اذعان ظریف به آمریکا آمریکاست

کد خبر: 1052519

برخلاف خوشبینی‌های اولیه وزیر امور خارجه نسبت به سیاست‌های برجامی دولت جدید آمریکا و تمایل جو بایدن به بازگشت به برجام، حالا محمدجواد ظریف با صراحت بیشتری از اشتراکات بایدن و ترامپ صحبت می‌کند و رئیس‌جمهور فعلی آمریکا را ادامه‌دهنده سیاست‌های ضدایرانی ترامپ می‌داند.

اذعان ظریف به آمریکا آمریکاست

وطن‌امروز: رئیس‌ دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی با تأکید بر اینکه هیچ تغییری در سیاست‌های ایالات متحده آمریکا ایجاد نشده است، گفت: «هیچ چیز تغییر نکرده است، بایدن مدعی شد که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ، «شکست حداکثری» بوده است، بلینکن نیز اخیراً تأکید کرد که آن سیاست شکست خورده است اما عملاً آنها همان سیاست را در پیش گرفته‌اند. حقیقت این است که آمریکا به تحریم اعتیاد پیدا کرده است... به فشار و قلدری اعتیاد پیدا کرده است». وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه هیچ تغییری در سیاست آمریکا در قبال ایران ایجاد نشده است، گفت: «رئیس‌جمهور بایدن همچنان سیاست ترامپ را دنبال می‌کند و به ایران اجازه خرید غذا و دارو نداد، به صندوق بین‌المللی پول اجازه نداد به ایران برای خرید داروی «کووید-19» پول بدهد. به کره‌ای‌ها (سئول) اجازه نداد پولی را که ما در آنجا داشتیم بدهند. آمریکایی‌ها پول‌های ما را در کشورهای دیگر مسدود کرده‌اند... . این سیاست باید تغییر کند. ایران تنها زمانی وارد گفت‌وگو می‌شود که تحریم‌ها لغو شود و ایالات متحده رفتار خود را تغییر دهد». ظریف در ادامه با تأکید بر اینکه در صورت عدم بازگشت کامل ایالات متحده به تعهدات برجامی، ظرف ۲ ماه ایران میزان اورانیوم با درصد غنای ۲۰ را افزایش می‌دهد، گفت: این اقدامی اصلاحی در راستای برجام است.

این اظهارات نزدیک به واقعیت از سوی مسؤول ارشد سیاست خارجی کشور در شرایطی بیان می‌شود که ظریف پیش از انتخابات آمریکا، پروسه بازگشت آمریکا به برجام را بسادگی یک صدور فرمان اجرایی از سوی جو بایدن ارزیابی می‌کرد. اما از زمان استقرار دولت دموکرات در کاخ سفید، بایدن و تیم سیاست خارجی و امنیت ملی‌اش، هیچ‌گونه صحبتی از اراده دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام به میان نیاورده و به اظهارات پراکنده و مبهمی اکتفا کرده‌اند که رمزگشایی از آنها نشان می‌دهد منظور طرف آمریکایی صرفا بازگشت به میز مذاکرات برای حصول توافقی دیگر است! در آخرین مورد از این راهبرد، با وجود موج‌سازی خبری که طی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته مدعی بود بایدن بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را در اجلاس مونیخ رسما اعلام می‌کند اما رئیس‌جمهور آمریکا در اولین موضع‌گیری رسمی خود درباره ایران نه از بازگشت به برجام گفت و نه صحبتی از لغو تحریم‌ها کرد و صرفا از تمایل ایالات متحده برای گفت‌وگو در چارچوب 1+5 درباره کشورمان خبر داد و البته ایران را عامل بی‌ثباتی منطقه خواند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها