شریعتی:جلوگیری از گران فروشی کار مجلس نیست وظیفه دولت است

کد خبر: 1052867

نماینده تهران با بیان اینکه مجلس در بحث اقتصادی نیز هم اقداماتی از جنبه سلبی و هم اقداماتی از جنبه ایجابی انجام داد و گام های بزرگی برداشت، گفت: در حوزه اقدامات سلبی، مانع از اجرای طرح پیش فروش 200 میلیون بشکه نفت در قالب طرح فروش اوراق سلف نفتی شدیم که کار بزرگی بود اما کمتر به آن پرداخته شد.

شریعتی:جلوگیری از گران فروشی کار مجلس نیست وظیفه دولت است

خبرگزاری فارس: مالک شریعتی نیاسر نماینده مجلس و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در نخستین همایش سراسری دبیران استانی جبهه تحول خواهان انقلابی که به دنبال ائتلاف سه تشکل جمعیت رهپویان، جمعیت جانبازان و جمعیت ایثارگران تشکل شده است، گفت: در حال حاضر هم جریان انقلابی و هم جریان سیاسی رقیب یعنی غربگرایان داخلی، به مجلس یازدهم امید بسته اند. جریان انقلابی به کارآمدی مجلس امیدوار است تا نمادی از کار انقلابی در راستای اثبات کارآمدی نظام در حل مشکلات مردم و طی مسیر تحول گرایی که مدنظر مقام معظم رهبری است، به نمایش گذاشته شود و به این واسطه امید در دل مردم زنده و مشارکت آنها در انتخابات ۱۴۰۰ تقویت شده و این مشارکت به پیروزی جریان انقلابی در انتخابات بیانجامد.

وی ادامه داد: جریان رقیب نیز از زاویه دیگری به مجلس امید بسته و آن، ناکارآمدی احتمالی مجلس است. این یک تحلیل نیست بلکه خبر موثقی است که از داخل جلسات سران جبهه اصلاحات به بیرون درز کرده و در این جلسات به کرات مطرح شده که آنها به ناکارآمدی مجلس یازدهم برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی امید بسته اند. سران اصلاحات به صراحت در جلسات خصوصی می گویند که اگر بخواهیم در انتخابات پیروز شویم باید نسبت به تضعیف دستاوردهای مجلس و تقویت حواشی آن بپردازیم و به این ترتیب نشان دهیم جریان اصولگرا برای اداره کشور ناتوان و ناکارآمد است.

شریعتی با اذعان به برخی اتفاقات ناخواسته و برخی رخدادها و حواشی از ناحیه گروهی از نمایندگان مجلس در ماه های اخیر که موجب بروز حواشی حول مجلس یازدهم شده است، گفت: این حواشی رخ داده اما در کار جمعی مجلس نیز رخدادهای مهمی در جریان بوده که نباید از آنها غافل شد و نباید اجازه دهیم به واسطه حواشی، کار جمعی مجلس زیر سوال برود.

وی توضیح داد: دستاورد مجلس در حوزه سیاست خارجی در عمر کوتاه سپری شده از این دوره، تصویب طرح مهمی بود که یک اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها به شمار می آید و در چند روز آتی به مرحله اجرای مهمترین مفاد آن خواهیم رسید؛ به این ترتیب که نظارت های فراپادمانی از جمله پروتکل الحاقی که ایران خود به شکل داوطلبانه آنها را پذیرفته بود، متوقف خواهد شد و دیگر به بازرسان آژانس انرژی اتمی اجازه بازدید و نظارت بیش از محدوده قانونی را نخواهیم داد.

این نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: مواد فنی و هسته ای این مصوبه مجلس از جمله مواردی همچون غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در سایت فوردو و تحقیق و توسعه نسل ششم سانتریفیوژها نیز در حال اجراست.

به گفته وی، در چند روز آتی نامه رسمی ایران به سازمان انرژی اتمی مبنی بر اقداماتی که ایران در روزهای پیش رو انجام خواهد داد، ارسال می شود تا آژانس در جریان قرار بگیرد که باید بازرسی های خود را با توجه به عدم ایفای تعهدات طرف های غربی برجام، متوقف کند.

شریعتی تاکید کرد: قطعا عدم بازرسی سایت های هسته ای برای غرب ناراحت کننده است و البته جریان غربگرا در داخل کشور نیز که به احیای مردار برجام امید بسته بودند تا بتواند موفقیت جدیدی در انتخابات کسب و باب جدید مذاکرات را باز کند، ناخرسند خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مجلس در بحث اقتصادی نیز هم اقداماتی از جنبه سلبی و هم اقداماتی از جنبه ایجابی انجام داد و گام های بزرگی برداشت، گفت: در حوزه اقدامات سلبی، مانع از اجرای طرح پیش فروش 200 میلیون بشکه نفت در قالب طرح فروش اوراق سلف نفتی شدیم که کار بزرگی بود اما کمتر به آن پرداخته شد. این طرح دولت که در جلسه سران قوا مطرح شد و مخالفت رییس مجلس مانع از اجرای آن شد، یک آینده فروشی فاجعه بار بود، طوری که دولت می خواست برای رفع کسری بودجه خود در سال آخر، دولت های آینده را تا چند سال مقروض کند. شاید اگر مجلس دوره قبل سر کار بود این طرح به راحتی اجرایی می شد اما مهمترین عامل ایستادن مقابل اجرای این تصمیم دولت، مجلس دوره کنونی بود.

نماینده تهران ادامه داد: در حوزه ایجابی نیز بحث اجرای طرح حمایتی و پرداخت کمک معیشت به اقشار آسیب پذیر توسط دولت با جدیت دنبال شد. دولت ابتدا از اجرای این طرح استنکاف کرد اما در نهایت با تایید طرح توسط شورای نگهبان، ستاد مقابله با کرونا اجرای این قانون را در دستور کار قرار داد و این یک اقدام انفعالی از سوی دولت مقابل مجلس بود.

شریعتی از طرح تعالی خانواده و جوانی جمعیت به عنوان بخشی از طرح های کلیدی مجلس یازدهم در حوزه فرهنگی نام برد که ممکن است بخشی از محتوای آن نیازمند تامل بیشتری باشد، اما اصل موضوع در راستای دغدغه مندی نسبت به هشدارهای مقام معظم رهبری است؛ کما اینکه مجلس به خوبی درک کرده اگر پنجره جمعیتی 10 سال آتی از دست برود، کشور دچار خسارات زیان باری خواهد شد و با مشکلات متعددی روبرو می شود.

این نماینده مجلس بحث اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا را نیز از طرح های مهمی برشمرد که در مجلس یازدهم در حوزه سیاست داخلی به آن پرداخته شده است و افزود: در روزهای اخیر نیز طرح جهش تولید مسکن در مجلس در حال چکش کاری است که قرار است برای تنظیم بازار مسکن، انقلابی در حوزه ساخت مسکن برای اقشار متوسط به پایین جامعه رخ دهد و جزییات آن به زودی اعلام خواهد شد.

وی از دیگر مصادیق کار جمعی موفق مجلس را بررسی کلیات بودجه در 40 روز عنوان کرد و گفت: در این بازه 40 روزه 70 درصد از آنچه که بر اساس پلت فرم پایه گذاری شده توسط دولت برای بودجه 1400 قابل بررسی بود را به دقت مورد مداقه قرار دادیم و پافشاری مجلس بر اصلاحات بودجه سبب شد دولت به رغم مخالفت اولیه، در نهایت به این اصلاحات تن دهد.

وی در خصوص طرح شفافیت آرا نیز که یکی از شعارهای اساسی مجلس است، گفت: این طرح با کسب 75 درصد از آرا مجددا در اولویت بررسی قرار گرفته و امیدواریم تصویب آن یکی از محصولات بزرگ جریان انقلابی در کشور باشد.

شریعتی توصیه کرد جریان انقلابی دارای تریبون رسانه ای مراقب باشد به خاطر برخی حرکات کوچک و حواشی ایجاد شده از سوی چند نماینده، کار جمعی مجلس یازدهم را زیر سوال نبرد و شرایط به شکلی رقم نخورد که کل جریان انقلابی بخواهند پاسخگوی خطای برخی افراد باشند.

شریعتی در بخشی از این همایش نیز به پرسش های اعضای جبهه تحول خواهان انقلابی پاسخ داد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و عضو جبهه تحول خواهان انقلابی درباره وضعیت تشکیلاتی این جبهه توضیح داد: پیش از این هر سه جمعیت رهپویان، ایثارگران و جانبازان از احزاب فعال در عرصه جامعه بوده اند اما اکنون با ایجاد هم افزایی، کار جمعی مشترک خود را برای تحقق تحول خواهی کلید زده اند.

به گفته وی، جبهه تحول خواهان انقلابی عضوی از اعضای شورای ائتلاف انقلاب اسلامی بوده و تلاش می کند به پیروزی فردی که واجد ویژگی های مطلوب این جبهه باشد، کمک کند.

شریعتی با اشاره به اینکه سابقه جبهه تحول خواهان انقلابی به سال 75 باز می گردد، گفت: با تشکیل سه جمعیت ایثارگران، رهپویان و جانبازان در سه مقطع زمانی از سال 75 به بعد، کار تشکیلاتی جدی با هدف تحول خواهی کلید خورد و اکنون نیز ساختار تشکیلاتی جدیدی شکل نخواهد گرفت، چراکه احزاب مذکور همه از ساختار تشکیلاتی برخوردار هستند. اما با توجه به اقتضائات انتخاباتی فعلی لازم است اعضای این سه تشکل که اکنون در قالب جبهه تحول خواهان اعلام موجودیت کرده اند، نسبت به ثبت نام در مجامع استانی شورای ائتلاف اقدام کنند و با همگرایی، برنامه های عملیاتی آتی را کلید بزنیم.

به گفته وی، ارزش های مشترکی که سه جمعیت به آنها معتقد است شامل تحول گرایی، انقلابی گری، فسادستیزی، صداقت، پاکدستی، جوانگرایی و تجربه محوری به عنوان اصول مشترکی که جبهه تحول خواهان به آن پایبند است، مطرح بوده و به دنبال آن هستیم تا این اصول را در مجموعه شورای ائتلاف نیز جاری و ساری کنیم و بر مصادیق نهایی که به عنوان نامزد انتخاب خواهند شد، به نحوی اثرگذار باشیم که به این اصول و ویژگی ها بیشترین پایبندی را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه مجلس برای جلوگیری از گران فروشی نیز توضیح داد: جلوگیری از گران فروشی کار مجلس نیست بلکه وظیفه دولت است. اما مجلس با اتخاذ تدابیری در مصوبه قانون بودجه سال 1400 می تواند بساط رانت های گذشته را جمع کند و با انضباط بخشی به بودجه، مانع از برخی اقدامات تورم زا در دولت شود و به این ترتیب از لجام گسیختگی قیمت ها به ویژه قیمت کالاهای اساسی جلوگیری شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها