زخم سراوان/ گشایش‌های ارزی/ ماجرای اینترنت و بودجه

کد خبر: 1052962

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

زخم سراوان/ گشایش‌های ارزی/ ماجرای اینترنت و بودجه

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» در تیتر یک امروز «جنجال اینترنت و بودجه صداوسیما» را بررسی کرده است. گروه اقتصادی این روزنامه بعد از شرح خبر و واکنش‌ها به آن در این گزارش بودجه صداوسیما را زیر ذره‌بین گذاشته و نوشته است: « براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی از سال 97 تا 13 بهمن سال جاری، شرکت جام جم بازرگانی پیشرو 882 میلیون و 626 هزار روبل روسیه، 9 میلیون و 178 یوان چین و 12 میلیون و76 یورو ارز دولتی و شرکت ایمن تجارت بازرگانی جام جم دیگر شرکت مرتبط با صدا و سیما نیز 47 میلیون و 107 هزار ین ژاپن برای واردات کالا و خدمات ارز دولتی دریافت کرده است. رقمی که این شرکت‌های زیرمجموعه بابت واردات کالا و خدمات در حالی دریافت کرده‌اند که عمده اقلام صادرات و وارداتی‌شان روغن‌های نباتی، محصولات پروتئینی، لوازم خانگی و میلگرد بوده است. به نظر می‌رسد سازمان صدا و سیما همزمان با تولید محتوای تصویری که عمدتا با واکنش‌ها و اعتراضاتی نیز مواجه می‌شود،  اقدام به واردات کالاها و مواد اولیه می‌کند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب درگیری‌های اخیر در سراوان را نیز با تیتر «زخم سراوان» دیده و در گزارش خود نوشته است: « ماجرا از آنجا آغاز شد که روز دوشنبه تعدادی از سوخت‌بران بلوچ در مرز سراوان ازسوی نیروهای انتظامی هدف شلیک گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌اند. اتفاقات تلخی که درگیری‌های دیگری هم بین مردم سراوان و نیروهای امنیتی را شکل داد. هرچند معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان از ماجرا روایتی متفاوت به دست داده و مسوولیت تیراندازی اولیه را متوجه نیروهای مرزی پاکستان دانسته است. »

اعتماد 6 اسفند

«شرق» در تیتر یک امروز با عنوان «‌‌برخورد صریح‌ با بهارستان» از پاسخ وزیرخارجه کشورمان به انتقادات مجلسی‌ها از توافق ایران و آژانس نوشته است. 

عکس یک شرق نیز به گفت‌وگوی احمد غلامی سردبیر این روزنامه با محمود دولت آبادی اختصاص یافته است. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین درگیری‌ها سراوان را با عنوان «حمله معترضان به فرمانداری سراوان» پوشش داده و به نقل از ملک فاضلی نماینده مردم سراوان نوشته است « مردم به خاطر موضوعی به فرماندهی رفته بودند اما نه به آن شکلی که در بعضی از خبرها گفته شد. به هر حال ممکن است عصبانی شوند و بحثی به وجود بیاید و حتی شیشه‌ای هم شکسته شود اما تا جایی که من اطلاع دارم فرماندار در فرمانداری مستقر است و جلسه در حال پیگیری است. ... تا جایی که من اطلاع دارم سه نفر از افراد جان خودشان را به هنگام انتقال به بیمارستان از دست داده‌اند. همچنین هشت نفر زخمی شده‌اند که سه ‌نفرشان سرپایی درمان شده‌اند و تعداد دیگری هم در بیمارستان بستری هستند که حال عمومی‌شان رضایت‌بخش است.»

شرق 6 اسفند

«آفتاب یزد» حواشی ایجاد شده درباره پول اینترنت و بودجه صدا و سیما را تیتر یک کرده و با عنوان «مجلس اینترنت را گران کرد؟» نوشته است: «گرچه برخی هم بر این باور بودند و هستند که این اقدام بیشتر به عنوان حربه‌ای برای مراجعه کمتر مردم به فضای مجازی خارج از جریان مخالف با مجلس و احتمالا دولت منتخب در سال ۱۴۰۰ است! تصمیمی که بسیاری از آن به عنوان یک تصمیم علیه حقوق مردم مشتاق ارتباطات و یادگیری و کسب و کار در فضای مجازی یاد کردند؛ اگرچه برخی هم با استناد به مراحل پایانی آماده‌سازی راه‌اندازی منظومه‌های اینترنت ماهواره‌ای به هم وطنان خود دلگرمی می‌دادند که وقتی اینترنت ماهواره‌ای برای همه عملیاتی شود چون ایران جز نخستین دریافت کننده‌های رایگان آن است، فصلی تازه در حوزه اطلاع‌رسانی مجازی رقم خواهد خورد و این «تَحدیدهای قانونی و مالی» جز آنکه وجهه نمایندگان مصوب را مخدوش سازد؛ عایدی برای کشور و نظام نخواهد داشت! به ویژه که مردم با چنین طرحی از اساس مخالف هستند. اگرچه تجربه نشان داده است نمایندگان مجلس در زمان مصوبات قانونی، بدون هیچ ملاحظه‌ای به دنبال حفظ کرسی سبز بهارستان بدون وابستگی به جلب آرای بالا هستند تا مراعات حال حق‌الناس!»

یکی دیگر از موضوعات مورد توجه این روزنامه اصلاح‌طلب قطع پخش زنده سخنان دیروز سخنگوی دولت است. آفتاب یزد به نقل از برنا، نوشت: «در حالیکه طبق روال، شبکه خبر مقدمه جلسات سخنگوی دولت را به صورت زنده پخش می‌کند، دیروز در حالیکه علی ربیعی در حال تبیین بیانیه هیئت دولت و واکنش به حواشی مجلس شورای اسلامی درخصوص توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود، ناگهان پخش زنده سخنان سخنگوی دولت توسط صداوسیما قطع شد. این اتفاق درحالی رخ داد که روز گذشته صدا و سیما اظهارات همه نمایندگان منتقد دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را به صورت زنده و مستقیم، پخش کرده بود.»

آفتاب یزد 6 اسفند

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده پیشین مجلس و کارشناس مسائل سیاست خارجی که اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است: 

* سیاستمداران طرفدار بایدن به دنبال این هستند که تحریم‌ها را تعدیل کنند و فکر می‌کنند تحریم‌هایی که در دوران ترامپ وضع شد، شرایط کشور را پیچیده‌تر کرد. اما مساله مهم‌تر این است که وزیر امورخارجه آمریکا از طرف بایدن مامور می‌شود تا تیم مذاکره با ایران را تشکیل بدهد و آقای رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌شود و آنها به‌دنبال ورود به دیپلماسی ایرانی هستند. این اتفاق‌ها همه جنبه‌های مثبت موضوع برای مذاکره ایران و آمریکاست.

* بعضی ادعا می‌کنند که برجام با حضور بعضی کشورهای منطقه‌ای می‌تواند جایگاه خود را تقویت کند، در صورتی چنین سخنانی را بیان می‌کنند که به نظر می‌آید این کشورها در سیاست بایدن جایگاهی نخواهند داشت، نتانیاهو با تماس‌های تلفنی نسبت به سیاست بایدن انتقاد دارد. درصورتی‌که رئیس‌جمهور جدید آمریکا با دستوری از ائتلاف با عربستان در جنگ یمن پایان داد.

* در ایران با موضوع برجام نباید استفاده جناحی و انتخاباتی کرد و به‌هر‌حال باید جایگاه برجام، تیم مذاکره‌کننده و مابقی موضوعات مربوط به آن بررسی شود. برجام باید یک جایگاهی در شورای امنیت ملی داشته باشد که هر دولتی هم سرکار بیاید موظف باشد که قراردادهای بین‌المللی را  اجرا کند.

آرمان ملی 6 اسفند

«ایران» عکسی از روحانی و عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی را انتخابات کرده و اشاره به اینکه همتی جزئیات توافق با کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان برای آزادسازی منابع ارزی ایران را به دولت ارائه کرده است از «گشایش‌های ارزی» خبر داد. در این گزارش آمده است: « به‌نظر می‌آید باد آزاد شدن منابع ارزی ایران وزیدن گرفته است. آن طور که از مذاکرات و دیدارهای رسمی و غیر رسمی مقامات ایرانی با مقامات کشورهایی که منابع ایران را به‌دلیل تحریم یکجانبه امریکای دوره ترامپ مسدود کرده‌اند حاصل شده است، آزاد شدن این منابع به طرق مختلف است. گزارشی که دیروز، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران به رئیس جمهوری داد حاکی از تلاش‌ها و شیوه‌های آزاد شدن این منابع بود. از فروردین سال 1398 که ترامپ از برجام خارج شد، اقدامات یکجانبه خود را علیه ایران آغاز کرد. مهم‌ترین این اقدام مسدود کردن «U Turn» یا تبدیل منابع ارزی ایران از دلار به سایر ارزها بود. بدین طریق منابع ارزی ایران که از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی گرفته تا صادرات غیر نفتی را در برمی گرفت در کشورهای مختلف مسدود شد.»

این روزنامه همچنین گزارشی دارد خواندنی، با عنوان «جان پدر کجاستی؟» که روایت ترانه بنی‌یعقوب از حال و روز خانواده حنیفه افشار سه ماه پس از حادثه تروریستی دانشگاه کابل است.

ایران 6 اسفند

«وطن امروز» با فونت درشت از توقف اجرای پروتکل الحاقی نوشته و تاکید کرده است که «از نخستین دقایق بامداد دیروز همه نظارت‌ها و دسترسی‌های فراپادمانی آژانس در ایران متوقف شد».

این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز نیز از تصویر یک نفتکش استفاده کرده و با اشاره به اینکه وزارت دارایی کره‌جنوبی دیروز از آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌ ایران پس از رایزنی با آمریکا خبر داد، تیتر زده «تسویه حساب نزدیک است».

این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترهای کناری خود نیز اظهارات دیروز عضو شورای شهر تهران درباره جزئیات اتهامات شهرداران مناطق 2 و 8 را مورد توجه قرار داده و با عنوان «اعتراف شهردار به دریافت رشوه» به نقل از محمدجواد حق‌شناس نوشته است: « پیگیری‌های بعدی حکایت از این داشت که شهردار پیگیر آخرین وضعیت پرونده قضایی این ۲ شهردار است. بر اساس مشاهدات اولیه‌ای که در پرونده وجود دارد و گزارشی که شهردار تهران به آن ورود کرده است، تخلف وجود داشته است و یکی از شهرداران پذیرفته و اعتراف به اخذ مبالغ و وجوهی خارج از قاعده کرده است. ... اکنون شورای شهر تهران از شهرداری این پرسش را دارد که آیا شهرداری از وضعیت این ۲ همکار خود اطلاع داشته است یا خیر، اگر اطلاع داشته است چرا ارتقا صورت گرفته و اگر اطلاع نداشته است نیز نشان‌دهنده عدم اشراف و عدم اطلاع از زیرمجموعه و عدم کارکرد نهادهای نظارتی آن است، و به نظر می‌رسد در بازرسی این مجموعه ‌کم‌کاری آشکار صورت گرفته است و شهرداری نسبت به این موضوع باید پاسخ دقیق دهد.»

وطن امروز 6 اسفند

«کیهان» تازه‌ترین اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا را تیتر یک کرده و به نقل از او نوشته است: « تمام تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی است». کیهان در این گزارش آورده است: « ربیعی، سخنگوی دولت بدون توجه به اظهارات مقامات دولت بایدن مبنی بر اینکه «تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد» گفت: امیدواریم دولت آمریکا به آنچه در زبان می‌گوید در عمل نیز متعهد باشد! اظهارات مقامات آمریکایی حاکی از آن است که دموکرات‌ها همچنان مسیر دولت قبلی را ادامه داده و بر عدم لغو تحریم‌ها علیه ایران تأکید می‌کنند.»

این روزنامه اصولگرا همچنین بیانیه تند تروئیکای اروپا در واکنش به اقدام قاطع ایران را که اعلام داشت «ایران با توقف اجرای پروتکل الحاقی دست به اقدام خطرناکی زده است» مورد توجه قرار داده و نوشته است: « اعضای اروپایی برجام با لحنی طلبکارانه مدعی شدند: از ایران می‌خواهیم تمامی اقداماتی که باعث کاهش شفافیت می‌شود را به عقب برگردانده و همکاری‌های کامل و به موقع را با آژانس اتمی به عمل آورد. هدف ما همچنان حفظ برجام و حمایت از تلاش‌های جاری دیپلماتیک برای رسیدن به راه حل مذاکره‌محوری است که امکان بازگشت ایران و آمریکا به رعایت کامل تعهدات برجامی‌شان را فراهم می‌کند. »

کیهان 6 اسفند

«جوان» امروز کمتر سیاسی است. تیتر یک خود را به اینترنت و ضرورت استفاده از گوشی‌ها جدید و عکس را نیز به وضعیت کرونا و مقابله با آن در آمرکیا اختصاص داده است. این روزنامه در گزارشی با عنوان « اینترنت فایوجی» در خدمت وارداتچی! نوشته است: « اینترنت «۵G» با توصیفاتی وسوسه‌انگیز در تهران و مشهد و شیراز راه‌اندازی شد، اما نه برای گوشی‌هایی که در دست مردم است! آن طور که گفته‌می‌شود با عموم گوشی‌های موجود در کشور نمی‌توان به نسل جدید اینترنت وصل شد. ... اما معلوم است که این وسوسه‌ای رهانشدنی است و هر کاربری حتی اگر شده از نان شب و رخت و لباس خود بزند، گوشی جدید مناسب را تهیه خواهد کرد. پس عملاً‌آنچه اتفاق می‌افتدخروج ده‌ها میلیارد دلار ارز با مشارکت وارداتچی محترم به هر قیمتی به نفع کمپانی‌های موبایل‌ساز عموماً امریکایی و کره‌ای است. آن هم در حالی که همین حالا در خود امریکا کاربرانی که از نسل جدید اینترنت بهره می‌برند، اندک است. در اینجا حرف و مناقشه بر سر مهم بودن یا نبودن اینترنت پرسرعت نیست، حرف آن است که کشور ما با این حرکت وزارت ارتباطات در خدمت دیگران قرار می‌گیرد.»

جوان 6 اسفند

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها