توصیه یک روزنامه اصلاح طلب به دولت

کد خبر: 1049808

«دخالت نادرست و لحظه‌ای و کارشناسی نشده دولت، موجب شوک‌ها و خسارت‌های سنگینی در بورس شده است.»

توصیه یک روزنامه اصلاح طلب به دولت

کیهان: «دخالت نادرست و لحظه‌ای و کارشناسی نشده دولت، موجب شوک‌ها و خسارت‌های سنگینی در بورس شده است.»

این ارزیابی را روزنامه شرق مورد تأکید قرار داده و نوشت: بورس تهران در چند سال اخیر بارها شاهد دخالت‌های نافرجام مقام ناظر در معاملات سهام بوده است. بدیهی است زمانی که بازار سرمایه در گذر نوسانات خود دچار افت می‌شود، مدیریت بورس دخالت می‌کند، ولی دخالت‌های بدفرجام و کارهای بی‌ثمری که جهت جلوگیری از افت بازار سرمایه تاکنون توسط سازمان بورس انجام شده، نه تنها به نفع سهامداران نبوده بلکه باعث زیان بیشتر آنان نیز شده است.

شاخص کل در انتهای سال ۹۲ در کانال ۷۹ هزار واحدی بود و با اقداماتی تا کانال ۶۰ هزار واحدی هم عقب‌نشینی کرد و مرتبه بعدی که به کانال ۷۹ هزار واحد دست یافت، در آخرین روزهای سال ۹۴ بود. این در حالی بود که بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه تغییرات قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و اعمال نظر بر نحوه فعالیت پالایشگاه‌ها از سوی وزارت نفت را دلیل اصلی سقوط بازار در سال ۹۲ می‌دانستند. تجربه دیگر مربوط به دی ماه سال ۹۸ است. مسئولان سازمان بورس به منظور جلوگیری از ضرر و زیان سهام‌داران، اقدام به محدودکردن دامنه نوسان در تمامی بازارهای بورس و فرابورس به دو درصد و هدف از این کار را کنترل رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران عنوان کردند؛ تصمیمی که همه سهام‌داران و فعالان بازار بورس را شوکه کرد و منجر به صف‌های سنگین‌تر فروش شد. تجربه دیگر هم مربوط به مرداد سال جاری است که شاخص‌های بورس فروریخت و باعث شد تا شاخص از ارتفاع نزدیک به 2/1 میلیون واحد به 1/2 میلیون واحد کاهش یابد.

تصمیمات لحظه‌ای و کارشناسی نشده سازمان بورس در کنار دخالت‌ها و دستکاری‌های دولت، دوباره شاخص را با نوسان شدیدی مواجه کرد و تعداد روزهای قرمز در بازار را افزایش داد. حذف نوسان‌گیری روزانه، تقسیم تایم بازار به دو قسمت و تغییر دامنه نوسان بعضی از سهم‌ها را می توان از جمله تصمیم‌های لحظه‌ای و کارشناسی نشده سازمان بورس در این مدت برشمرد. در مقابل می‌توان به تجربه موفقی از دخالت نکردن ناظر بازار هم اشاره کرد.

روشن است که دلیل شرایط نامناسب بورس، دخالت‌های نادرست و سلیقه‌ای است. اقدامات شتاب‌زده و خارج از چارچوب بیش از آنکه کمک حال باشد، مخرب است. ذات بورس بر رقابت و معاملات شفاف است که چنانچه این ویژگی‌ها را از بورس بگیرند، دیگر مردم به این بازار اعتماد نمی‌کنند.

 شایسته است مسئولان بازار سرمایه کمی تدبیر کنند، از آزمون و خطاهای مکرر و اتخاذ تصمیم‌های هیجانی و لحظه‌ای و نسخه‌های آزمایشی برای بورس بپرهیزند و از تجربیات گذشته درس بگیرند تا بلکه از این راه زمینه رشد عقلانی بورس تا رسیدن به جایگاه اصلی فراهم شود.  

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها