و دنیا بازیابی کنند. این آرزو در 22 بهمن 57 محقق شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: استقلال، آزادی و مردم سالاری آرزوی این ملت بود. پیدا کردن توان دفاعی برای جلوگیری از تکرار تلخ جدایی باکو، نخجوان، گرجستان، قفقاز، سمرقند و بخارا، برای ما آرزو بود. نیمی از خاک ایران در دویست سال اخیر از ایران جدا شده و برادران و خواهران ما آن طرف ارس ماندند. بارها ملت ایران برای آزادی سرزمینهای خود حمله کرد ولی مشکلات ساختاری و اداری و ضعف و فساد دولت قاجار و خباثت بیگانگان مانع از موفقیت ملت در دفاع شد. مزار بسیاری از شهدای ایرانی در باکو است. سالها دفاع کردیم که روسها قفقاز را نگیرند اما نتوانستیم. قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای را نوشتند و غرور ما آسیب دید. آرزوی ما این بود که اگر روزی آمریکا برادری مثل حاج قاسم را از ما گرفت، با دهها موشک پاسخ بدهیم و به این آرزو رسیدیم و عین الاسد را زدیم و آمریکا پس از آن هیچ غلطی نتوانست بکند.

رضایی ادامه داد: امروز ماهواره و پهپادهای ایران به بالای آسمان تل آویو می روند، تصویربرداری می کنند و تاسیسات آنها را رصد می کنیم. آمریکا هیچگاه به کسی چنین اجازه ای نمی دهد مگر اینکه آن ملت با قوی شدن خود اراده خود را اعمال کند. پنجاه هزار مستشار نظامی آمریکا در زمان شاه به ایران آمده بودند و توپ و تانک های ما را تعمیر می کردند. امیرجمالی جانشین برادر شهیدم صیاد شیرازی، برای من تعریف می کرد که در توپخانه اصفهان حتی مسئول کتابخانه را آمریکایی گذاشته بودند و بعد از انقلاب اینها رفتند. ایران به طور معجزه آسا پیشرفت کرد اما باید آسیب شناسی هم بکنیم که چطور موشک های ما به اوج دقت رسیده اند اما خودروسازی ما همچنان عقب است؟

وی افزود: چگونه ما با همبستگی خرمشهر را آزاد می کنیم اما چهل سال است گرانی و بیکاری را در این کشور حل نکرده ایم؟ اشکال کجاست؟ ما ایرانی ها هم اهل نبرد و دفاع هستیم، هم اهل همکاری و اقتصاد. بیایند و بزرگترین بازار سرپوشیده جهان را در تبریز ببینند. این بازار نشان می دهد که بزرگترین اقتصاد منطقه و جهان زمانی در تبریز بوده است.

وی افزود: اکنون در دهه پنجم انقلاب اسلامی و در آغاز گام دوم، باید علاوه بر گذر از مشکلات اقتصادی، برای آینده پایه ریزی کنیم و نسل جوان را آماده کنیم که دهه های آینده را خودشان اداره کنند. بنابراین دهه آینده مهمترین سالهای انقلاب اسلامی است. باید اتفاقی شبیه به مشارکت مردمی و عمیق که در بسیج و نهضت و قیام مشاهده شد، برای پیشرفت کشور روی دهد.

رضایی با اشاره به فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب گفت: رهبر حکیم انقلاب در این بیانیه هفت توصیه دارند که بسیار مهم و سرنوشت ساز است. اولین توصیه، اهتمام به «علم و فناوری» است. در ادامه «عدالت»، «معنویت» و «مبارزه با فساد» است. برای اینها باید یک جنبش داشته باشیم و همه در جبهه بزرگ پیشرفت اقتصادی وارد شویم. رمز و راز موفقیت در این دهه، توجه به اصول و ارزش ها است.

رضایی اظهار داشت: متاسفانه در مدیریت اجرایی کشور از دهه دوم انقلاب، دچار برخی انحرافات شدیم؛ در اقتصاد و فرهنگ ریل گذاری اشتباهی صورت گرفت و مدیریت اجرایی کشور روی ریل انحرافی جلو رفت و نتیجه این شده است که مردم ما گرانی و بیکاری آزاردهنده و غیرمنطقی را تجربه می کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اکنون قدرت نخست اقتصادی در منطقه نیستیم، گفت: این که می گوییم باید یک ایران بزرگ اقتصادی در کنار ایران مقتدر سیاسی و امنیتی بوجود بیاید  به این معنی است که هر پرنده دو بال پرتوان برای پرواز می خواهد. اگر یک بال بزرگ و یک بال نحیف باشد، پرنده در هنگام پرواز به در و دیوار می خورد. متاسفانه الان مردم ما به موانع آزاردهنده و در و دیوار معیشت، گرانی و بیکاری می خورند. نباید این وضعیت و روش های گذشته در اقتصاد تکرار شود.

وی با تجلیل از هدایت های حکیمانه مقام معظم رهبری افزود: دشمنان از اینکه بعد از امام خمینی(ره) یک امام راسخ و فرزانه، انقلاب را هدایت می کند، دچار نگرانی بودند و امروز از اعاده سلطه بر ایران مایوس شده اند.

رضایی با اشاره به اینکه باید بخش قابل توجه و منصفانه ای از درآمدهای هر منطقه در همان منطقه صرف می شود، گفت: متاسفانه مسئولان آذربایجان شرقی و تمام استان ها، اختیار کافی برای استفاده حداکثری از ظرفیت های انسانی و مالی منطقه خود را ندارند و اجازه تصمیم گیری های اقتصادی را ندارند. ایران قوی نیازمند استانهای قوی است. در گذشته، استانهای ایران با اختیارات زیاد اقتصادی و الگوی مشارکت مردمی عمیق و محلی تحت عنوان ساتراپ اداره می شدند.

وی ادامه داد: از پانزده سال پیش بر افزایش اختیارات اقتصادی استانها بویژه استانهای مرزی تاکید کردم. اگر اختیارات اقتصادی استانها افزایش نیابد، تحقق ایران قوی با مانع روبرو خواهد بود. از اسم بگذریم و توجه خود را روی مفهوم قرار دهیم. استانهای قوی اقتصادی امروز، همان ساتراپ های اقتصادی دیروز ایران یا فدرال های اقتصادی مرسوم در برخی کشورهای جهان است. روی اسم مناقشه نداریم. هدف ما قوی شدن ایران و تدارک اقتدار اقتصادی ایران است. استانهای قوی اقتصادی، یکی از پایه های تشکیل ایران قوی و ایران بزرگ اقتصادی است. مردم نواحی مختلف بویژه مرزداران غیور ایران باید اختیار برنامه ریزی برای اقتصاد خودشان را داشته باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به منابع و مزیت های استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: معادن و کارخانجات بزرگ ماشین سازی، تراکتورسازی و قطعه سازی در این منطقه وجود دارند. ۶۵ درصد صنعت شیرینی و شکلات ایران در این منطقه است. با وجود این مزیت ها، چرا باید شاهد بیکاری جوانان تحصیل کرده و توانمند این منطقه باشیم؟ جوانان گمنام در لشکرهای منطقه ای خودشان، تبدیل به قهرمانان بزرگ شدند پس با شعار «ما می توانیم»، می شود در اقتصاد شکوفا شویم. جوانان آذربایجان می توانند از بیل گیتس ها جلوتر بزنند. همانطور که آقامهدی باکری و شفیع زاده ها از ژنرالهای روز جهان جلو زدند. آذربایجان می تواند همانطور که در انقلاب و دفاع مقدس افتخارآفرینی کرد، در علم و فناوری و اقتصاد و صنعت بدرخشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها