اصولگرایان و مدل نامزد-کابینه

کد خبر: 1051112

به گفته پرویز سروری اصولگرایان در این انتخابات با مدل نامزد – کابینه وارد خواهند شد تا در مقابل مدل نامزد – معاون اصلاح‌طلبان حرفی برای گفتن داشته باشند.

اصولگرایان و مدل نامزد-کابینه

گروه سیاست سایت فردا – کمتر از چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است و اصولگرایان سخت مشغول کار هستند. هنوز بین دو تشکل وحدت ساز یعنی شورای وحدت و شورای ائتلاف توافقی حاصل نشده و آنطور که غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز دیروز اعلام کرد شاید اصلا حاصل نشود. 

در این شرایط موازی‌کاری چالشی جدی خواهد بود که می‌تواند در صورت توام شدن با چند کاندیدایی تبعات بدی برای این جریان سیاسی به همراه داشته باشد. 

همه طیف‌ها و هر دو سازوکار اما به این واقف بوده و هر چه در توان می‌گذارند تا چنین نشود، هر ایده‌ای که به نظر کاربردی باشد مطرح کرده و هر اقدام لازم را انجام می‌دهند. مثلا همین دیروز پرویز سروری وضعیت شورای ائتلاف را تشریح کرد و از ایده نامزد – کابینه گفت.

 او درباره جزییات این ایده به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  «برای مثال ممکن است برای سِمت وزیر اقتصاد دولت خود سه یا چهار نفر فرد احتمالی را معرفی کرده که در بین اینها وزیر اقتصاد مشخص شود؛ علاوه بر این یک سبد از ظرفیت‌های موثری که برای برون‌رفت از وضعیت فعلی کشور موثر باشد به مردم معرفی شده و مردم می‌دانند که الگوی کابینه به چه صورت است و در جریان کلیت کابینه قرار خواهند گرفت.» 

سروری در ادامه پوسترهایی از نامزد و کابینه احتمالی او در 1400 که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود را اقدامی برای تخریب مدل مذکور دانسته و می‌گوید «اینها اقداماتی است که برای تخریب مدل اصولگرایان مطرح شده تا هم مدل ما را به تمسخر بکشد و هم مردم را گیج کند. همانطور که می‌دانید مدل اصلاح‌طلبان مدل امریکایی نامزد-معاون است. برای اینکه ذهن مردم مشغول شود و اگر هم زمانی شورای ائتلاف این موضوع را رسما اعلام کرد در میان این لیست‌ها گم شود و مردم نتوانند واقعیت موضوع را بدانند و با این کار جنگ روانی را به راه انداخته‌اند.» این عضو شورای ائتلاف همچنین به مساله برنامه‌محور بودن احزاب تاکید کرده است. 

در جدی بودن این مدل و اجرایی شدن آن می‌تواند قدری تردید کرد زیرا از یک سو هنوز معلوم نشده که شورای ائتلاف سازوکار تعیین کننده در انتخابات آتی باشد و شورای وحدتی‌ها نیز به این مدل اعتقاد داشته باشند. از سوی دیگر هنوز بسیاری از چهره‌های اصولگرا از این مدل خبر ندارند. مثلا حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز  که در گروه شورای وحدتی‌ها است، در گفت‌وگو با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ضمن ابراز بی‌خبری از مدل نامزد – کابینه گفته است: «ما پیشنهادی به شورای وحدت ارایه کردیم مبنی بر اینکه نامزدی که قرار است وارد انتخابات شود در ابتدا باید مرام‌نامه خود را به شورای وحدت ارایه دهد و انتخابات دو مرحله‌ای را در بین نامزدهایی که امکان حضور در انتخابات دارند شکل دهیم؛ به گونه‌ای که در خود شورا هم اینها صاحب رای باشند و کابینه خود را مورد بررسی قرار دهند تا مشخص شود فردی که قصد نامزدی در انتخابات دارد آیا قادر به حل کردن مشکلات کشور خواهد بود یا خیر؟ این صرفا پیشنهاد ما بوده است.» 

حال باید منتظر ماند و دید که اصولگرایان نهایتا با این مدل وارد می‌شوند یا خیر؟ اگر این مدل را اجرایی کنند در برابر مدل نامزد – معاون که به گفته سروری از سوی اصلاح‌طلبان برگزیده شده؛ پیروز می‌شوند یا خیر؟ حتی باید دید که اصلاح‌طلبان آن طور که در برخی محافل مطرح است با مدل نامزد – معاون وارد شده و لاریجانی و ظریف یا دو گزینه دیگر را در کنار هم قرار می‌دهند یا خیر؟


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها