چرایی اصرار مجلس بر اجرای از قانون لغو راهبردی تحریم‌ها

کد خبر: 1052619

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ابزار در دست دولت علیه غربی‌هاست گفت: اصرار مجلس بر اجرای این قانون است و نمایندگان در این باره نظارت لازم را اعمال خواهند کرد.

چرایی اصرار مجلس بر اجرای از قانون لغو راهبردی تحریم‌ها

خبرگزاری فارس: ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، درباره اجرای بخشی از قانون لغو راهبردی تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران از 5 اسفند اظهار داشت:‌ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها یک ابزار مؤثر در دستان دولت علیه غربی‌ها است؛ با اجرای این قانون اقداماتی را طراحی کرده‌ایم برای آنکه طرف مقابل را مجبور کنیم که از زیاده‌خواهی‌های خود دست برداشته و در سیاست‌ها و زیاده‌خواهی‌های خود بازنگری کند.

وی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپا و اقدامات تحریمی که در دولت ترامپ صورت گرفت؛ شاهد بیش از 800 مورد تحریم جدید که فراتر از بازگرداندن تحریم‌های قبلی بود، بودیم؛ با این حال مجلس با طراحی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مهلت 2 ماهه را به طرف غربی داد به تعهدات خود بازگردد. به ویژه در موضوع فروش نفت ایران و تعاملات بانکی با بانک‌های بین‌المللی گشایش ایجاد کند تا جمهوری اسلامی بتواند به منابع درآمدی خود دسترسی داشته و به منظور خرید کالاهای مورد نیاز اقدام کند.

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متأسفانه غربی‌ها در مهلت 2 ماهه‌ای که برای آنها در نظر گرفتیم فرصت‌سوزی کرده و اقدام مؤثری را جز صدور بیانیه انجام نداده و حرکت مؤثری نداشتند.

عمویی خاطرنشان کرد: ما هم‌اکنون در حال نزدیک شدن به مقطعی هستیم که باید ماده 6 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اجرایی شود و 5 اسفند آخرین روز ضرب‌العجل برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورتی که روند فعلی باقی بماند، است.

وی افزود: اجرای بدون تنازل قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خواسته نمایندگان مجلس است و امروز در صحن علنی مجلس شاهد یک بیانیه با امضای حدود 230 نماینده بودیم و نمایندگان با این کار خود بر اجرای قانون مذکور اصرار دارند. ضمن اینکه در این بیانیه مواضع کشورمان که برگرفته از فرامین مقام معظم رهبری است وجود دارد.

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی معتقد است که طرف مقابل بایستی به تعهدات خود بازگردد در غیر این صورت کشورمان گام جدیدی را در کاهش تعهدات خود و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی برمی‌دارد.

عمویی اظهار داشت: اصرار مجلس بر اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است و نمایندگان در این باره نظارت لازم را اعمال خواهند کرد. ضمن اینکه به صورت مؤثر پیگیر حقوق ملت ایران و صیانت از منافع ملی خواهیم بود.

وی ادامه داد: مجلس مدافع حقوق ملت بزرگ ایران است و به همین دلیل نمایندگان این نگاه را دنبال می‌کنند که جمهوری اسلامی نبایستی به صورت یکطرفه تعهداتی را بپذیرد و بدون کسب منفعت آن را اجرا کند و محدودیت‌ها را بپذیرد؛ در این شرایط متأسفانه منافعی برای کشورمان با اجرای برجام حاصل نشده است و به همین دلیل به سمت کاهش تعهدات برجامی رفته‌ایم. البته گام‌های دیگری هم وجود دارد که پیگیر اجرای آن نیز خواهیم بود.

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها ابزار مؤثری برای مقابله با اقدامات مخرب کشورهای غربی است و تاکنون این تأثیر را در مذاکرات داخلی بین اروپا و آمریکا گذاشته است. ضمن اینکه در کمیسیون‌های مشترک‌ که بین کشورهای طرف برجام برگزار شده است هم تأثیرگذار بوده است و کشورهای غربی متوجه اهمیت قانون مجلس ایران شده‌اند.

عمویی خاطرنشان کرد: اقداماتی که آمریکایی‌ها در موضوع بازگشت به تعهدات‌شان برداشته‌اند هرچند که کوچک بوده ولی به هر حال در واکنش به مؤثر بودن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بوده است اما با این حال مجلس شورای اسلامی برای پیگیری اجرای این قانون به شدت مصر است.

وی افزود: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از نظر مجلس شورای اسلامی ابزار مؤثری برای دفاع از منافع ملت ایران است.

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در پایان گفت: اندیشکده‌های غربی گزارش‌های مختلفی را درباره اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها است نوشته‌اند و صاحب‌نظران می‌توانند به گزارشات مؤسساتی مانند «RAND» مراجعه کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها