سناریو جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400

کد خبر: 1051335

نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان نسخه بروز شده همان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با حفظ همه ایرادات است ولی اصلاح‌طلبان در برابر این ایرادات ساکتند چون سعی دارند با معرفی شخصیت‌های اصلی اصلاح‌طلب و ایجاد دوگانه امام-نظام، انتخابات 1400را رادیکال کرده و فضا را تند کنند.

سناریو جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400

گروه سیاست سایت فردا - همزمان با تشکیل سازوکار جدید در جبهه اصلاح‌طلبی و کلید زدن فعالیت‌های انتخاباتی شاهد رویکرد تازه‌ای از سوی این جریان هستیم که برخی رسانه‌ها آن را «دوگانه امام - نظام» می‌نامند.

شاهد آنکه روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» در شماره روز دوشنبه و در گزاش خود از جلسه نخست جبهه اصلاح‌طلبان ایران آورده بود: «سرانجام دیروز نهاد تازه‌تاسیس با عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران نخستین نشست خود را در جماران برگزار کرد. تصمیمی که به نظر می‌رسد در راستای اعتراض اصلاح‌طلبان به حوادث اخیر صورت گرفته است؛ چراکه به تازگی رفتارهای جریانی مرموز نسبت به بیت امام واکنش‌های فراوانی را برانگیخت. زمانی که صداوسیما پخش سخنرانی سیدحسن خمینی تولیت آستان امام خمینی(ره) را در روز تجدید پیمان دولت با آرمان‌های امام، ناتمام گذاشت و در ادامه قطعنامه پایانی مراسم 22 بهمن نیز بدون اشاره به نام امام خمینی(ره) صادر شد. حالا اصلاح‌طلبان می‌گویند با انتخاب «جماران» می‌خواهند بار دیگر با آرمان‌های امام(ره) و انقلاب تجدید پیمان کنند.»

برگزاری جلسه در جماران اما از جهات دیگری نیز مورد توجه قرار گرفت. مثلا روزنامه «جوان» در گزارش امروز خود نوشت: «دوشنبه عصر، حسینیه جماران در اختیار جبهه اصلاح‌طلبان قرار گرفت تا اولین نشست انتخاباتی خود را در محل ملاقات‌های امام خمینی با مردم برگزار کنند. حسینیه جماران یک «ملک شخصی» نیست و نباید مورد استفاده جناحی هیچ یک از جریان‌های سیاسی قرار بگیرد. با این حال، به دلیل آنکه این حسینیه زیر مجموعه دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی است و این دفتر هم به دست نوه ایشان با گرایش‌های مشخص اصلاح‌طلبی اداره می‌شود، «جماران» مورد سوءاستفاده جناحی جریان اصلاحات قرار می‌گیرد؛ امری که طبیعتاً و با شناختی که از امام امت وجود دارد، مخالف مشی و اعتقاد ایشان است. علاوه بر حسینیه، سایت «جماران» هم گزارش یک خود را به پوشش خبری همین نشست اختصاص داده است تا سوءاستفاده از نام امام به دست اصلاح‌طلبان فقط به حسینیه و دفتر حفظ و نشر محدود نشود. غیراز مخالفت با مشی امام، آنچه روی داده، تخلف قانونی هم محسوب می‌شود. چه آنکه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام از بودجه عمومی استفاده می‌کند و نهاد‌هایی که از بودجه عمومی بهره می‌برند، نمی‌توانند از جناح یا کاندیدای خاص در انتخابات حمایت کنند.»

خبرگزاری «فارس» نیز در واکنش به برگزاری جلسه اصلاح‌طلبان در جماران گزارشی نوشته و نسبت به شکل‌گیری دوگانه «امام - نظام» هشدار داد. در بخشی از این گزارش آمده است: «اما در کلیت سناریو اصلاح‌طلبان با این فرض که انتخابات 1400را باخته‌اند، در تلاش هستند قدرتمندانه و پرشور وارد انتخابات شوند و اتفاقا نامزدهایی چون محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری و سیدحسن خمینی و عارف(که البته خودخوانده وارد انتخابات می‌شود) را به صحنه انتخابات بفرستند؛ با این پیش‌بینی که می‌دانند بخشی از آنها اقبال عمومی ندارند و بخشی نیز اساسا نمی‌توانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند. برای مثال سیدحسن خمینی را مدام مطرح می‌کنند و سعی دارند او و ارگان‌های زیرمجموعه‌اش را به عنوان یادگار و آثار امام خمینی(ره) در افکار عمومی جا بزنند و در همین راستا هم بود که بلوای صوری حذف «نام امام» از بیانیه پایانی 22بهمن را راه انداختند تا با یک آمادگی ذهنی بتوانند فردای عدم تایید صلاحیت سیدحسن خمینی، این اقدام شورای نگهبان را مخالفت با سیره امام(ره) جا بزنند. ... پربیراه نیست که آخرین جلسه این نهاد اجماع ساز که در آن بهزاد نبوی به عنوان رئیس موقت انتخاب شد، در حسینیه جماران که رنگ و بوی امام(ره) دارد برگزار شد و خلاصه کلام این است که می‌خواهند بگویند ما ذیل امام هستیم و حذف ما حذف امام است. جالب اینکه جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران در ابتدای این جلسه حذف! نام امام خمینی(س) از قطعنامه راهپیمایی 22 بهمن و قطع تصاویر یادگار امام(سیدحسن خمینی) از صدا و سیما در روز 12 بهمن ماه را محکوم می‌کند(که صحت هر دو محل ایراد است) و علت انتخاب حسینیه جماران برای برگزاری این جلسه را تجدید میثاق اصلاح طلبان با آرمان‌های امام خمینی(س) عنوان می‌کند؛ که با همین یک بند می‌توان به به بخش عمده سناریوی اصلاح طلبان در انتخابات 1400 پی برد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «اصلاح طلبان با راهبرد مذکور می‌توانند دوقطبی جدیدی راه بیاندازند و هزینه دیگری از این طریق برای نظام بتراشند؛  حال آنکه رهبر انقلاب در اکثریت قریب به اتفاق بیاناتشان به سیره امام برای عبور از مشکلات فعلی کشور تاکید می‌کنند و اساسا خود را شاگرد امام(ره) می‌دانند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها