نواقص و محاسن اصلاحیه لایحه بودجه از دید حاجی بابایی

کد خبر: 1051255

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نواقص و محاسن اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تبیین کرد.

نواقص و محاسن اصلاحیه لایحه بودجه از دید حاجی بابایی

باشگاه خبرنگاران جوان: محمدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: این بودجه همچنان در تحقق شاخص‌های کلان اقتصادی مانند افزایش سرمایه گذاری، کاهش نرخ بیکاری، کاهش ضریب جینی، کاهش نرخ تورم، افزایش درآمد سرانه، بهره وری کل عوامل تولید، کاهش هزینه‌های مصرفی، صادرات غیر نفتی کالا و خدمات، کاهش واردات و نهایتاً توفیق نداشتن در کنترل نوسانات بازار سرمایه ناکارآمد جلوه می‌کند.

وی افزود: این مسائل در برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفته و البته با وجود این نقیصه ها، دولت توانسته تا حدودی اشکالات و ابهام‌ها و نواقص لایحه قبلی را رفع کند.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به کاهش نسبی هزینه‌ها به میزان ۴۰ هزار  میلیارد تومان بیان کرد: این موضوع اتفاق مبارکی در بودجه است. از موارد مثبت این بودجه باید به کاهش برداشت از صندوق توسعه ملی از ۷۵ هزار میلیارد تومان به ۳۶ هزار میلیارد تومان اشاره کرد.

وی به درآمد‌های مالیاتی نیز پرداخت و گفت: واقعی کردن درآمد‌های مالیاتی از ۶/۳۱۷ هزار میلیارد  تومان به ٩ هزار و ٣۶۶ میلیارد تومان نیز یکی از نکات قابل ملاحظه در اصلاحیه بودجه سال آینده است.

حاجی بابایی ادامه داد: شفاف سازی و کاهش میزان اتکا به نفت و حذف پیش فروش نفت به میزان ۷۰ هزار میلیارد تومان و همچنین بسنده کردن به میزان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز مورد توجه قرار گرفته است. البته فرض‌های سه گانه میزان صادرات، قیمت هر بشکه و قیمت ارز در تحققق این مبلغ روشن نیست.

این نماینده مجلس اظهار کرد: کاهش کسری تراز عملیاتی از ۳۱۹ هزار میلیارد تومان به ۲۸۵ هزار میلیارد تومان در این بودجه مد نظر قرار گرفته است، همچنین جابجایی منابع پیش بینی شده در بند ه تبصره ۴ به میزان ۸/۲ میلیارد یورو از صندوق توسعه به بودجه عمومی دولت خوبی دیگر لایجه بودجه ۱۴۰۰ است.

وی گفت: پیش بینی کنترل نسبی تورم از طریق کنترل قیمت ارز در طول اجرای بودجه در سال ۱۴۰۰ به ویژه ارز مورد نیاز دارو و کالا‌های اساسی از محور‌های مثبت مورد توجه دولت اصلاحیه لایحه بودجه است.

حاجی بابایی افزود: افزایش نسبت درآمد‌ها به اعتبارات هزینه‌ای از ۵۰ درصد به ۵۶ درصد را از نکات مثبت لایحه بودجه فعلی می‌دانم.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: درباره بند‌هایی از ماده واحده که به شفافیت لایحه کمک می‌کند، می‌توان به حذف جزء ۲ بند ب تبصره ۱ اشاره کرد.

وی تصریح کرد: افزایش ۳۵ هزار میلیارد تومانی بند و تبصره ۲، یعنی از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان به ۱۲۵  هزار میلیارد تومان بدون لحاظ در سقف ماده واحده بودجه یکی از ضعف هاست.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: افزایش تهاتر موضوع بند و تبصره ۵ از ۳۰ هزار  میلیارد تومان به ۳۵ هزار میلیارد تومان را نیز یکی از ایراد‌های اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ است.

حاجی بابایی اظهار کرد: شفاف نبودن سقف ماده واحده به دلیل عدم لحاظ ارقام بند و تبصره ۲ و بند و تبصره ۵ و تبصره ۱۴ که تخلف از قانون برنامه ششم محسوب می‌شود، از موارد نقصان است.

وی عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد و کاهش فاصله طبقاتی را بسیار مهم دانست و گفت: رعایت نشدن  عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد، کاهش فاصله طبقاتی متناسب با تورم و توجه کافی نداشتن به  اقشار کم درآمد جامعه متناسب با تورم وجود دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها