چرایی وقت کشی آمریکایی‌ها در بازگشت به برجام

کد خبر: 1050061

کارشناس مسائل آمریکا گفت: آمریکایی‌ها به دنبال کسب امتیازات بیشتر در توافق هسته‌ای هستند برای همین وقت کشی می‌کنند.

چرایی وقت کشی آمریکایی‌ها در بازگشت به برجام

باشگاه خبرنگاران :فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا  با اشاره به وقت کشی آمریکایی‌ها در بازگشت به برجام گفت: هرچند که افراد حاضر در تیم آقای بایدن همان مذاکره کنندگان تیم اوباما هستند، اما یکی از علت‌های اصلی این وقت کشی خباثت و پیمان شکنی طرف مقابل است و علت دیگر هم خود ما هستیم.

وی افزود: ماه‌های گذشته صحبت‌های زیادی در مورد برجام و فرصت سوزی در کشور شد و شاهد ذوق زدگی، نسبت به انتخاب آقای بایدن در میان مسئولان قوه مجریه بودیم که نتیجه آن همین می‌شود که طرف مقابل هر زمانی که مایل باشد به برجام باز می‌گردد و این بازگشت زمانی است که بتواند امتیاز بیشتری از ما کسب کند.

کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا سرانجام این وقت کشی بازگشت آمریکا به برجام است گفت: برجام توافق خوبی برای آمریکاست و آن‌ها علاقمند به بازگشت به آن هستند، اما فعلا عجله خاصی ندارد، چون فکر می‌کنند با معطل کردن ایران می‌توانند امتیاز بیشتری بگیرند.

ایزدی درباره انتصاب افرادی مانند رابرت مالی به عنوان نماینده دولت آمریکا در امور ایران بیان کرد: آمریکایی‌ها در زمان اوباما، چون می‌خواستند ذیل برجام امتیازات گسترده‌ای دریافت کنند شروع به اجرای عملیات روانی گسترده‌ای کردند برای مثال به رهبری نامه نوشتند که بیایید دنیا را با هم اداره کنیم، اما پشت پرده این دعوت به همکاری در واقع نرمال کردن رابطه با آمریکا بود تا بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند؛ رهبری در یکی از فرمایشاتشان به این نکته اشاره کردند که آن زمان دولت اوباما سعی می‌کرد چهره مثبتی از خود نشان دهد تا راه برای کسب امتیازات بیشتر هموار شود.

وی ادامه داد: اگر آمریکایی‌ها چهره ضد ایرانی را به عنوان نماینده آمریکا در امور ایران منصوب می‌کردند اهداف عملیات روانی مد نظرشان محقق نمی‌شد، بنابراین آن‌ها نیازمند انتصاب فردی با رویکرد متعادل‌تر نسبت به ایران هستند بنابراین انتصاب رابرت مالی در راستای همین عملیات روانی انجام شد.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: آمریکا می‌خواهد امتیازات مدنظر خود را از ایران به وسیله رابرت مالی بگیرد و از طریق او فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد.

ایزدی درباره تاثیر مسائل داخلی آمریکا بر سیاست خارجی این کشور تاکید کرد: بایدن مشکلات زیادی در آمریکا دارد و این مشکلات توجه او را بر سیاست خارجی کمتر کرده است؛ در حال حاضر به دلیل همین مشکلات داخلی، موضوع ایران در اولویت مقامات ارشد آمریکا نیست.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ گفت: چه دموکرات‌ها و چه جمهوری خواهان تمایل دارند جناحی در انتخابات ایران پیروز شود که امتیاز بیشتری به آمریکا دهد، از این جهت جناح‌ها و احزاب ایران را رصد می‌کند؛ البته آمریکا ابزار‌های لازم برای تاثیرگزاری بر انتخابات ایران را دارد مثلا قسمتی از پول‌های بلوکه شده ایران را در ماه‌های منتهی به انتخابات آزاد کند تا بتواند جناحی را که به آن تمایل دارد حاکم کند.

کارشناس مسائل آمریکا درباره خسارت‌های عدم اجرای برجام توسط آمریکا اظهار کرد: مقامات ایرانی بار‌ها اعلام کرده‌اند که هیچ بندی را به برجام اضافه یا از آن کم نمی‌کنند، اما در این چند سال چند ۱۰ میلیارد دلار خسارت بابت عدم اجرای برجام به ایران تحمیل شده است که طرف مقابل باید آن را جبران کند؛ آمریکا چند روش جبران خسارت را پیش رو دارد برای مثال خرید نفت از ایران و یا پرداخت جریمه مالی.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها