کلک مرغابی روزنامه اجاره‌ای در خدمت آمریکا

کد خبر: 1050650

یک روزنامه زنجیره‌ای می‌گوید: راه سوم درباره بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجامی، اعتماد به اروپاست.

کلک مرغابی روزنامه اجاره‌ای در خدمت آمریکا

کیهان: یک روزنامه زنجیره‌ای می‌گوید: راه سوم درباره بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجامی، اعتماد به اروپاست.

آفتاب یزد، همان روزنامه‌ای است که زمانی از قول موگرینی به دروغ تیتر زده بود «هرچه تهران بگوید» اما گذشت زمان ثابت کرد اروپا کاملا دنباله‌رو آمریکاست.

با  وجود سوابق منفی در بزک کردن آمریکا و اروپا، آفتاب یزد اکنون در تحلیلی می‌نویسد: این که دو طرف برای بازگشت و عمل به تعهدات شرط تعیین کرده‌اند یعنی راه سومی نیز وجود دارد اما اینکه دو طرف اصرار دارند اول طرف مقابل به برجام باز گردد به بی‌اعتمادی فی‌مابین بازمی‌گردد که طبیعی است.

این روزنامه می‌افزاید: اروپایی‌ها می‌توانند در این زمینه گره‌گشا باشند و آمریکایی‌ها را قانع کنند. دیداری بین وزرای خارجه آمریکا و فرانسه صورت گرفته و فرانسوی‌ها بیان کردند که مذاکرات عمیقی درباره برجام انجام شده است. هنوز نتیجه این مذاکرات مشخص نشده است و به تدریج ذکر خواهد شد. معتقدم آقای جوزپ بورل هنوز می‌تواند نقش بازی کند و این اعتماد را به وجود آورد که همزمان همه به تعهدات خود برگردند و آمریکا هم رسما اعلام کند که تحریم‌های ایران برداشته شده است. برای این اعتماد‌سازی هم می‌تواند خود آمریکایی‌ها از ایران یکی - دو کشتی نفت خریداری کنند. در این جریان ایران اعتماد ندارد به هر حال یک بار و نیم آمریکایی‌ها خلف وعده کردند. نیم آن مربوط به دوران آقای اوباما است که تمام و کامل تحریم‌ها را برنداشتند. یک بار هم مربوط به دوران ترامپ است. به همین دلیل طرف ایرانی فکر می‌کند این پیمان‌شکنی می‌تواند دوباره رخ دهد.» در مورد راه حل سوم به دلیل اعتمادی که آمریکا به اروپا دارد و اینکه آقای جوزپ بورل هم تا حدودی شخص منصفی است و همیشه هم گفته همه باید به برجام برگردند و تحریم‌های ایران باید برداشته شود و برای آن هم هیچ‌گاه شرط نگذاشته او می‌تواند در این راستا گام‌های مثبتی بردارد. ما از اروپا خوب استفاده نکردیم حتی مذاکرات تلفنی هم با آنها انجام ندادیم. وقتی طرحی را مبنا قرار می‌دهیم باید روی آن کار کنیم حتی با گفت‌وگو با آنها می‌توان درون دل آمریکایی‌ها را درآورد. باید زودتر دست به کار شویم، گفت‌وگو کنیم، سفر کنیم و حتی سفرای این سه کشور را دعوت کنیم و دیدگاه‌ها را بررسی کنیم.

تحلیل روزنامه آفتاب یزد در حالی منتشر می‌شود که دولت آقای روحانی و تیم آقای ظریف بالغ بر 2 سال معطل اروپایی‌ها مانده و ده‌ها سفر و ملاقات را برای ترغیب اروپا به عمل کردن تعهدات خود انجام دادند اما اروپا ضمن کاهش 11 تعهد برجامی خود به وعده‌های پیاپی بی‌ارزش‌تر، مدعی راه‌اندازی کانال‌های موسوم به SPV و اینستکس شد که همان‌ها را هم (حتی در حد مبادله پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها با غذا و دارو) انجام نداد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت راه سومی که روزنامه زنجیره‌ای مدعی آن است همان راه آمریکا و در واقع بازسازی بازی پلیس خوب - پلیس بد در زمین و نقشه آمریکاست!

در این میان اروپا نه تنها نمی‌تواند میانجی خوبی باشد بلکه پارسنگ کفه ترازو آمریکاست. ضمن اینکه منطقا، همان طرفی که آغازگر نقض تعهدات خود بود، باید به جبران خسارت‌های ناشی از پیمان‌شکنی خود بپردازد.

این نکته نیز گفتنی است که جوزپ بورل قبلا تصریح کرده اهمیت برجام، در نظارت سخت‌گیرانه به برنامه هسته‌ای ایران و امکان توسعه محدودیت‌های آن بر سایر فعالیت‌های منطقه‌ای و دفاعی ایران است!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها