ناسا؛ از دیکتاتوری تا تخلف

کد خبر: 1051333

اصلاح‌طلبان با آغاز فعالیت‌های سازوکار جدید به اثربخشی در این انتخابات امیدوار شده‌اند اما این طور که معلوم است چالش‌های بسیاری سر راه دارند.

ناسا؛ از دیکتاتوری تا تخلف

گروه سیاست سایت فردا – اصلاح‌طلبان اولین جلسه سازوکار جدید خود را تشکیل داده و قرار است که تا همین چهارشنبه از طریق آن کمیته 5 نفره آیین نامه را نیز تدوین کنند. دلخوشی به کارآمدی این سازوکار اما انگار چندان نیست. از همین چالش‌های اول کار معلوم است که «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» که تا چند روز قبل ناسا یعنی نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان خوانده می‌شد، مسیر سخت و دشواری در پیش را دارد. این راه هم اصلاح‌طلبان می‌گویند و هم اصولگرایان.

شاهد آنکه روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» در شماره امروز خود با عنوان «کار سخت نهاد اجماع‌ساز» از قول مصطفی درایتی، عضو حزب اتحاد ملت می‌نویسد: «معتقدم کار مشکل است چون شرایط اکنون ما کاملا متفاوت با شرایط سال ۹۲ و ۹۶ است. اصولا مردم و بدنه اصلی که از اصلاح‌طلبان حمایت جدی می‌کرد با شبهات جدی روبه رو هستند و اگر هر نهاد و تشکیلاتی نتواند این‌ها را پاسخ دهد انتظار از همراهی کردن بدنه اصلاحات از تصمیماتی که گرفته می‌شود دچار مشکل خواهد شد. قبل از آمدن هرکس مهم پاسخ گفتن به این ابهامات و عدم اعتماد جامعه است که اکثرا افرادی هستند که شناخت و تفکر ویژه‌ای در کشور دنبال می‌کنند و انتظار بیشتری از حاکمیت خود دارند و اگر این شبهات پاسخ داده نشود ممکن است خیلی از اتفاقات هم و تصمیمات گرفته شود اما انتظار همراهی ممکن است با موانع سنگین اجتماعی رو به رو شود. »

کیهان اما بی‌رودربایستی‌تر به این نهاد و چالش‌هایش نگریسته و با در نظر گرفتن اختلافاتی که همین اول کار بروز کرده و مانع حضور برخی اصلاح‌طلبان مثل عارف یا حزب جمهوریت شده است؛ از چالش دیکتاتوری در این نهاد سخن می‌گوید. این روزنامه اصولگرا در شماره امروز خود ضمن آنکه از اصلاح‌طلبان خواسته اول به خاطر هشت سال گذشته و عملکرد دولت تحت حمایتشان پاسخگو باشند، نوشته است: « از نکات جالب توجه این نشست آن است که برخی گروه‌های اصلاح‌طلب نسبت به ‌ترکیب سنی بالای اغلب اعضای ناسا که در سنین 58، 62، 63، 67، 78 و... به سر می‌برند، اعتراض کرده‌ و از حضور در این نشست امتناع کرده‌اند. حذف تعداد زیادی از جوانان و احزابی که مخالف استمرار «دیکتاتوری» هستند، صدای همان تعداد محدود از حاضران در حسینیه جماران را نیز درآورده است. بر اساس شنیده‌ها حسین نورمحمدی و الهام فخاری از اعضای اقلیت به هیئت‌رئیسه اعتراض کرده‌اند که چرا هیچ نیروی جوانی در میان کمیته ۹ نفرِ ناسا حضور ندارد! اما کسی محلی به اعتراض‌ها نگذاشته و به نظر ترکیبی که گعده رادیکال خاتمی آن را مهندسی کرده با فشار حزب منحله مشارکت تصمیم‌ساز اصلی در تشکیلات جدید است، از سوی دیگر، احمد حکیمی پور از حزب اراده ملت، رسول منتجب‌نیا از حزب جمهوریت، محمدرضا جلایی پور از جوانان بدنه اصلاح‌طلب و چند نفر دیگر از احزاب اصلاح‌طلب به نشانه اعتراض در جلسه یکشنبه شب حضور نداشتند.»

روزنامه «جوان» اما جلسه اخیر اصلاح‌طلبان را از منظری دیگر نقد کرده است. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: « دوشنبه عصر، حسینیه جماران در اختیار جبهه اصلاح‌طلبان قرار گرفت تا اولین نشست انتخاباتی خود را در محل ملاقات‌های امام خمینی با مردم برگزار کنند. حسینیه جماران یک «ملک شخصی» نیست و نباید مورد استفاده جناحی هیچ یک از جریان‌های سیاسی قرار بگیرد. با این حال، به دلیل آنکه این حسینیه زیر مجموعه دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی است و این دفتر هم به دست نوه ایشان با گرایش‌های مشخص اصلاح‌طلبی اداره می‌شود، «جماران» مورد سوءاستفاده جناحی جریان اصلاحات قرار می‌گیرد؛ امری که طبیعتاً و با شناختی که از امام امت وجود دارد، مخالف مشی و اعتقاد ایشان است. علاوه بر حسینیه، سایت «جماران» هم گزارش یک خود را به پوشش خبری همین نشست اختصاص داده است تا سوءاستفاده از نام امام به دست اصلاح‌طلبان فقط به حسینیه و دفتر حفظ و نشر محدود نشود. غیراز مخالفت با مشی امام، آنچه روی داده، تخلف قانونی هم محسوب می‌شود. چه آنکه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام از بودجه عمومی استفاده می‌کند و نهاد‌هایی که از بودجه عمومی بهره می‌برند، نمی‌توانند از جناح یا کاندیدای خاص در انتخابات حمایت کنند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها