شفیعی: آمریکا از برجام خارج شده و باید برگردد

کد خبر: 1050663

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا بهتر است سریع‌تر به برجام برگردد و از فرصت تنش‌زدایی با ایران بهره‌مند شود.

شفیعی: آمریکا از برجام خارج شده و باید برگردد

خبرگزاری ایسنا: نوذر شفیعی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مورد بازگشت آمریکا به برجام گفت: آمریکایی ها تصمیم دارند به برجام برگردند اما می خواهند امتیازات بیشتری برای خودشان و هزینه برای ایران داشته باشند.

وی تصریح کرد: در واقع می‌خواهند بازگشت آمریکا به برجام برای آن ها پرفایده و برای ایران پر هزینه باشد. صحبت هایی که اخیرا رهبری داشتند یک فرصت استثنایی برای آمریکایی ها است، چون این احتمال وجود داشت که دقیقا عکس این صحبت ها را بیان کنند.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: خروج آمریکا از برجام به نوعی بی اعتمادی قلمداد می شود، حتی قبل از صحبت های رهبری تردیدهایی در مورد ورود ایران برای مذاکره مجدد وجود داشت، اکنون دولت ایران معتقد است آمریکا باید به برجام برگردد و آن تردیدهایی که در ذهن آمریکایی ها راجع به برخی مسائل و چند دستگی سیاست ها در ایران وجود داشت، از بین رفته است.

شفیعی خاطرنشان کرد : آمریکایی ها باید از فرصتی که با صحبت های رهبری پیش آمده نهایت استفاده را ببرند، آن ها انتظار داشتند به دلیل خلف وعده ای که انجام دادند رهبری تمایل نداشته باشند با آمریکا مجددا وارد مذاکره شود.

وی تاکید کرد : آمریکا بهتر است سریع تر به برجام برگردد و از فرصت تنش زدایی با ایران بهره مند شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: نکته دیگری که صحبت های رهبری داشتند تصریح به یک واقعیت است که بارها دولت  و کارشناسان و حتی برخی از تحلیل گران اروپایی هم مطرح کردند، این که آمریکا از برجام خارج شده و باید برگردد.

وی یاد آور شد: چند نکته را باید در نظر بگیریم نخست این که دولت بایدن از ابتدا اعلام آمادگی کرده که به برجام بر می گردد و ایران هم با توجه به این که تحت فشار بود گفت اگر بایدن به برجام برگردد ما هم بر می گردیم. نکته دیگر شروطی مانند کاهش نفوذ ایران، مساله حقوق بشر در ایران و... بود که تلویحاً توسط بایدن مطرح شد.

شفیعی افزود: مساله دیگر نیز این بود که ایران به تعهدات برجامی خودش برگردد و بعد آمریکا این مساله را راستی آزمایی کند که همان کسب امتیاز بیشتر برای آمریکا و تحت فشار قرار دادن ایران بود که دولت ایران این شروط را نپذیرفت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها