خبر واعظی از تذکر رئیس جمهور به علوی

کد خبر: 1051594

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: استاندار خوزستان با ارزیابی‌های وزارت کشور، استاندار خوبی است؛ حق نیست که براساس کاغذی که نمی دانم چطور از وزارت کشور بیرون رفته است، اینطور قضاوت کرد.

خبر واعظی از تذکر رئیس جمهور به علوی

خبرگزاری مهر: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با برنامه دولت برای کرونا در ایام تعطیلات عید و آیا امسال هم محدودیت‌ در سفرهای نوروزی ادامه دارد؟، اظهار داشت: در ارتباط با برنامه نوروزی، بنای ما بر این است که تا می‌توانیم سخت‌گیری‌ها را ادامه دهیم و اگر مردم و ستادهای استانی و استانداری‌ها همراهی کردند، بتوانیم وضعیت مناسبی در پایان اسفند داشته باشیم.

واعظی گفت: ممکن است سازوکار جدیدی برای تعطیلات نوروزی داشته باشیم. هم برای اینکه مردم از تعطیلات عید استفاده بهتری کنند و هم برخلاف گذشته که ما هدف گردشگری‌مان چند شهر و استان بود، تغییر پیدا کند و آن را به اکثر استان‌های کشور توسعه دهیم و اینطور نباشد که در شمال و مشهد و اصفهان و شیراز خیلی تراکم باشد و در برخی استان‌ها خبری نباشد.

وی تاکید کرد: امروز بعدازظهر، رئیس‌جمهور جلسه ای را برای کرونا گذاشتند و روز شنبه هم جلسه ستاد ملی را داریم و اگر بتوانیم از این یک ماه خوب استفاده کنیم و مردم هم همکاری کنند، سعی‌مان بر این است که ایام تعطیلات فعالیت‌ها آزاد باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در رابطه با مصوبه دولت مبنی بر لغو انتشار آگهی دولت در مطبوعات، افزود: امروز در رابطه با این موضوع در دولت بحث کردیم و این بند اصلاح شد و موضوع به شرایط قبل برمی‌گردد.

واعظی در رابطه با چرایی انتصاب استاندار خوزستان در سازمان ملی استاندارد و حواشی پیرامون آن، گفت: در ارتباط با استاندار خوزستان، ارزیابی ما در ریاست‌جمهوری داریم. البته معمولا وزارت کشور، استانداران را در موضوعات مختلف مانند سرمایه‌گذاری، مسائل امنیتی، ارتباط با مردم و ... مورد بررسی قرار می‌دهد. یکی از این ارزیابی‌ها به دست مطبوعاتی‌ها افتاده و منتشر شده است.

وی ادامه داد: استاندار خوزستان با همان ارزیابی‌ها، در موارد دیگر جزو استاندارهای خوب است. ضمن اینکه این استاندار توانسته استانی با وضعیت حساس و با وسعتی که دارد را به خوبی اداره کند. بنابراین حق او این نیست که براساس یک کاغذی که نمی‌دانم چطور از وزارت کشور بیرون رفته است، مورد قضاوت قرار بگیرد. ارزیابی‌هایی که ما انجام می‌دهیم برای این است که استاندار و زیرمجموعه‌شان بدانند که باید خودشان را اصلاح کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: اینکه براساس یک موضوع در دو سال پیش بخواهیم درباره کار یک استاندار قضاوت کنیم، کار درستی نیست. در این ایام بسیاری از نمایندگان، مردم و مسئولین استان خوزستان با ما تماس گرفتند و نامه نوشتند و گفتند ایشان استاندار بسیار خوبی است و اجازه دهیم که در جای خود باقی بماند.

واعظی گفت: من فکر می‌کنم نباید با مدیران خود اینگونه برخور کنیم. بالاخره وقتی یک فردی استاندار می‌شود، این مدیریت عالی و کلان استان را دارد و طبیعی است که خیلی بهتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نمی‌تواند چیزی را پنهان کند، به همین دلیل آقای رئیس‌جمهور برای وزارت صمت از یک استاندار استفاده کرد. آقای مهندس اسلامی نیز استاندار ما در مازندران بود و آقای روحانی از او بعنوان وزیر راه استفاده کرد.

وی ادامه داد: اینکه آقای رئیس‌جمهور و گروهی که بررسی می‌کند، وقتی یک پستی در سطح وزیر خالی می‌شود و می‌خواهند ارزیابی کنند، یکی از ارزیابی‌هایشان استانداران است به معنای این است که کسانی که در کشور زحمت می‌کشند، زمینه برای ارتقای آنها وجود دارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که واکنش شما به ادعای دادستان پرونده هواپیمای اوکراینی در «کیف»، پایتخت اوکراین، که ادعا کرده ایران در این پرونده پنهان‌کاری کرده و علت حادثه بیش از خطای یک اپراتور است، چیست؟، گفت: به نظر می‌رسد تماس‌هایی که بین مسئولین ایران و اوکراین بوده است، براساس آنچه که آنها درباره یکسری اطلاعات سوال کردند و درخواست داشتند، به آنها داده شده است. در جلساتی که برگزار شده است هم چنین اظهاراتی مطرح نکردند.

واعظی گفت: اگر به عنوان یک کار تبلیغاتی این اظهارات را مطرح کردند، باید بگویم من خیلی در جریان پشت پرده این مطلب نیستم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص لوایح FATF، گفت: ما استقبال می‌کنیم که تا پایان سال این مساله تعیین تکلیف شود. در گذشته برخی بر این باور بودند که چون ترامپ بر سر کار است و بنای خود را بر این گذاشته که فشار حداکثری وجود داشته باشد و تحریم ادامه پیدا کند، حتی اگر ما در مجمع تشخیص هم تصمیم بگیریم، این تصمیم ما در سایه این تحریمی که امریکا اعمال می‌کند، عملا کارایی ندارد اما الان شرایط عوض شده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما علائمی را از روسای جمهور و مقامات سیاسی کشورهای مختلف دریافت می‌کنیم و حتی اظهارنظرهایی در داخل آمریکا بیان می‌شود مبنی بر اینکه به برجام برگردند و تحریم‌ها را بردارند، اما این مساله را منوط به این کردند که اول شما باید اقدام کنید. بنابراین ما احتمال زیاد می‌دهیم که تحریم‌ها رفع خواهد شد، حالا اینکه ما براساس اصولی که داریم و مواضعی که از قبل داشتیم، اعلام کردیم آنها به تعهداتشان برگردند تا ما هم برگردیم.

واعظی گفت: فضایی که در آینده پیش روی ما قرار دارد، ما باید در مجمع تشخیص بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که وقتی تحریم‌ها برداشته شد پاسخی برای مردم داشته باشیم. در آن زمان ما پاسخی برای مردم نداریم، وقتی رفتیم مذاکره کردیم و تحریم‌ها برداشته شده ولی نتوانستیم روند تعاملات بانکی خود را داشته باشیم.

وی ادامه داد: مذاکرات مربوط به FATF انجام شده و دیروز هم جلسه بوده است و امیدواریم تصمیمی که گرفته می‌شود، در راستای منافع کشور و این مساله باشد که بتوانیم روابط بانکی خود را به طور سالم برقرار کنیم. ما آمادگی داریم که همکاری کنیم تا یک تصمیم خوبی گرفته شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص اهداف سفر غیرمترقبه وزیر خارجه قطر به تهران، گفت: در دنیای امروز و ارتباط بین همسایگان و کشورهای دوست، سفر غیرمترقبه معنی ندارد. الان سفرها مثل گذشته نیست که تشریفات زیادی داشته باشد. در بین کشورها همسایه این مساله مرسوم است و مخصوص ما نیست.

واعظی گفت: سفر وزیر خارجه قطر به تهران اول در ارتباط با روابط دوجانبه بود و از طرف دیگر در ارتباط با مساله آینده منطقه صحبت‌هایی شد. گزارشی هم درباره روابط‌شان با عربستان به ما دادند و نظر ما را هم نسبت به آینده برجام پرسیدند. اما وزیر خارجه قطر نه پیغامی را داشتند و نه ما پیغامی به ایشان دادیم که ببرند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اصلاحیه بودجه، گفت: باید از مجلس تشکر کنم که در ارتباط با بودجه، طی دو هفته اخیر یک همکاری بسیار نزدیک داشتیم. به دنبال صحبتی که دو رئیس قوه با هم داشتند، کمیته مشترکی در سازمان برنامه تشکیل شد که نتیجه آن جلسات همین چارچوب اصلاحی بود که هم ما برخی پیشنهادات کمیسیون تلفیق را پذیرفتیم و آنها هم مواردی که فکر می‌کردند قابل اجرا نیست و باعث تورم می‌شود و درآمدهایی که حاصل نمی‌شود را آنها پذیرفتند. این توافقات در ستاد اقتصادی دولت آمد و آنجا بحث‌هایی شد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما نباید دنبال این باشیم که فضای خوبی که بین و دولت و مجلس در ارتباط با بودجه بوجود آمده، با اظهار نظر یک یا دو نفر مخدوش و تبدیل به یک موضوع اختلافی شود.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص توقف پروتکل الحاقی، گفت: بنای دولت بر این است که قانون[هسته‌ای] مجلس را اجرا کند. ما کشوری نیستیم که پروتکل الحاقی را پذیرفته باشیم ولی داوطلبانه قبول کردیم که آن را اجرا کنیم. نامه‌ای را به مدیرکل آژانس اتمی دادیم و گفتیم ما عملا 5 اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم. البته ما عضو پادمان هستیم و براساس همکاری که با آژانس داریم، کارهایی را انجام می‌دادیم.

وی ادامه داد: مدیرکل آژانس درخواست کرده که به تهران بیاید. از آنجایی که موضع ما، موضع مشخصی است و هیچی تغییری در مواضع ما ایجاد نشده است، موضع ما بر این بوده است که دنبال سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نیستیم. نه ساخت، نه نگهداری نه استفاده آن را مفید نمی‌دانیم. فتوای رهبر انقلاب نیز یک فتوای معتبری است که تغییری در آن ایجاد نشده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما هیچ چیزی برای پنهان کردن نداریم. ما براساس پادمان، به تفاهم می‌رسیم ولی کارهایی که در پروتکل الحاقی برای بازرسی‌ها بود را انجام نمی‌دهیم.

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا مدیرکل آژانس با آقای رئیس‌جمهور دیدار خواهد کرد؟، گفت: باید ببینیم چه موضوعاتی قرار است مطرح کند. اگر موضوعاتی بود که مناسب ملاقات با رئیس‌جمهور باشد، وقت ملاقات را تعیین می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص بحث تعیین حداقل دستمزد کارگران گفت: در این دولت یک هدفگذاری که رئیس‌جمهور کرد، توجه ویژه به قشر نیازمند جامعه بود. با توجه به اینکه یکی از هدف‌گذاری‌هایی که در سال 99 داریم، بحث تولید است و ما این را خوب می‌دانیم که باید رضایت کارگر وجود داشته باشد تا تولید افزایش پیدا کند. همواره ما به دنبال این بودیم که منافع کارگران بیشتر تامین شود. تا جایی که امکانات به ما اجازه دهد می‌خواهیم دولت را با خاطره خوبی برای کارگران تمام کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به اتفاقی که برای بهنام محجوبی در زندان افتاده است، گفت: ما هنوز گزارش کاملی چه از طریق وزیر دادگستری و مرجع دیگری دریافت نکردیم بنابراین من نمی‌توانم چیزی را بگویم که موضع دولت باشد.

واعظی همچنین در مورد اظهارات اخیر محمود علوی وزیر اطلاعات پیرامون فتوای رهبر انقلاب گفت: موضع نظام و دولت تغییر پیدا نکرده و فتوای رهبری نیز به قوت خود باقی است و این فتوا چیزی نیست که با یک مطلب اینطوری تغییر کند.

و همچنین از تذکر رئیس‌جمهور به وزیر اطلاعات درخصوص اظهارات اخیرش خبر داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها