از اصلاح‌طلبان اصرار و از ظریف انکار

کد خبر: 1052319

با نزدیک شدن به انتخابات شاهدیم که اصلاح‌طلبان به حمایت از ظریف تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند.

از اصلاح‌طلبان اصرار و از ظریف انکار

گروه سیاست سایت فردا – گمانه کاندیداتوری محمد جواد ظریف انگار قرار است تا روز آخر گمانه بماند و تعیین تکلیف بشو نیست. آقای وزیر همچنان انکار و اصلاح‌طلبان که چندی قبل از وی ناامید شده بودند نیز همچنان اصرار می‌کند. دلیلش وضعیت برجام و تصور اصلاح‌طلبان مبنی بر امکان دوقطبی‌سازی دوباره حول محور مذاکره است یا اینکه دست خالی بودن خودشان فرقی نمی‌کند.

جریان اصلاحات یا حداقل بخش قابل توجی از این جریان که رویکرد محافظه‌کارانه و داشته و به دنبال گزینه‌ای با ضریب موفقیت بالا و امکان تایید صلاحیت هستند، دست روی ظریف گذاشته و هر کاری می‌کنند که وی را راضی کنند. 

در روزهای اخیر شاهد اظهارنظرهایی بودیم که نشان می‌دهد، ندای ایرانیان و کارگزاران در حال رایزنی با ظریف هستند. اول اعضای ندای ایرانیان از ظریف و خرازی به عنوان کاندیدا نام بردند و بعد هم مرعشی از لیست احتمالی مورد نظرشان رونمایی کرد. او در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» گفته بود: « چیزی که در حال حاضر فراوان است الحمدلله کاندیدا است؛ بنابراین کاندیدا کم نداریم، بلکه نفر زیاد است. آن‌طور که بنده در ذهنم منظم کرده‌ام، ابتدا آقای ظریف است که الان بیشتر مطرح است، بعد آقای زنگنه، آقای جهانگیری و آقای بیطرف را هم بعضی از دوستان پیشنهاد می‌کنند، آقای محسن هاشمی، دکتر همتی هم ممکن است جزو کسانی باشد که مطرح می‌شود، آقای اردکانیان نیز ممکن است مطرح شود، آقای صادق خرازی و آقای عارف هم خودشان اعلام کرده‌اند.»

سوال اینجاست که آیا ظریف از سوی طیف رادیکال‌تر اصلاح‌طلب که خواهان معرفی کاندیدای خالص است نیز مورد پذیرش قرار می‌گیرد؟ آنطور که مرعشی گفته، قرار می‌گیرد. مرعشی  با تاکید بر اینکه «اصلاح‌طلبان آقای ظریف را به‌ عنوان اصلاح‌طلب قبول دارند»، درباره اینکه منظورش کدام اصلاح‌طلبان است و آیا به‌واقع «همه گروه‌های اصلاح‌طلب» چنین دیدگاهی دارند، خیلی قاطع  می‌گوید: «بسیار قاطع. یعنی نظر جبهه اصلاحات در مورد آقای ظریف قاطع است!»‌ و البته جمله خود را اینطور تکمیل می‌کند «به هر حال برداشت اصلاح‌طلبان این است که آقای ظریف یک دیپلمات اصلاح‌طلب است.»  

روزنامه «اعتماد» نیز بر مبنای همین اظهارات امروز در گزارشی از احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف نوشت. در این گزارش آمده است: « شاید برای یافتن پاسخ این پرسش که ظریف درنهایت، برخلاف میل باطنی و به‌رغم تکذیب‌های گاه و بی‌گاه، حاضر به ورود به صحنه رقابت انتخاباتی می‌شود و در آن صورت، به‌واقع کاندیدای نهایی اصلاح‌طلب خواهد شد، زود باشد.»

ناگفته نماند که در روزهای اخیر تلاش‌هایی نیز از کانال فضای مجازی برای راضی کردن ظریف انجام شده است. مثلا فرید مدرسی فعال رسانه‌ای نوشته بود «ظریف امکان رقابت با تمامی کاندیداهای اصولگرایان را دارد اما حیف نمی‌آید. او مردم، نخبگان و حاکمیت را دارد و گزینه‌ای جامع است.»

آخرین موضع‌گیری ظریف درباره ورود به انتخابات و کاندیداتوری اما همان است که در حاشیه جلسه اخیر هیات دولت گفت و پوسترهایی که درباره کابینه احتمالی او منتشر شده بود را شوخی خواند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها