جواب منفی رئیسی؟

کد خبر: 1052970

مصباحی مقدم خبر داد که دعوت رسمی از رئیسی برای کاندیداتوری صورت گرفته اما پاسخ رسمی داده نشده است.

جواب منفی رئیسی؟

گروه سیاست سایت فردا - حدود سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی است و به زودی تکلیف کاندیداهای هر کدام از جریان‌های سیاسی مشخص خواهد شد. بسیاری از سیاسیون تا کنون اعلام کاندیداتوری کرده و برخی نیز همچنان مردد هستند. به طور معمول در بین همین تردیدها است که دعوت کردن‌ها از یک کاندیدا کار خودش را کرده و به وی احساس تکلیف می‌دهد. گاهی هم اما وضعیت فرق دارد و کاندیدای مورد نظر، پاسخ منفی می‌دهد.

این طور که به نظر می‌رسد، درخواست‌ها از سیدابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو نیز  از همان دعوت‌هایی است که اجابت نمی‌شود. شاهد هم عدم حضور وی در جلسه انتخاباتی با برخی اعضای خبرگان رهبری.

اعضای خبرگان اما تنها دعوت کنندگان از رئیسی برای ورود به انتخابات نبوده‌اند و پیش‌تر نیز شاهد حمایت صریح شورای وحدتی‌ها از کاندیداتوری او یا امضا جمع کردن برخی از نمایندگان مجلس بودیم. همان امضا جمع کردنی که کلی سروصدا به پا کرد و با انتقاداتی همراه شد. برخی نمایندگان اما بدون توجه به انتقادات مذکور، رویه خود را ادامه دادند و همین دیروز حسین جلالی نماینده رفسنجان که بانی نامه مذکور بود، در گفت‌وگو با برنا اعلام کرد: «تعداد امضاها از مرز ۲۰۸ عبور کرده است. قرار شده نیکزاد به نمایندگی از اعضای مجلس نامه را خدمت او بدهد و از رییسی دعوت به عمل آید.»

وی افزود: «ما کار خودمان را انجام داده‌ایم قدرت انتخاب با اوست اما تاکنون پاسخ مثبتی از رییسی نشنیده‌ایم. امیدواریم پس از این دعوت، نظر رییسی برای حضور در انتخابات مثبت باشد. مهم این است که تاکنون هیچ‌کس مخالف حضور رییسی در انتخابات نیست و هر جا از او حرفی به میان آمده، همگی اتفاق نظر داشتند و رییسی در اولویت جریان ما قرار دارد. یکدستی و اجماع همه احزاب و نمایندگان در مورد رییسی بی‌سابقه است.»

غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز امروز در گفت‌وگو با «نامه نیوز» از دعوت رسمی از رئیسی برای کاندیداتوری و نگرفتن پاسخ رسمی از او خبر داده است.

انتظارها برای روشن شدن تصمیم رییسی ادامه داشت که خبر رسید وی دعوت اعضای خبرگان برای حضور در یک نشست انتخاباتی را رد کرده است. به گزارش ایسنا، یکی از اعضای مجلس خبرگان در این باره گفت: «روز دوشنبه در حاشیه اجلاسیه مجلس خبرگان، حدود ۴۰ تا۵۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان قصد برگزاری جلسه خصوصی با آیت‌الله رییسی درباره موضوع انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند که آقای رییسی به دلیل اطلاع از موضوع جلسه، ضمن تشکر از ایشان، برگزاری این جلسه را نپذیرفته است.»

رد کردن این دعوت اما موضوعی ساده نبود و می‌توان آن را یک پیام مهم تلفی کرد. چنانچه روزنامه «جهان صنعت» در شماره امروز خود این تصمیم رئیسی را «یکی از روشن‌ترین نشانه‌های بی‌میلی قاضی‌القضات به کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو و یا نقش‌آفرینی در انتخاب کاندیدای مورد نظر » دانست. همچنین تاکید کرد که این تصمیم می‌تواند جریان اصولگرا را به چالش بکشد و با آفاتی از جمله چندکاندیدایی مواجه کند.

از این صریح‌تر اما ، توکلی بینا عضو حزب مؤتلفه اسلامی از منفی بودن جواب رئیسی به دعوت کنندگان گفت. وی در گفت‌وگویی با جماران گفته است: «رئیسی کسی است که از نخستین روزهای قوه قضائیه در قوه قضائیه بوده و به وضوح همه چیز را می داند. لذا به او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 پیشنهاد داده اند و قبول نکرد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها