نقشه جدید آمریکا و اروپا از جنس وعده درمانی است

بازی پوچ

کد خبر: 1052031

نورنیوز/ اروپا و آمریکا از طریق آغاز بازی جدیدی به دنبال متقاعد سازی افکار عمومی داخلی و خارجی در مورد قصد آمریکا برای تغییر مسیر گذشته و بازگشت به برجام بوده و تلاش می‌کنند اراده ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را تحت تاثیر قرار بدهند.

بازی پوچ

بدنبال اعلام تصمیم ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و تسلیم نامه رسمی کشورمان به آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص، تحرک جدید تروئیکای اروپایی و آمریکا بر اساس مدل قدیمی «بازی پوچ» مجددا آغاز شده است.

در اولین گام و پس از برگزاری نشست مجازی مشترک تروییکای اروپایی با آمریکا در روز پنج شنبه ۳۰ بهمن ماه، چهار کشورغربی با صدور بیانیه مشترکی از ایران خواستند که هیچ اقدام جدیدی را برای خروج از پروتکل الحاقی انجام ندهد.

همچنین در این بیانیه به ایران درباره محدودیت بازرسی ناظران اژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های ایران هشدار داده شد.

سه کشور اروپایی و آمریکا در این بیانیه موضع تکراری و غیر قابل قبول دولت بایدن را مجددا تکرار کردند و گفتند: چنانچه ایران به رعایت دقیق تعهداتش در برجام برگردد ایالات متحده نیز اقدام مشابه انجام خواهد داد و آماده رایزنی با ایران در جهت این هدف است.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به بیانیه منتشر شده اعلام کرد: «تروئیکای اروپایی باید به جای سفسطه و تحمیل مسئولیت به ایران، به تعهدات خود پایبند باشد و خواستار پایان دادن به میراث ترامپ، تروریسم اقتصادی علیه ایران باشد.»

‌ او افزود: اقدامات اصلاحی ما پاسخی به تخلفات ایالات متحده و تروئیکای اروپایی هست. در صورت ترس از نتیجه آن، علتش را برطرف کنید.

همچنین روز گذشته بازی پوچ طرف‌های غربی با اعلام پذیرش دعوت اروپا از آمریکا براى شرکت در نشست ۱+۵ و ایران ادامه پیدا کرد و «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که این کشور دعوت نماینده اتحادیه اروپا را برای حضور در یک نشست گروه ۱+۵ با ایران به منظور بحث درباره یک مسیر دیپلماسی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران خواهد پذیرفت.

هم زمان ایالات متحده، تقاضای شکست‌خورده‌ی دولت ترامپ برای اجرای مکانیسم ماشه و اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت. این درخواست آمریکا، پیش‌تر در زمان دولت ترامپ با رای منفی قاطع اعضای شورای امنیت سازمان ملل روبرو شده بود.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه ایالات متحده نیز روز پنج‌شنبه از بخش دیگری از تصمیمات آمریکا رونمایی کرد و از اعلام آمادگی آمریکا برای گفتگو با ایران در مورد بازگشت هر دو کشور به توافق برجام خبر داد و خاطر نشان کرد که این موضوع را به سه کشور اروپایی اعلام کرده است.

اظهارات بلینکن در حالی مطرح می‌شود که ایران هیچگاه از برجام خارج نشده و مجموعه اقدامات مرتبط با کاهش تعهدات خود در برجام را وفق مواد ۲۶ و ۳۶ این توافقنامه انجام داده است.

بسیار روشن است که مجموعه این اقدامات به تعبیر وزیر امور خارجه کشورمان سفسطه برای تحمیل مسئولیت به ایران است.

به نظر می‌رسد اروپا و آمریکا با پیگیری این بازی جدید به صورت هم زمان دو هدف را دنبال می‌کنند:

اول؛ متقاعدسازی افکار عمومی داخلی و خارجی در مورد قصد آمریکا برای تغییر مسیر گذشته و بازگشت به برجام

دوم؛ تاثیرگذاری بر اراده ایران به منظور خودداری از اقداماتی که برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی آغاز کرده است

این بازی قدیمی که با رویکردی تاخیری بدنبال حفظ وضع موجود و وادارسازی ایران به اجرای تعهدات برجامی بدون دریافت هیچ امتیازی پیگیری می‌شود برای جمهوری اسلامی ایران کاملا مکشوف بوده و نمی‌تواند تاثیری بر تصمیمات اتخاذ شده برای اجرای بدون تنازل قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها» داشته باشد.

مجموعه رخدادهای روز گذشته ( پنج شنبه ۳۰ بهمن) با رایزنی تلفنى «شارل میشل» رییس شورای اروپا با رئیس جمهور کشورمان در مورد برجام در حالی ادامه یافت که برخی رسانه ها از احتمال اعلام بازگشت آمریکا به برجام در جریان سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نشست مجازی کنفرانس امنیتی مونیخ که امروز (جمعه اول اسفندماه) برگزار می‌شود خبر داده‌اند.

ایران بر اساس ارزیابی رفتارهای غیر صادقانه طرف‌های اروپایی و آمریکا در گذشته و تلاش آنها برای «وعده درمانی» به صراحت اعلام کرده که هیچ ارزشی برای بازگشت یا عدم بازگشت آمریکا به برجام قائل نیست و تنها رفع تمامی تحریم‌ها، آن هم پس از راستی آزمایی می‌تواند از نگاه تهران اقدامی مثبت تلقی شود.

رهبر معظم انقلاب با هوشمندی و پیش‌بینی رفتار طرف‌های قانون‌شکن و بدعهد در برجام که معمولا سیاست بی‌عملی و لفاظی‌های بی‌حاصل را  به جای حل مسئله و عمل به تعهدات قانونی‌شان دنبال می‌کنند، روز چهارشنبه موضع صریح و قاطع ایران را اعلام کردند و فرمودند: «تا به حال وعده دادید و دیگر وعده اثری ندارد. امروز ایران فقط منتظر عمل است.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها